Topic: Rigid Body Tools mis ik ?  (gelezen 6261 keer)


Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 augustus 2015, 15:11:39 pm »
Ik gebruik V2.75 van Blender en ben bezig met een tutorial op YT.
Nu moet ik Rigid Body toepassen. Maar kan deze niet vinden in de kolom links.
Moet ik deze apart activeren en zo ja, hoe ?





« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 15:50:04 pm door Guus »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2015, 15:50:41 pm »
Bedoel je deze?



Die staat standaard aan als het goed is.

PS ik zie dat je zelf al een image toegevoegd hebt. Heb misschien die aan de rechterzijde nodig?



Eerst links aangeven of een object active of passive moet zijn en dan komen er op de tab rechts meer opties beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 15:54:55 pm door JvL »

Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2015, 15:57:10 pm »
Ja, die bedoel ik. Die moet toch onder Physics staan ?

Ik heb rechts aangegeven dat de ketting Active moet zijn. En de Shape een Mesh.
Links zie ik verder niets staan ?
Alleen : zie bijlgage
Dus veel minder tabs links als jij laat zien ?



« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 16:09:04 pm door Guus »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2015, 16:36:26 pm »
Kan ook aan der Blenderversie liggen. Ik werk nog met 2.74 maar die is wel customized.
Jij werkt zo te zien met een hele "kale" versie maar in principe vindt je alles wat je nodig hebt op de Physics tab aan de rechterzijde.

De tutorial zal ook wel voor een oudere versie geschreven zijn dus bepaalde dingen zitten soms ook wel eens op een andere plek.

Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2015, 16:44:18 pm »
De versie die ik gebruik komt zo van de site...
Kan het daaraan liggen ?

Wanneer ik Blender open dan zie ik links maar 6 tabbladen staan, waaronder Physics.
Als ik dan mijn bestand open dan is Physics verdwenen ?
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 16:46:46 pm door Guus »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,929
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2015, 16:56:48 pm »
Als je in Blender tutorials of foto's meer tabbladen ziet dan zijn dat addons die je in Blender kunt toevoegen.
Jvl heeft een hele gave Blender helemaal opgepimt maar deze lijkt wat meer op die van jou. ;-)






Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2015, 16:59:21 pm »
Nee, je Blenderversie is gewoon goed. De Physics tab zou niet moeten verdwijnen als je je bestand opent maar zoals je het verteld lijkt het er op dat het door je bestand veroorzaakt wordt. Helaas heb ik geen idee hoe je dat kunt verhelpen.

Staat je object in Object Mode of in Edit Mode. In Edit Mode is het namelijk wel standaard dat de Physics tab verdwijnt.

PS Misschien dat je een screenshot kunt plaatsen zodat het wat makkelijker te zien is wat er aan de hand is?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,947
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2015, 17:13:09 pm »
Misschien een lullige opmerking, maar ik heb dergelijke zaken regelmatig bij de hand. Als ik dan ge scrollen, blijkt alles er gewoon te zijn maar staat het te ver naar boven gescrold. :-\

Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2015, 17:18:37 pm »
tot zover iedereen bedankt  ;D

Ik ben er nu achter wat ik verkeerd deed. Heeft inderdaad met Object/Edit Mode te maken.
De ketting valt nu met de laatste schakel op de ondergrond. Maar zakt niet zoals verwacht ineen ?
De laatste schakel zakt een stukje door de ondergrond en valt dan in zijn geheel om.
Ik zal dus wel een instelling niet goed hebben staan...



Ik heb met A alle schakels geselecteerd. Daarna TAB, dan rechts Rigid Body en links Add Active.
Shape > Mesh

Shift A > Plane
Scale 50
G verplaatsen
TAB
Rigid Body rechts en links Add Passive.

Dan zou het toch moeten werken  :'(


« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2015, 17:20:14 pm door Guus »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,929
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2015, 20:01:33 pm »
Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt maar Blender Guru wel.
Misschien heb je er wat aan.


Offline Guus

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2015, 08:24:45 am »
Ben er gisteravond nog even mee bezig geweest, maar kom er niet uit..
Ook niet na het bekijken van de tip van ijp

Misschien iemand die ik mijn bestand mag mailen ? Kan dat via een PB ?

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,721
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2015, 09:00:17 am »
Het is voor mij even geleden dat ik er mee gewerkt heb, ik heb wel een blend file kant en klaar liggen, geen mail op het moment en weet niet hoe ik het hier kan plaatsen.





« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2015, 09:06:46 am door Ruud »

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2015, 10:32:17 am »
Guus,

mij mag je altijd mailen, maar ik heb dit weekend geen tijd (nickvdbroeck (at) hotmail (dot) com). Verder zie ik niet direct wat er mis gaat.
Wat je kan proberen:
- waar staat het centrum van je schakel. Dat gebruikt Blender als massa centrum. (dat is de 'set origin' stap in de tutorial van Blenderguru, waar je op zijn website ook een geschreven versie van vind)
- Bekijk zeker de shape instelling van je schakels. die moet inderdaad op mesh staan als je een holte hebt zoals in een schakel.
- zorg dat elke schakel een apart object is en dat ze in startpositie elkaars mesh niet overlappen.
- zorg dat je ook steeds alle instellingen hebt gekopieerd naar de andere schakels. Telkens je iets verandert moet je dat doen.
- zorg dat je realistische instellingen hebt voor marges en gewichten. Dit is het handigst als je Blender op metrisch instelt (in the scene tab van de properties editor)

Wat je ook kan doen, buiten het mailen van je bestand is voldoende screenshots van alle belangrijke instellingen posten.

Hopelijk helpt een van deze opmerkingen. En kan je verder nog eens net iets beter beschrijven wat er juist misgaat.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,929
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2015, 10:39:01 am »
Je kan je bestand op dropbox of Google Drive plaatsen en de link op dit forum delen.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,721
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2015, 15:44:34 pm »
Ik maar denken dat dropbox ergens in het menu stond lol, weet ik veel dat het een programma was.
https://www.dropbox.com/s/wzupfqw4pvn1hli/bal.blend?dl=0