Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - PKHG

Pagina's: [1] 2 3 ... 37
1
Over Blender / Re: Blender 2.83 LTS
« Gepost op: 20 oktober 2020, 16:59:44 pm »
een aanbevolen link over Blender 2.8...
https://download.blender.org/release/Blender2.83/
Peter ...

Het nieuwste uit blender.chat van ideasman42.
oude versies ondersteunen kan nog maar is helemaal geen preoriteit meer (spreekt over verlies van tijd, snap ik)

2
Over Blender / Re: Strokes! Blender 2.9 (2.9.1 gebruik ik al)
« Gepost op: 20 oktober 2020, 12:40:46 pm »
Koos, nog niet ...

Maar voor het 'gewoon' wil doen (niet 2.9  ) kijkt maar hier:
https://cloud.blender.org/p/grease-pencil-fundamentals/

3
Over Blender / Re: shape keys
« Gepost op: 20 oktober 2020, 12:38:22 pm »

4
Over Blender / Re: Strokes! Blender 2.9 (2.9.1 gebruik ik al)
« Gepost op: 19 oktober 2020, 13:11:01 pm »
Van een insider:
Gebruik voor de Grease Pencil
Blender 2.83.7   



eerste poging ... ;-)

5
Over Blender / Re: Strokes! Blender 2.9 (2.9.1 gebruik ik al)
« Gepost op: 18 oktober 2020, 19:40:12 pm »
Programmeren , dan moet men meestal typen,

Er zijn uitzonderingen, waar men alleen met de muis kan werken
(en soms EEN TWEE waarden wijzigen, toetsen dus)

Leukst voorbeeld is https://scratch.mit.edu/

De opdrachten staan in een kolom van waar men ze van links naar rechts moet slepen ...

Heel erg leuk,  ('t is programmeren voor kinderen)

en deze is een proefje voor iedereen:
https://makecode.microbit.org/_RFpUTH3rYAgf
Je moet slechts deze link openen dan nog twee keer klikken dan zie je een dobbel steen voor de microbit computer , op het scherm te zien! Ik heb het in het ECHT, en moet dat 3x4 (cm) en vlakke computer schudden om hem maar elke keer een getal van een dobbelsteen te laten zien.

Overingens ben je aldaar  kun je tussen 3 methoden kiezen
Blokken slepen, Javacript programmeren, of Python code voor het zelfde programma.  Ook programmeren voor Kinderen.

Veel plezier  en fijne zondag-avond
Opa Peter (hi hi, progammeert voor kinderen)


6
Over Blender / Re: Strokes! Blender 2.9 (2.9.1 gebruik ik al)
« Gepost op: 14 oktober 2020, 11:41:54 am »
Hi sommige ... are  zonder aanmelding te bekijken

Een hele leuke video is de introductie van Sybren (heeft hij wel in het Engels gesproken, nodig dus)
https://cloud.blender.org/p/scripting-for-artists/5993ed908119170ebb57164b

Allen kijken gaat na een tijdje misschien ook ..

Vertaling nodig?

Werkt de link ook bij jou? ;)

7
Over Blender / Re: Strokes! Blender 2.9 (2.9.1 gebruik ik al)
« Gepost op: 14 oktober 2020, 10:50:36 am »
Net tot mij spijt ontdekt, dat de Grease Pencil cursus voor en met Blender 2.8 is
gemaakt. Dat zal ik wel niet doen, dus zal ik het met andere woorden maar meteen in 2.9 doen/vertalen.

Alhoewel, ik moet er ergens op mijn PC ook nog een Blender 2.8 hebben, dan vergelijk ik , om te zien dat 2.9 inderdaad een vooruitgang is (vrijwel zeker ;-) )

Tot later ...

8
Over Blender / Re: Knutselen an Blender 2.32 (of 2.9 (alfa)) met python
« Gepost op: 14 oktober 2020, 10:46:23 am »
Nog een paar maanden wachten dan ga ik met pensioen. Hopelijk heb ik dan eindelijk tijd om naar Pyton te kijken.

Hi Koos, Python (met h , hi hi) is inmiddels een van de leidende programmeertalen.
Zelfs ingewikkelde rekenpartijen, die men dacht dat die met C of ..  gecompileerde versies van andere talen, veel sneller zouden zijn als een in principe geïnterpreteerde taal zoals (voor normale gebruikers) Python is inmiddels achterhaald (als men maar weet hoe dat in Python ook kan, de kenners hebben vergeleken en Python [juist met hulpmiddelen gebruikt] halen die snelheid ook.

Men kan zooo veeel zonder kosten erbijhalen, b.v. numpy, scypy, tensorflow, noem maar op. Dat voor elk wat wils aanwezig  kan zijn.

HIER is dus Python voor Blender interessant! Heb je iets leuks bedacht en moet hetgeen MEER dan zeg 2 keer gedaan worden, dan is programmeren met  Python mijn advies. En zeker als je iets meerder 100 keer nodig hebt!

En leuk is dan, met een beetje knoff hoff (know how) kan men er dan een
add-on voor blender van maken voor jezelf maar daarom dan ook voor vrienden of andere geïnteresseerde .

