Topic: Kan iemand mij zeggen waarom mijn animatie niet zichtbaar is in de game engine?  (gelezen 3674 keer)


Offline Kobbe

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 november 2015, 15:35:36 pm »
Hey,

Ik heb geprobeerd een simpele animatie te maken waarbij een blokje een gegeven pad volgt. (http://imgur.com/Y8Fnb53) Deze is gemaakt via simpele ctr+P -> follow path. Wanneer ik dan alt+A druk speelt de animatie zich af, maar wanneer ik via mijn logic bricks de animatie wil afspelen in de game engine geeft deze niks weer. (http://imgur.com/DUoOAab)

Alle hulp is welkom! Is voor een belangrijk schoolproject dus zou liefst snel een oplossing vinden.

Alvast bedankt!
Kobbe

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,948
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2015, 15:52:05 pm »
Ik gebruik nooit de game engine maar misschien heb je hier wat aan.
kijk in de tutorial op tijd 5:25 / 14:03

Offline Kobbe

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2015, 17:05:36 pm »
Wil,

Bedankt voor het snelle antwoord, heb die methode ook al geprobeerd maar deze werkte nog minder goed dan degene die ik nu probeerde. Ik krijg nooit een navigation mesh van mijn benodigde vlak, telkens slechts een nieuw object dat wel als navigation mesh geregistreerd is maar eigenlijk niks is.


Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2015, 17:09:59 pm »
Hey,

een korte zoektocht op het internet vertelde me dat paden niet werken in de Blender Game engine. De BGE is best sterk, maar veel van de functionaliteit in Blender is niet zomaar te vertalen naar de  BGE.

Daarom dat er in de tutorial die ijp toont een mesh wordt gebruikt.

De vraag is nu wat voor jou situatie het nuttigste is. Sta me toe twee opties (van waarschijnlijk vele) te geven:

Optie 1: Je gebruikt geen pad, maar animeert de kubus zelf. Op deze wijze kan je een actie maken d.m.v. keyframes en die kan je gebruiken via de logica die je zelf getoond hebt in je screenshots.

Optie 2: je maakt een navigatie mesh (dat is eigenlijk een vervanging van het pad die hetzelfde doel heeft) en hangt een veel intelligentere logica aan je kubus die de navigatie mesh volgt. Voor dit laatste moet je de procedure volgen die in de tutorial van ijp wordt uitgelegd rond 3:48. daar heeft die eerst een pad gemaakt. Dan via een array modifier het pad nagemaakt met een mesh. En op 3:48 gaat hij die mesh omvormen tot een naviagatiemesh. Nadien moet je enkel nog de logica inbouwen.

Het hangt er een beetje vanaf wat je juist wil bereiken.

Pas op, ik ken zelf eigenlijk ook heel weinig tot niets van de BGE. Maar vragen staat vrij en dan zoeken we samen het antwoord.

Laat zeker ook even zien wat je uiteindelijk gemaakt hebt. Ben wel benieuwd wat voor schoolprojectje je in de BGE gaat uitvoeren.

UPDATE: dit antwoord had ik dus samen met jou vorig antwoord ingegeven. Kan je dan misschien even tonen hoe je 'benodigde vlak' (waar je de navigatie mesh van wil bouwen) eruit ziet?

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,799
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2015, 18:07:26 pm »
Nick man...held... ;D

Offline Kobbe

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2015, 00:07:01 am »
Bedankt Nick!

De opdracht voor het project (2e bachelor ingenieurswetenschappen KU Leuven) is om een fietssimulator te ontwikkelen voor mensen die een ongeval/beroerte/... gehad hebben. Hierbij moet vooral de interactie met het verkeer worden getest. Als omgeving gebruiken we een stad die we importeerden vanop Blendernation (http://www.blendernation.com/2015/01/22/blender-game-engine-city-blend-file/)
De kleine fouten in de stad zelf hebben we zelf reeds aangepast.

Wat de navigation meshes betreft: de straten in de stad bestaan uit afzonderlijke vlakken met een stratenpatroon als texture. Een eerste probleem hiermee is het combineren van al deze vlakken tot 1 navmesh. Een tweede probleem is dat het mij moeilijk lijkt de wagens aan de juiste kant van de weg te laten rijden en te laten interageren met verkeerslichten. Tot slot lijkt het mij moeilijk de wagens willekeurig te laten rondrijden aangezien ze geen vast doel kunnen hebben waar ze naartoe rijden.

