Topic: 3D scannen van historische voorwerpen  (gelezen 15764 keer)


ExLibris

« Gepost op: 03 maart 2020, 22:40:21 pm »
In het verleden ben ik wel eens bezig geweest met het maken van 3D modellen aan de hand van foto's. Dit heet fotogrammetrie (https://en.wikipedia.org/wiki/Photogrammetry). Op zich werkte dat wel, maar vaak kreeg je slechte resultaten door licht dat op het origineel schijnt, waardoor er veel nabewerking nodig is.

Ik ben toch weer met het scannen begonnen en heb daarvoor een 3D scanner aangeschaft. De modellen wil ik laten zien met behulp van Blender.

Ik heb goed rondgekeken naar een scanner en ik zocht dus een betaalbare 3d scanner die toch een redelijk resultaat neer kan zetten. Ik ben daarom gegaan voor de Einscan SE scanner. In de standaardinstelling kan deze objecten scannen van maximaal 20x20x20 cm, maar is ook te gebruiken op een statief en kan dan maximaal 70x70x70 cm aan.
 


De Einscan SE is een zogenaamde structured light scanner. Dit betekent dat de scanner patronen van licht straalt op het voorwerp. De veranderingen in de patronen zorgen er dan voor van de vorm van het object berekent kan worden.




Gisteren heb ik de scanner opgehaald en meteen een scan gemaakt natuurlijk. In dit geval een van een steengoed kannetje uit de 15e/16e eeuw. De resultaten zijn verrassend goed.









Vandaag een volgende uitdaging, een scan maken van het oudste boek uit mijn oud papier verzameling (gedrukt in Rouen in 1506) en vervolgens heb ik in Blender even snel een filmpje in elkaar geflanst. Hier het eerste resultaat:

https://youtu.be/7QIeI6N_cPk

Een boek is moeilijker te scannen dan een kannetje omdat een boek verandert van vorm als je het anders neerzet. Op zich ben ik tot zover niet ontevreden met het resultaat. Ik hou jullie op de hoogte van verdere resultaten.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 22:50:59 pm door ExLibris »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2020, 13:27:59 pm »
Enige tijd geleden ben ik ook met fotogrammetrie bezig geweest. Ik maakte dan foto's van alle kanten van een object. Vervolgens kon ik ze dan uploaden bij een site van Autodesk en werd er een 3d-object van gemaakt. Ik vond dit erg leuk, ik had het hoofd van mijn vrouw en dochter gedaan. Het zag er goed uit. Maar als je beter keek dan zag je dat de mesh erg grof was en dat de details meer door de fototexture werd bereikt dan door de topologie.

Hoe gedetailleerd werkt jouw scanner, kun je de mesh/topology tonen? Zou je er ook een portret mee kunnen scannen?

ExLibris

« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2020, 16:08:30 pm »
Ja daar liep ik indertijd ook tegen aan. Ik wilde een representatie maken van Eindhoven in de Middeleeuwen en ik begon met met een 3D model van een maquette van het kasteel van Eindhoven. Dit deed ik toen met fotogrammetrie. Daar heb ik toen een filmpje van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=uDsCRP1MkWk

Van een afstandje zag dat er best goed uit, maar het was niet te gebruiken voor een spel of rondleiding.

De Einscan scant op een hele hoge resolutie in. Vooralsnog breng ik de resolutie omlaag tot 10% van het totaal en dan nog kom ik op zo'n 4.000.0000 poligons. Ik heb een oud boekje ingescand (16e eeuw) met een blindgestempeld varkensleren bandje, waarop je goed kan zien hoe hoog de resolutie is.







Om het verschil tussen een model met en zonder de texture heb ik de volgende animatie in Blender gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=aE4EaDW9FtY&feature=youtu.be

Het nadeel is dat Youtube wat van de details weghaalt, maar je je ziet de details nog steeds.

Ik denk wel dat er scans te maken zijn van hoofden, maar dan moet de persoon wel erg stil zitten en het gezicht mag niet bewegen. Omdat het zo gedetailleerd is zie je kleine foutjes ook veel sneller.



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2020, 18:06:34 pm »
Knap gemaakt het ziet er allemaal heel goed uit.
Ik wil ook een scanner!! ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2020, 13:24:29 pm »
Ziet er goed uit. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Misschien een scannerclubje oprichten. ;-)

ExLibris

« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2020, 16:24:19 pm »
Nou ik ben weer een stukje verder. Ik ben bezig geweest om verschillende voorwerpen in te scannen en zo een beetje mijn eigen virtueel museumpje te maken.

In onderstaande video het ik de volgende voorwerpen gebruikt:

- Een gepolijste Neolithische bijl van vuursteen
- Een boek uit 1560 dat gebonden is in handgeschreven 12e eeuws perkament
- Een olielampje van roodbakkend aardewerk uit de 17e eeuw

https://www.youtube.com/watch?v=f2xGok8gHcU&feature=youtu.be

Een voorbeeld als dit is in een paar uurtjes in elkaar te knutselen.


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2020, 10:50:23 am »
Wat een mooi boek. Staat er nou op de kaft handgeschreven tekst?
Wat wordt er in dit boek behandeld?

