Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - ExLibris

Pagina's: [1]
1
Over Blender / 100 tips en tricks voor Blender 2.8
« Gepost op: 09 februari 2020, 16:31:38 pm »
Ik vond onderstaande video wel nuttig.


2
Over Blender / Is Blender te leren als je de Engelse taal niet machtig bent?
« Gepost op: 30 januari 2020, 09:33:42 am »
In het anderhalf jaar of zo dat ik serieus met Blender bezig ben, ben ik persoonlijk erg afhankelijk van handleidingen en Youtube filmpjes om Blender te leren. Deze zijn bijna allemaal in het Engels en soms in het Duits. Als ik al Nederlandse uitleg vind op YouTube, dan is dit al best achterhaald meestal (2.79 en ouder).

Is Blender zelf ook in het Nederlands te gebruiken? Ik kan het in de preferences (instellingen) of in de gebruikershandleiding zo snel niet vinden.

Ik denk dat het bijna onmogelijk is als je te weinig Engels spreekt om de uitleg goed te kunnen volgen en dus Blender te leren.

Weten jullie goede bronnen voor Nederlandse uitleg over Blender?

3
Onderhanden werk / Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart
« Gepost op: 15 december 2019, 11:54:51 am »
Jacob van Deventer heeft in de 16e eeuw honderden kaarten gemaakt van dorpen en steden in de Lage Landen. Hij was heel accuraat en consequent in het maken hiervan. Een paar jaar geleden heb ik de kaart van Eindhoven(https://uurl.kbr.be/1043877) dmv Blender, Substance Painter en Unity omgezet naar een VR rondleiding. Dit was allemaal handmatig en koste veel tijd. Nu ik Blender beter begin te kennen ben ik op zoek naar een manier om deze kaarten om te zetten naar een 3D model met zo min mogelijk moeite.

Eigenlijk zou ik het model in een uur willen maken en zo veel mogelijk procedureel. Dan gaat het vooral over de niet specifieke gebouwen (dus kerken en kastelen en zo zal ik toch na moeten bouwen). Ook de ondergrond, waarvoor ik de kaart wil gebruiken, zou bijvoorbeeld procedureel roughness en normal/displacement moeten krijgen. Hiervoor kan ik de kleuren van de kaart gebruiken (blauw is water en oranje zijn huizen). Geen idee hoever ik ga komen, maar ik zie wel.


Ik wil de volgende onderdelen verder gaan verkennen:

- Shader Graph
- Object Scatter add on
- Image to plane addon

Weten jullie nog onderdelen van Blender die ik kan gebruiken hiervoor?


Kan ik dmv van de kleuren bepalen wat water is?



Object scatter voor de huizen



4
Onderhanden werk / Vroege drukpers
« Gepost op: 03 november 2019, 10:18:29 am »
Soms is het leuk om verschillende hobby's te combineren. Naast Blender is ook het verzamelen van oude boeken (voor 1700) mijn hobby. Daarom ben ik bezig met een oude drukpers te maken in Blender, die ik misschien in wil gaan zetten om een animatie te gaan maken die het printproces uitlegt. Ik gebruik een houten model op schaal die ik eenvoudig kan nameten. De pers moet dan uiteindelijk in een ruimte komen te staan die aan een drukkerij rond 1600 doet denken. De textures zijn allemaal nog tijdelijk, daar gebruik ik later Substance Painter voor en eventueel Substance Designer als dat nodig is. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe realistisch ik het ga proberen te  maken. Soms kan realisme ook afleiden van hetgeen je uit wilt leggen. Verder gebruik ik het programma PureRef om referentieplaatjes te verzamelen en te bekijken.

Ik zie wel waar ik uit ga komen :)






.

5
Leden stellen zich voor / Even voorstellen: ExLibris(Rob)
« Gepost op: 09 juli 2019, 11:53:39 am »
Net voor het eerst als lid ingelogd op dit forum. Mijn naam is Rob en ben sinds een aantal jaar bezig met Blender op een eenvoudig amateurniveau. De afgelopen jaren heb ik me vooral bezig gehouden met een VR reconstructie van de stad Eindhoven rond 1560. Dit deed ik met Blender, Substance Painter en Unity. Blender heb ik voornamelijk gebruikt voor het modelleren van gebouwen en andere props. Vorig jaar heb ik mijn Eindhoven in 3D project afgerond.

Helaas zat niemand te wachten op een dergelijke reconstructie, dus ben ik op zoek gegaan naar een manier om mijn opgedane kennis met anderen te kunnen delen. Daarom ga ik dit najaar een cursus Blender voor beginners geven in de bibliotheek van Eindhoven. De cursus duurt 10 keer 2 uur op de zaterdagen en kost in het totaal 30 euro (je krijgt er dan wel elke zaterdag een kop koffie of thee bij  ;) ).

Ik hoop hier op het forum veel te kunnen leren van anderen en mijn opgedane kennis weer met anderen te delen.




Pagina's: [1]