Een alternatief is de methode die in deze tutorial gebruikt wordt (). Hierin moet ik dan enkel nog de animatie van de leidende kubusjes zien te maken. Op kleinere schaal lukt dit zeer goed via keyframes, maar in de stad zelf slaat hij op de een of andere manier steeds de hele stad op met bijhorende (zinloze) animaties, wat veel procestijd vraagt en ongelofelijk irritant is. Daarom wou ik overstappen op het pad, maar dat werkt dus blijkbaar niet.

Als ik gevonden heb hoe ik een bestand kan toevoegen kan ik de stad zoals we ze nu hebben bijvoegen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jakob

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2015, 12:50:20 pm »
Wat bedoel je juist met "hij slaat de hele stad op"?

Omtrent het toevoegen van bestanden: dat gaat op deze website niet. Daarvoor moet je iets externs gebruiken. Bijvoorbeeld dropbox of Gdrive en dan een link posten.

Offline Kobbe

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2015, 17:38:55 pm »
Hij maakt een keyframe voor elk onderdeel van de stad (elk vlakje, elke kubus, ... ) ookal beweeg ik enkel het kleine kubusje. Hij maakt dus ook een animatie voor elk van deze onderdelen als doet die animatie helemaal niks. (http://i.imgur.com/5Ihxocw.png , http://i.imgur.com/IVwU1di.png , http://i.imgur.com/mMB2ehb.png).

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2015, 00:43:37 am »
Dat is wel vreemd. Voor zover ik weet geen standaard gedrag. Ik zal morgen eens kijken of ik de oorzaak kan achterhalen.

In het slechtste geval kan je die overtollige keyframes natuurlijk handmatig terug verwijderen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Offline Kobbe

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2015, 10:31:46 am »
Bedankt voor de moeite!

Misschien zou het hiermee (http://blender.stackexchange.com/questions/6763/what-do-the-preferences-keyframing-options-actually-mean/6774#6774) te maken kunnen hebben, maar ik vind niet waar ik deze preferences kan aanpassen ...

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2015, 12:02:30 pm »
aha, gevonden!

Ten eerste: na heel gedetailleerd turen naar jou screens zag ik opeens dat je 'proportional editing' hebt aanstaan. Hierdoor zal, wanneer je de kubus verschuift, ook de rest van de scene (of toch alles in de buurt) mee verschuiven. Soms maar een heel klein beetje, maar dat is voor Blender genoeg om er een keyframe van te maken (vooral aangezien je autokeyframe hebt opstaan). Zet de proportional editing af en ik veronderstel dat je probleem opgelost is (shortcut 'o').

Ten tweede: die settings die je in de stackechange gevonden hebt staan in de 'user preferences'. Die kan je vinden onder het 'File' menu of via ctrl+alt+u. Dan ga je naar de tab 'Editing' en in mijn versie staan ze dan in de 3de kolom.

Ik vond het al raar, want ik kon maar op geen enkele manier het gedrag dat jij beschreef reproduceren. Tot ik de proportional editing zag en dan deed hij bij mij ook steeds alles in de buurt.

Offline Kobbe

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2015, 14:28:55 pm »
Beste Nick,

Het werkt! Zo ontzettend bedankt! Dikke merci van het hele team!


Offline dE.niz

  • Member
  • *
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2015, 13:31:03 pm »
Nick je bent een crack, jij weet ook voor alles een oplossing.

dE.niz
Roland PSR 800 - Yamaha T4 Black
Apple Macbook - Imac 27

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2015, 20:03:01 pm »
Beste Kobbe, Beste dE.niz, en bij uitbreiding iedereen die dit leest,

sta me toe om toch even te zeggen dat ik het enorm apprecieer dat jullie achteraf, nadat een probleem is opgelost of uitgeklaard, toch nog even de moeite nemen om mij en andere helpers op dit forum te bedanken. Dat komt altijd enorm goed aan en geeft een warm gevoel.

Merci!

Nick

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,799
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2015, 22:17:41 pm »
Ere wie ere toekomt.... ;)