Heb je al programmeer kennis van welke (andere) programmeetaal, dan is de overgang naar Python vrij eenvoudig (voor de meeste wensen).
Zo niet: dan zei dit gezegd: er zijn boeken: Programmeren voor Kinderen (8-12 j.) met Python.

na ja ... ik wacht dan maar op je pensionering ;-)

9
Over Blender / Strokes! Blender 2.9 (2.9.1 gebruik ik al)
« Gepost op: 13 oktober 2020, 10:05:53 am »
Hallo,
als lid van blender.cloud.org heb ik net het tutorial open voor
Grease Pencil Fundamentals. (Blender 2.9 !!!!)

Dat lijkt mij zoooo leuk om met elkaar ervaringen etc. uit te wisselen.

Big boss, hoe doe ik dat hier het beste (WAAR bedoel ik)




Voorstel: omdat niet iedereen lid zal zijn (kost 10 euro per maand) heb ik
het idee de in Engels gesproken teksten in een HTML page (met soms plaatjes) in het Nederlands (met mijn opmerkingen erbij)

Overigens dat zal ik doen met Python-notebooks (die dan als HTML geëxporteerd kan, kunnen worden).
Binnen kort zal ik er eentje laten zien ...

Een screenshot uit het tutorial net als alles andere zijn stroken (stroaks) een nieuw type of Blender-data ...

Tja , een hele boel om te zien en na te maken (en te onthouden hoe ;-) )

10
Over Blender / Re: Blender-2.90
« Gepost op: 12 oktober 2020, 15:17:14 pm »
Ik raad ook 2.9  (2.9.1) aan.  Na ja, als je met een lager versie kunt doen
wat je wilt/nodig hebt is het ok.
Een overstap naar de nieuwe heeft mij wel wat tijd gekost, maar nu ga ik niet meer anders werken  :)

11
Over Blender / Re: foutmelding bij renderen filmpje blender 2.79b
« Gepost op: 12 oktober 2020, 15:14:17 pm »
Met Blender 2.9 heb ik met gemak (als filmer beginneling) de animatie van
een draaiende KUBUS  kunnen laten maken.

je schreef iets over bijlagen, niet ontdekt  en de plaatjes waren bij mij
te onscherp ;-(


12
Over Blender / Re: Knutselen an Blender 2.32 (of 2.9 (alfa)) met python
« Gepost op: 12 oktober 2020, 15:09:38 pm »
Hi allemaal,
Heb sinds kort
Blender herontdekt en moest verschrikkelijk wennen. Al die verbeteringen, en waar wat  te vinden is ...

Heb cursussen (van mensen die bij Blender foundation werken) gevolgd.
En een ervan was helemaal naar mijn smaak:
hoe maak je een addon uit een werkend iets, en is inmiddels gelukt.
bij blender.chat was er de vraag: hoe kan ik nagaan op alle vertices van een object (een soort NGON, zoals de bodem van een cone )  . Haal je het toppunt van een cone weg, dan blijft er een ngon over en is vlak. maar til je dan een van de vertices een stuk omhoog of zo, dan is het object niet meer vlak,
omhooggetild punt stoort dus.

Ik hoop dat dit duidelijk is. Net een probleem voor mijn :).
het werd in eerste instantie een gewone functie , die ook numpy !!! gebruikt.
omdat men met 3 vectoren een object kan maken dat of vlak of iets voluminues iets (parallellepiped dacht ik) . Dat heb ik dus met een for-loop
gedaan EN hoe krijg je het volume te pakken? Als je weet dat een
determinant (lineaire algebra) van 3 3D-  vectoren dat uitrekent was numpy  met numpy.linalg.det(...) DE makkelijke oplossing EN numpy is in
Blender (nieuwste versies zeker) aanwezig.

Na ja met nog veel vallen en opstaan gelukt :) maar nu eerst de link
https://cloud.blender.org/courses
en dan "Scripting for Artists"  door Dr. Sybren, niet aangemeld kan men zeker de inleiding en een aantal andere tutorial van hem zien (kreeg een 10 van mij)

Goed das was dat dan voor gedag zeggen ...

Zoals jullie misschien nog weten ik sta open voor vragen, zeker wat Python in Blender betreft

13
Over Blender / Re: Update Blender 2.90.1
« Gepost op: 12 oktober 2020, 14:26:23 pm »
Inderdaad, de moeite waard, volgens ... zijn er meerder crashes verwijderd ;-)

14
Over Blender / Re: Spring première
« Gepost op: 26 april 2020, 10:10:40 am »
Meer dan EEN keer al bekeken (o.a. met mij kleinkinderen  :) )

15
Afgeronde scripts en thema's / Re: Hoe maak ik mijn eigen nodes
« Gepost op: 25 april 2020, 15:23:17 pm »
Laat maar ja
Sverchok via github  ... (of mij vragen) is misschien leuk?!
Heb al jaren geleden op blender 2.7 gebruikt is nu voor 2.8 ...

Pagina's: [1] 2 3 ... 37