Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - ExLibris

Pagina's: [1] 2 3 4
1
Leden stellen zich voor / Re: Even voorstellen: ExLibris(Rob)
« Gepost op: 15 februari 2020, 09:42:49 am »
Even voorstellen.... ik denk dat ik die ene cursist was. Ik ben intussen ook al dik 3 jaar bezig met blender. Ik intussen diverse animaties gemaakt van de bouw van een hallenhuis. Ik maak animaties  voor documentaries, die ik zelf opneem en monteer als amateur.
Geen enkel verdienmodel, maar wel heel boeiend. Ik ben wel erg benieuwd wat er zoal in Nederland gaande is tussen blender gebruikers. Of zit iedereen in zijn eentje het wiel uit te vinden? Ik verneem het graag.


Ik zie dat er weer een cursus 3D animatie is bij de bibliotheek. Wel commercieel zo te zien aan de prijs (128/160 euro voor 8 uur les ipv 25/30 euro voor 20 uur les voor mijn cursus):

https://eindhoven.op-shop.nl/3898/3d-animation/07-03-2020

Ook kan ik niet zien welke tool gebruikt gaat worden. Misschien lukken duurdere cursussen wel daar...

2
Onderhanden werk / Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 12 februari 2020, 17:07:35 pm »
Interessant! Het is een net wat uitgebreidere variant van de node groups. Ik ga dit zeker proberen te gebruiken.

3
Onderhanden werk / Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 12 februari 2020, 09:16:59 am »
Bij mij lukt het ook om de add on te installeren. Wat me opvalt is dat het aantal verts snel heel hoog wordt. Als ik een 3D animatie wil hebben van een soortgelijke omgeving zou ik eerder kiezen voor Google Earth of Google Earth Studio denk ik.

youtube.com/watch?v=OYg7dH2UbOU

In mijn omgeving ben ik nu aan het kijken naar de organisatie van de Shader Graph. Dat wordt nogal snel een zootje en moet in de toekomst zo eenvoudig mogelijk aan te passen zijn. Ik wil dus eigenlijk alleen de parameters die van belang zijn tonen en de rest niet laten zien. Hiervoor wil ik de nodes gaan groeperen. Hiervoor ben ik helemaal opnieuw begonnen met een shader voor de ondergrond. Ik zal een foto plaatsen als ik hiermee iets verder ben.


Oude versie van de shader, die nog veel ingewikkelder gaat worden.



4
Over Blender / 100 tips en tricks voor Blender 2.8
« Gepost op: 09 februari 2020, 16:31:38 pm »
Ik vond onderstaande video wel nuttig.


5
Onderhanden werk / Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 06 februari 2020, 12:06:56 pm »
Eens kijken of deze add on iets kan toevoegen. De add on doet een beetje hetzelfde als ik doe, maar dan met GIS data. Wie weet dat ik mijn projectje kan combineren met deze oplossing.



6
Onderhanden werk / Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 05 februari 2020, 16:53:44 pm »
Ziet er interessant uit. Ik kan het alleen niet volgen. Ik ga het binnenkort eens stap voor stap na doen. Misschien dat ik het dan begrijp.

Kan je mijn blender project en files gebruiken? Ik stuur ze met alle plezier op.

7
Leden stellen zich voor / Re: Even voorstellen: ExLibris(Rob)
« Gepost op: 31 januari 2020, 14:26:55 pm »
Even om een beeld te hebben, hoeveel leden heeft dit forum en hoeveel daarvan zijn er echt actief?
Er zijn 345 leden ingeschreven( zie ledenlijst ) maar er zijn maar een paar leden actief op het moment.

8
Leden stellen zich voor / Re: Even voorstellen: ExLibris(Rob)
« Gepost op: 31 januari 2020, 07:27:26 am »
Even voorstellen.... ik denk dat ik die ene cursist was. Ik ben intussen ook al dik 3 jaar bezig met blender. Ik intussen diverse animaties gemaakt van de bouw van een hallenhuis. Ik maak animaties  voor documentaries, die ik zelf opneem en monteer als amateur.
Geen enkel verdienmodel, maar wel heel boeiend. Ik ben wel erg benieuwd wat er zoal in Nederland gaande is tussen blender gebruikers. Of zit iedereen in zijn eentje het wiel uit te vinden? Ik verneem het graag.



Leuk om toch wat van je te horen. De bibliotheek wilde je naam niet geven vanwege privacy redenen. Ik kom graag een keer met je in contact, want ik ben het helemaal met je eens dat het er op lijkt dat iedereen zelf het wiel uit aan het vinden is. Ik had met de bibliotheek afgesproken dat ik die zaal 4 uur zou krijgen, waarbij ik hoopte dat na de cursus een soort inloopuur zou ontstaan van mensen die elkaar wilde helpen met Blender. Jammer genoeg is dat er nooit van gekomen.

