Topic: make a piece a day  (gelezen 173944 keer)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1770 Gepost op: 12 juli 2018, 10:07:49 am »
Het hoogste punt is de vlag er in,een fooitje met een biertje was gewoon,indien niet ging de bezem erin :P
Dan had je pannebier inderdaad als het dak dicht ging.
Nu bezig om de voorgevel uit te lijnen alles precies op zijn plaats zetten de textures beter uitlijnen en alle kleine foutjes er uit halen.
Per gevel verschilde de schaal en de bovenste verdieping is het laatste gedeelte om te doen vandaag klaar, Dan het ornament wat gesculpt moet worden de grootste uitdaging.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 10:12:52 am door Ruud »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,636
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1771 Gepost op: 12 juli 2018, 10:42:25 am »
Zo Ruud knap stukje modelleerwerk en een doorzetter met de textuur.
Maar nu ga ik iets niet leuks zeggen  :-[ hopelijk zul je het mij nu niet afschieten.  ;)
Zo als ik het had begrepen zou de textuur er realistisch moeten uit zien en dat is volgens mij nog niet gelukt.
ik moet er ook wel even een kanttekening bij geven ik kan het zelf niet beter.
Dus niet getreurd het dak zit er op dus aan het bier nu. ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1772 Gepost op: 12 juli 2018, 16:41:18 pm »
Materialen zijn tijdelijk nog niet af Wil :P, de normalmap occlusion enz zijn gereed de kleuren map moet ik nog  bekijken en dan te hopen dat ik het er heen kan brengen, ook de kijkhoeken zijn van belang bemerkte ik.
En proost :D
Dirtmaps moeten nog worden toegevoegd om het realisme naar voren te halen

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1773 Gepost op: 13 juli 2018, 12:51:57 pm »
De ondergevel mappen zijn nu klaar de UV op de juiste plaats en nu de materialen.
Met de BSDFshader merkte ik op dat er andere mappen worden gebruikt waarvan ik het bestaan niet weet, in plaats van de specular map een glosmap, er is niet zoveel info over te vinden hoe je dit maakt er maar eens induiken of weet iemand dit.
Deze map is al jaren in omloop maar met de principle shader nodig schijnt.
De mappen van de ondergevel zijn gemaakt in blender zelf.
 
De ondergevel de standaard colormap texture gebruikt de displacement en de normalmap en specc en occlusion .





« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 13:14:13 pm door Ruud »

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #1774 Gepost op: 13 juli 2018, 14:06:42 pm »
De ondergevel mappen zijn nu klaar de UV op de juiste plaats en nu de materialen.
Met de BSDFshader merkte ik op dat er andere mappen worden gebruikt waarvan ik het bestaan niet weet, in plaats van de specular map een glosmap, er is niet zoveel info over te vinden hoe je dit maakt er maar eens induiken of weet iemand dit.
Deze map is al jaren in omloop maar met de principle shader nodig schijnt.
De mappen van de ondergevel zijn gemaakt in blender zelf.
 
De ondergevel de standaard colormap texture gebruikt de displacement en de normalmap en specc en occlusion .






Gloss is exact het tegenovergestelde van Roughness.
Desalniettemin kun je een Gloss Map prima in de Roughness pluggen door er eerst even een Invert-node tussen te plaatsen.

Ik denk ook dat je de Specular Map in de Specular-input moet pluggen ;)
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 14:12:09 pm door Rezzy777 »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1775 Gepost op: 13 juli 2018, 14:42:38 pm »
Waar haal ik een gloss map vandaan? De setting op de roughness input staat goed,mits ik de glossmap heb.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,636
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1776 Gepost op: 13 juli 2018, 17:16:51 pm »
De textures van Blender Guru Poliigon hebben een gloss map dit is hetzelfde als een roughness map alleen moet je die dan inverten .

https://blender.stackexchange.com/questions/101831/what-programs-make-a-roughness-map



Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1777 Gepost op: 13 juli 2018, 17:19:37 pm »
Kijk de video Wil precies in deze verteld hij waar ik op doel.
Even voor de duidelijkheid, Normal displacement map, occlusionmap, specularity, namen die bekend zijn over mijn 5 jaar blender, en wat is een roughnessmap of een glossymap ,nooit van gehoord.
Verwarrend dit  :-\
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 17:27:12 pm door Ruud »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,636
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1778 Gepost op: 13 juli 2018, 17:54:07 pm »
Ik zie dat je gewoon in Blender 2.79b bij Bake een gloss kan instellen en Baken.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1779 Gepost op: 13 juli 2018, 18:28:52 pm »
Ok dank je ijp.
Probleem opgelost.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,636
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1780 Gepost op: 13 juli 2018, 18:52:36 pm »
Ik heb zelf dat baken nog nooit gedaan Ruud, dus ik hoop dat dit het voor jou is en dat je het voor elkaar krijgt.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1781 Gepost op: 13 juli 2018, 21:46:54 pm »
Ja dat lukt wel, de nieuwe shader workflow is net even anders,raar dat er zo weinig van bekend is.
Nu weten we het met zijn allen :P

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1782 Gepost op: 14 juli 2018, 11:09:18 am »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,636
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1783 Gepost op: 14 juli 2018, 11:33:23 am »
Die site was ik ook al tegengekomen en inderdaad een hele materie dus ik hou het er maar bij als het er voor mij mooi uit ziet vind ik het best.  ;)

https://marmoset.co/posts/pbr-texture-conversion/

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,452
    • Bekijk profiel
« Reactie #1784 Gepost op: 14 juli 2018, 12:58:37 pm »
Een ja en een nee want de 2.8 is gebouwd op dit concept, allemaal net even anders.
Ach en zolang we onze kennis maar delen komt het goed :)