Topic: Animatie geluidsgolven in een ruimte  (gelezen 16355 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,221
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 06 februari 2016, 18:08:05 pm »
Zaph liet het trouwens hierboven zien.

Kijk




Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,014
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2016, 06:51:16 am »
Ziet er goed uit. Alleen om het effect beter tot zijn recht te laten komen zou ik de camera hoger hebben gezet.
Ga je ook nog verder, dus het moment dat de golven de muur raken? Dat terugbotsen dat lijkt mij heel erg moeilijk.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 4,000
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2016, 10:17:15 am »
Kijk dat is al heel wat, zelf heb ook een testje geprobeerd maar ik kreeg het niet voor elkaar.
Ben heel benieuwt wat het geheel gaat worden.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2016, 20:57:54 pm »
is hier nog hulp aan nodig? Ik heb wel een idee hoe ik hieraan zou kunnen beginnen. Maar enkel als het nuttig is en niet iemand anders er al praktisch klaar mee is.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,221
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 08 februari 2016, 01:25:30 am »
Het is al bijna klaar sorry ;)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,221
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 08 februari 2016, 09:38:23 am »
Aha , de schijven moeten dus ook nog wat groeien....
Daar is natuurlijk een oplossing voor. Als je scaled krijg je helaas ook grotere golfjes , vind ik dus een onbeholpen noodoplossing.

Ik gebruik inderdaad de Wave-modifier. Ik zal een spherical UV-map gradient laten groeien van binnenuit. Als ik de overgangen wat strakker of harder maak , moet het lukken ... :)

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 08 februari 2016, 18:49:05 pm »
Ik heb wat zitten experimenteren in de node editor, en dit is het resultaat:



- Edit: net een veel betere methode ontdekt, zie screenshots:




(klik voor vergroting)


- Edit 2: met behulp van die nodes heb ik dit gemaakt:




- Edit 3: ik denk dat dit het resultaat is dat de TS wil.



De .blend file is hier te downloaden en moet voldoende zijn voor de TS om te maken wat hij wil:
http://www.mediafire.com/download/5gnwpakl3s53lyf/soundwave.blend
Het leuke aan deze methode is dat zelfs de interferentie zichtbaar wordt.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2016, 08:43:24 am door Ezra »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,014
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2016, 12:10:46 pm »
Leerzaam. De interferentie viel mij direct aangenaam op. Knap stukkie werk!
Je zou kunnen overwegen om het nog een beetje transparant te maken.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,221
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2016, 11:03:45 am »
Bijna klaar. Ik zal mijn Cones die uit de drie weg luidsprekers komen posten.
Zij hebben slechts een heel lichte "Bands" texture , maar groeien echt door een gradient.

De simulaties moeten geschikt zijn voor een schematische weergave. Dus de weerkaatsingen van het geluid zijn gewoon particles die zich circulair verspreiden ,
iets anders word al snel te rommelig.
Desondanks vind ik sommige node-systems hierboven zeer interessant , zij het voor andere toepassingen.

Ik zal mijn proefrendertjes weer posten. Nog één klein dingetje dan kan ik alle filmpjes Full HD renderen.....



Wel even de hoek van de Camera aanpassen , zodat de weerkaatsingen duidelijker te zien worden. De waves zitten natuiurlijk wat hoger bij een Rondstraler...:)
Is ook maar een proefrendertje.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,014
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2016, 11:20:31 am »
Ziet er goed uit. Inderdaad die camera moet  onder een hoek t.o.v. de golven komen te staan, anders zien we de golven niet.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 4,000
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2016, 11:35:58 am »
Ziet er inderdaad goed uit.
Ik ben zelf ook even aan het proberen geweest maar mij lukte het niet dus dit is al een top prestatie.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2016, 14:57:02 pm »
Probeer a.u.b. wel even ervoor te zorgen dat de vrouw op de juiste diepte wordt geplaatst wanneer je twee renderlagen combineert. Anders is het echt verwarrend voor iemand met 3D inzicht. De golf moet door de vrouw gaan, maar de vrouw blijft steeds voor de golf staan?

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,221
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2016, 18:33:15 pm »
Nick heeft gelijk , ik ben soms een beetje slordig , maar dit zijn ook maar proefrenders. Op een kwart resolutie rendert ook wel zo snel....
Dat heeft te maken dat ik het particle systeem uit een andere scene had genomen , daar stonden de layers per ongeluk anders ingesteld....

Hoewel ik de Wave disks inmiddels mooi afgewerkt heb , bied het Node-system van Ezra mogelijkheden voor een nieuw filmpje waar ik aan werk.
Daar verspreiden golven die moeten weerkaatsen zoals in Ezra's filmpje zich met een bepaalde snelheid door de ruimte.
Helaas bieden Partikels ernstige nadelen. Ik ga proberen Ezra's oplossing op een plane alpha te krijgen , die kan ik dan met de snelheid die ik wil vanaf de box verplaatsen en er zoveel gebruiken als ik wil , aangezien een aplha animatie niet zwaar is om te renderen.....

Even jou node - system stelen Ezra...  :-[   Nou ja , de andere filmpjes zijn inmiddels mooi gelukt , worden wat langer gemaakt en afgerendert.
Leuke opdracht.

grts !


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,221
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2016, 18:37:04 pm »
Ach , Thx , ik kon hem gewoon downloaden , zoals beven vermeld :)
Ik krijg dat vast zo aangepast dat het voor het nieuwe filmpje geschikt is ,

Ik render nu eerst alle andere filmpjes naar Full HD. Ik zal nog wat test rendertjes van vanavond plaatsen.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,221
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2016, 11:30:54 am »


Tsja ff tempo corrigeren , testrender die snachts is gerendert. Ik kreeg slaap  ???
De gradient ff in hetzelfde tempo zetten als de golfjes. Was al zo maar dan wil je het tempo van de golfjes weer sneller...
etc...
Maar het ziet er leuk uit toch ? Wat minder fel misschien. Iets subtieler die Emitters , want het is volumetrics.