9
Over Blender / Re: Is Blender te leren als je de Engelse taal niet machtig bent?
« Gepost op: 30 januari 2020, 13:01:15 pm »
Er zijn er meer  ;)

http://dbc-3d.nl/index.php?topic=629.0

Het nadeel van die oudere filmpjes is dat ze allemaal met Blender v2.79 en eerder gemaakt zijn. Als ik beginner zou zijn, zou ik in totale verwarring zijn gezien de veranderingen in de gebruikersinterface.

10
Over Blender / Re: Is Blender te leren als je geen Engels verstaat?
« Gepost op: 30 januari 2020, 10:44:27 am »
Dit is in ieder geval een kanaal die Blender uitlegt in het Nederlands



11
Over Blender / Is Blender te leren als je de Engelse taal niet machtig bent?
« Gepost op: 30 januari 2020, 09:33:42 am »
In het anderhalf jaar of zo dat ik serieus met Blender bezig ben, ben ik persoonlijk erg afhankelijk van handleidingen en Youtube filmpjes om Blender te leren. Deze zijn bijna allemaal in het Engels en soms in het Duits. Als ik al Nederlandse uitleg vind op YouTube, dan is dit al best achterhaald meestal (2.79 en ouder).

Is Blender zelf ook in het Nederlands te gebruiken? Ik kan het in de preferences (instellingen) of in de gebruikershandleiding zo snel niet vinden.

Ik denk dat het bijna onmogelijk is als je te weinig Engels spreekt om de uitleg goed te kunnen volgen en dus Blender te leren.

Weten jullie goede bronnen voor Nederlandse uitleg over Blender?

12
Onderhanden werk / Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 30 januari 2020, 09:09:18 am »
Voor het correct plaatsen van de huizen is er misschien een toekomstige oplossing, maar daarvoor moet ik de alpha versie van 2.83 nog downloaden.

Hier een uitleg van het komende nieuwe hair particle system:



Wat als ik de huizen de juiste richting in zou kunnen kammen? Dan kan ik een map voor de huizen gebruiken, die vervolgens automatisch geplaatst worden. Het enige dat je dan nog zou moeten doen is de in de juiste richting te plaatsen. Ik hou jullie op de hoogte.

13
Onderhanden werk / Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 28 januari 2020, 20:56:04 pm »
Dit gaat een lange post worden denk ik, dus hou je vast.

Even een tussenstand van mijn project. Ik wil dus een manier vinden om zo snel mogelijk van een oude landkaart naar een 3D omgeving te komen in Blender met eventueel andere open source tools (liever niet). Ik wil zoveel mogelijk procedureel werken, maar toch een geloofwaardige omgeving neerzetten.

Tot zo ver heb ik een aantal onderdelen waar ik aan werk:

1. de ondergrond (water, landbouwgrond, woeste grond, wegen)
2. Props die ik random kan plaatsen zoals bomen en schepen
3. huizen in en buiten de bebouwde kom
4. stadsmuren
5. specifieke gebouwen zoals kerken, stadspoorten, molens enz.
6. de omgeving

1. De ondergrond

Voor de ondergrond heb ik gekozen om verschillende maps te maken in zwart en wit die aan de ene kant de verschillende materialen weergeven, maar ook later de hoogte. De landkaarten die ik tot nu toe gebruikt heb, zijn nog allemaal vlak, maar van Deventer heeft ook kaarten in het heuvelland gemaakt, daar moet ik ook nog even naar kijken. Ik zou in de toekomst verschil in hoogte ook handmatig met de sculpt tool aan te brengen, maar ik wil alles het liefst zo procedureel mogelijk houden.

In blender zelf gebruik ik de shader graph en een paar materialen om het landschap te maken aan de hand van de maps. Mijn graph is nog een beetje een zootje, maar ik denk er nu over om de verschillende materials te groeperen en vervolgens met de mix shader node alles werkend te maken. De shader hoeft bij volgende landkaarten niet meer aangepast te worden.

Wat ik nog wil uitproberen is het vergen van de resolutie van de maps. Omdat mijn oorspronkelijke landkaart 1430x1013 pixels was heb ik alle maps dezelfde resolutie gegeven. Ik ben benieuwd in hoeverre de 3d omgeving verbetert als ik de resolutie verhoog. Daarnaast weet ik nog niet welke maps nu nuttig zijn.

Tot zo ver gebruik ik:

- Nat land
- Akkerland
- Wegen
- Water
- Dijken

2. Props

De props plaats ik met het hair particle systeem die ik koppel aan vertex groups. Hiervoor moet ik de ondergrond wel subdividen. Ik wil nog onderzoeken of ik in plaats van de vertex groups ook maps kan gebruiken. De objecten die gerenderd moeten worden stop ik in een collection. Ik ben nog niet tevreden over de bomen, hiervoor zoek ik nog zeer lowpoly bomen die er op een afstandje toch realistisch uitzien.