ExLibris

« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2020, 11:53:54 am »
Wat een mooi boek. Staat er nou op de kaft handgeschreven tekst?
Wat wordt er in dit boek behandeld?

Het boek is een tekst van Marcus Tulluis Ciceronis (4 boeken eigenlijk die samengebonden zijn), gedrukt rond 1560 in Keulen. DIt zijn typische Renaissance drukken, waarin de teksten van de oude Grieken en Romeinen weer werden herontdekt. Het boek is gebonden in een 4e eeuwse tekst van paus Gregorius I, maar die in een 13e eeuws handschrift op perkament geschreven is.

Na de uitvinding van de boekdrukkunst rond 1455 door Gutenberg werden alle belangrijke teksten gedrukt ipv det toen ouderwetse geschreven teksten. Deze oude manuscripten die op perkament geschreven waren, werden dus massaal hergebruikt bij het vervaardigen van boekbanden. Dit noemt men maculatuur of 'membra disjecta' in het Latijn.  Maculatuur kan in allerlei soorten voorkomen, soms zie je alleen een strookje, soms wordt de rug verstevigd of een schutblad van perkament gemaakt. In dit geval is de gehele band van handgeschreven perkament.

Sinds een aantal jaar verzamel ik voorbeelden van maculatuur. Waarom vind ik dat nou interessant? Je ziet dat in de 15-16e eeuw de belangrijkste informatiedragers veranderen (van manuscripten naar boeken). In mijn leven zien ik zo'n zelfde verandering: van boeken naar digitaal. Net als in die eerdere periode zie je ook dat de wereld moet wennen aan deze overgang. Informatie is nu veel eenvoudiger te verkrijgen, maar ook zelf te maken (gevolg: ao. veel fake nieuws). Ik vind die verbanden tussen oude voorwerpen en onze tijd erg boeiend!

Hieronder een paar voorbeelden uit mijn collectie:

 










Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2020, 08:46:36 am »
Het is niet mooi, het is PRACHTIG! Begrijp ik het goed, in het boek zitten bedrukte vellen, de kaft is gemaakt van oud beschreven perkament?  Zat daaromheen oorspronkelijk dan een mooie kaft of was dit het eindresultaat? Komt het voor dat er wel eens juweeltjes van teksten op de kaft gevonden worden die misschien wel meeer waard zijn dan het gedrukte boek?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2020, 12:05:49 pm »
Met deze mooie hobby zul je jezelf echt niet vervelen daar kun je je maanden/jaren mee vermaken.
En zoals ik zie heb je koos al geïnspireerd.

ExLibris

« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2020, 15:34:18 pm »
Het is niet mooi, het is PRACHTIG! Begrijp ik het goed, in het boek zitten bedrukte vellen, de kaft is gemaakt van oud beschreven perkament?  Zat daaromheen oorspronkelijk dan een mooie kaft of was dit het eindresultaat? Komt het voor dat er wel eens juweeltjes van teksten op de kaft gevonden worden die misschien wel meeer waard zijn dan het gedrukte boek?

Ja je begrijpt het goed, het zijn gedrukte boeken die met handbeschreven perkament zijn ingebonden. Soms worden er inderdaad hele unieke en oude teksten gevonden in dit soort boekbanden.

https://www.atlasobscura.com/articles/book-waste-printed-garbage

Ik denk dat ik 1 boek (gedrukt in 1548) heb waar het fragment meer waard is dan het boek zelf. Niet omdat het zo'n bijzondere tekst is (een bijbeltekst), maar wel de leeftijd er van: 10e eeuw. Dit meer dan duizendjarige stuk perkament is dan ook meteen het oudste stukje tekst in mijn verzameling!




De band is 20e eeuws, het is ooit gerestaureerd, de rug is 18e eeuw.
 


Het boek zelf is gedrukt in 1548 in Keulen



Deze reep perkament is waarschijnlijk bij de restauratie aangetroffen in de rug van het boek en meegebonden in de (gedeeltelijk) nieuwe boekband.



ExLibris

« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2020, 08:24:35 am »
Ik heb nu een tweede filmpje gerenderd met andere voorwerpen. Ik wil er een stuk of 5 maken.

https://www.youtube.com/watch?v=lHN7hTYZ0EI&list=PLhmw0D1nb5DrFs8s2v6Mal5Cben2QfrqY&index=2

https://www.youtube.com/watch?v=REKswerMh5Q&list=PLhmw0D1nb5DrFs8s2v6Mal5Cben2QfrqY&index=1

Ondertussen heb ik contact met een beroemde Antwerpse bibliotheek om voor hun een aantal boeken in te gaan scannen. Dat gaat waarschijnlijk in april plaatsvinden. 

« Laatst bewerkt op: 11 maart 2020, 08:28:32 am door ExLibris »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2020, 09:21:45 am »
Gefeliciteerd, wat een geweldige collectie.
Mooi zo'n opdracht.
Worden de bladzijden ook gescand (en dan digitaal beschikbaar)?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2020, 10:19:56 am »
Goed bezig met je hobby en je hebt mooie animatie's gemaakt dus het is geen wonder dat daar zo'n mooie opdracht uit voortkomt.
Top!

ExLibris

« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2020, 13:57:41 pm »