Topic: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart  (gelezen 22672 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,240
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 20 maart 2021, 20:02:56 pm »
Hoezo niet Ijp ?

Ik zit de systeem eisen te bestuderen maar zie nergens dat je voor 2.92 of hoger een speciaal systeem nodig zou hebben ... ?
Ik moet overstappen vanaf 2.79 dus ben wel nieuwsgierig.
Meteen naar 2.92 of 2.93 lijkt het meest logisch.

Wat zijn de eisen dan ?

Groetjes  ::)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,240
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 20 maart 2021, 20:04:44 pm »
Oh ja en schrijf eens wat in de shoutbox... nu lijkt het net alsof ik de enige schreeuwlelijk ben hier...  ;D

Online ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 20 maart 2021, 21:19:08 pm »
Hoezo niet Ijp ?

Ik zit de systeem eisen te bestuderen maar zie nergens dat je voor 2.92 of hoger een speciaal systeem nodig zou hebben ... ?
Ik moet overstappen vanaf 2.79 dus ben wel nieuwsgierig.
Meteen naar 2.92 of 2.93 lijkt het meest logisch.

Wat zijn de eisen dan ?

Groetjes  ::)

Dit zijn de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

Minimum
64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik gebruik zelf twee laptops: een MSI gamelaptop met een i7 processor 16Gb RAM en een GTX 1070 videokaart en een Microsoft Surface 2 met een i5 processor, 8 Gb RAM en een geïntegreerde videokaart. 

Het verschil is wel heel groot, vooral als je viewport shading toepast (in EEVEE al en helemaal met Cycles natuurlijk). Voor rendering gebruik ik eigenlijk altijd mijn gamelaptop.

https://www.blender.org/download/requirements/

Online ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 20 maart 2021, 21:31:46 pm »
kan je hier niet mee helpen kan niet hoger dan Blender 2.90 dus geen geometry nodes.
Maar met snap aan kun je je object plaatsen waar je maar wilt, kost wel wat tijd  ;)
Je kunt je object met een array plaatsen en met de instellingen verplaatsen dan kun je ook nog een Empty met object offset bvb in een ronding plaatsen.
Misschien is dit wat. ;)

Dank voor je antwoord. Het doel van dit projectje is om een oude kaart in minder dan 10 minuten om te zetten naar een 3d model, ook door iemand die geen verstand heeft van Blender (da's een beetje de lat die ik misschien wel heel hoog leg hoor). Ik zou mijn doel inderdaad kunnen bereiken met een array in combinatie met een curve, maar dat is niet heel eenvoudig uit te leggen ben ik bang. Als ik een Curve gebruik ben ik altijd aan het stoeien om deze goed uitgelijnd te krijgen, Met mijn oplossing zou ik alleen een plane hoeven te plaatsen die ik vervolgens verander in de vorm die ik wil en dan de geo nodes toevoegen. Zoals je kan zien in mijn filmpjes en voorbeelden kan ik inmiddels de textures en bomen al heel eenvoudig plaatsen. Ik zou de boel nog verder kunnen vereenvoudigen om door middel van Python een aantal taken nog te automatiseren (denk aan een soort user interface).  Naar zoiets ben ik dus ook ook zoek voor huizen en stadsmuren,

Offline IJpe

  • *
  • *
  • Berichten: 4,089
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #64 Gepost op: 21 maart 2021, 11:39:31 am »
Dan zo ik geen Curve gebruiken maar een Empty aan Array koppelen dan kun je veel instellen om je objecten uit te lijnen en zelfs je huizen in een boog te plaatsen.

Dan nog even de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik heb een laptop met een intel Core t/m  i7 720QM processor en een Ati mobility Radeon met 1 gb en hiermee start Blender niet meer op >:( :( ??? ::) :-[ :-[
Er zijn ook geen updates meer voor Ati mobility Radeon dus ik zit nu vast aan Blender 2.90 ::)
Balen!

Online ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 21 maart 2021, 13:12:14 pm »
Dan zo ik geen Curve gebruiken maar een Empty aan Array koppelen dan kun je veel instellen om je objecten uit te lijnen en zelfs je huizen in een boog te plaatsen.

Dan nog even de minimale eisen die Blender aan een systeem stelt:

64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support
4 GB RAM
1280×768 display
Mouse, trackpad or pen+tablet
Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3
Less than 10 year old

Ik heb een laptop met een intel Core t/m  i7 720QM processor en een Ati mobility Radeon met 1 gb en hiermee start Blender niet meer op >:( :( ??? ::) :-[ :-[
Er zijn ook geen updates meer voor Ati mobility Radeon dus ik zit nu vast aan Blender 2.90 ::)
Balen!

Is bij jou de OpenGL versie de bottle neck?

Offline IJpe

  • *
  • *
  • Berichten: 4,089
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #66 Gepost op: 21 maart 2021, 13:21:07 pm »
Nee het is de Driver ExLibris maar allemaal bedankt, door jullie reacties ben ik toch maar eens gaan zoeken of er een andere driver te vinden was bij AMD.
Ik heb nu een laatst Beta versie Crimson gevonden.
En warempel Blender 2.92 start nu op  :)
Ik ben weer happy ;D

Offline IJpe

  • *
  • *
  • Berichten: 4,089
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #67 Gepost op: 21 maart 2021, 15:29:18 pm »
En nu weer naar het topic van ExLibris
Ik heb wat hulp nodig met ideeën om mijn map2model verder uit te kunnen werken. Wellicht dat er iemand goede ideeën heeft.

Wat ik graag wil bereiken is dat ik een plane plaats in mijn scene en dat afhankelijk van de vertices er objecten op geplaatst worden. Dit is om twee dingen te bereiken:

- De stadsmuren te plaatsen
- De huizen in een stad plaatsen.

Het lukt mu nu al om de torens op de vertices te plaatsen door middel van geometry nodes, dat is super simpel als je weet hoe het werkt. Het probleem zit m in de rotatie en de lengte van de muren bij het een en de rotatie van de huizen in de ander.

Misschien moet ik nog gewoon afwachten tot er nieuwe blokjes komen in geometry nodes die dit wel kunnen hoor, er komt bijna dagelijks nieuwe functionaliteit bij.

Bedankt alvast voor het meedenken in ieder geval :)






Ik ben de tutorial aan het bekijken en ik denk dat Geometry nodes het helemaal gaat maken in Blender.
hopelijk komen we wat tegen om je verder te helpen.
Dus iedereen aan de Geometry nodes.

Online ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 22 maart 2021, 08:46:30 am »
En nu weer naar het topic van ExLibris


Ik ben de tutorial aan het bekijken en ik denk dat Geometry nodes het helemaal gaat maken in Blender.
hopelijk komen we wat tegen om je verder te helpen.
Dus iedereen aan de Geometry nodes.

De geometry nodes zijn echt een aanvulling voor Blender. Het nadeel in deze tijd dat er in de de alpha versie 2.93 bijna dagelijks dingen veranderen. v2.92 is wel stabiel, maar daar ontbreekt nog heel veel. De geometry nodes in combinatie met de nieuwe spreadsheet is ook heel interessant, helemaal om te zien wat er nu precies gebeurt in de nodes.




« Laatst bewerkt op: 22 maart 2021, 09:06:44 am door ExLibris »