3. Huizen

Het plaatsen van huizen lijkt heel eenvoudig, maar is voor mij moeilijk om in de praktijk te brengen tot nu toe. Op zich zou het hair particle systeem hier ook kunnen werken, maar huizen liggen standaard opgelijnd aan de weg waar ze langs liggen en wegen lopen niet alleen horizontaal en verticaal. Ik heb verschillende alternatieven bekeken en de object scatter komt het dichtst in de buurt, maar ik nog te random voor me. Alternatieven die ik nog moet onderzoeken zijn de array modifyer gekoppeld aan een curve of path. Ik weet niet of ik dan dan ook meerder soorten huizen random door elkaar kan gebruiken. Ook kijk ik er nog naar of ik een array kan gebruiken icm met de annotate functie.

4. Stadsmuren

De basis van de stadsmuren is relatief eenvoudig zelf te modelleren. Wie weet dat ik nog een makkelijker wijze verzin tijdens mijn project.

5. Specifieke gebouwen.

Ik wil een soort minibibliotheek maken met de meest voorkomende gebouwen. Alles heel lowpoly gemaakt.

- 2 soorten kerken
- 1 soort windmolen
- 1 soort kapel
- 2 soorten stadspoorten
- Verder moet ik nog meer kaarten bekijken

Vervolgens wil ik een eenvoudige manier vinden om de objecten op de kaart te plaatsen.

6. de omgeving

Als ik de 3D omgeving af heb wil ik het natuurlijk zo goed mogelijk presenteren. Tot nu toe kan ik alles nog renderen met EEVEE en cycles, maar als ik iets met animatie wil doen dan dan is EEVEE wel voordeliger als ik iets met mijn laptopje wil kunnen renderen. Voor een animatie zal ik dan een of meerdere camera rigs moeten maken en gaan experimenteren met bloom AO, DOF en eventueel ook nog met de compositing tool voor mist (of een scatter volume of zo). Tot slot wil ik misschien nog een filmpje maken voor youtube waarin ik mijn project uitleg, ter leringh ende vermaeck zullen we maar zeggen....


14
Onderhanden werk / Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 27 januari 2020, 20:50:10 pm »
Sorry, ik heb een tijdje weinig tijd om te reageren, maar vind dit een zeer boeiend onderwerp. Je kennis van de node editor is vele malen groter dan die van mij, dus ik kan je moeilijk helpen.
Ik heb net al je publicaties hierover bekenen. Het enige dat ik zou kunnen zeggen wat betreft het plaatsen van huizen langs een lijn is dat je misschien de array modifier zou kunnen gebruiken, daarmee kun je de obejcten langs een lijn laten lopen, maar ik vrees dat je het anders bedoelt.

Ik hoop dat je de ontwikkeling hier verder nog laat zien en als je het naar een ander platform brengt, dan hier zegt waar het voortaan te volgen is.


Dank je voor je antwoord! Mijn gemopper was het minst voor jou en Ijp bedoeld want jullie regeren tenminste.
Jouw idee met de array modifier is een van de dingen die ik aan het onderzoeken ben. Ik denk dat je mijn probleem helemaal snapt. Ik zoek niet meer dan dat ik een lijntje kan trekken en dat dan meerdere objecten langs dat lijntje verschijnen. Ik vind curves alleen altijd wat lastig. Het liefst zou ik gewoon met annotate of grease pencil een streepje trekken en daar objecten in een collection aan toevoegen, eigenlijk zoals de scatter control addon, maar dan met meer controle. Ik ben er nog niet helemaal uit dus  :)

15
Onderhanden werk / Re: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 27 januari 2020, 20:40:18 pm »
Hier 60+  :)
Je horizon verbreden is nooit weg maar iets in het Nederlands vinden zal niet meevallen alles is bijna Engels.
ik heb misschien wel een andere manier om je landkaart zo low poly mogelijk te houden.
je image as planes landkaart 1x subdividen en dan de landkaart vlakken met knife knippen daarna van elk vlak een vertex group maken plus material en kleur geven.
De plaatsen die verhoogd of verlaagd moeten worden extra subdividen en met sculpt mode bewerken.
het is maar een ideetje om het zo low poly mogelijk te houden.

Dank voor je antwoord!

Wat mij betreft hoeft het een forum niet in het Nederlands te zijn. Met Engels kan ik ook wel vooruit.

Jouw idee van het vlak opknippen met de knife tool, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat zou in wel een optie kunnen zijn en daar ga ik eens mee stoeien. Ik was begonnen met een plane zonder die te subdividen, maar voor het plaatsen van de schepen en bomen heb ik het vlak wel verdeeld om object scatter toe te kunnen voegen. Door het gebruik van Vertex groups kan je den bepalen waar bomen/schepen moeten komen en waar niet. Met deze subdivide kan ik eventueel laten hoogte aanbrengen die ik niet kan oplossen met een Normal map.

Ik zal hieronder in een aparte post uitleggen welke technieken ik tot nu toe gebruikt heb en wat ik als voor- en nadelen ervaar.




Pagina's: [1] 2 3 4