Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - PKHG

Pagina's: [1] 2 3 ... 38
1
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 27 januari 2021, 15:07:43 pm »
OK, begrepen

Ja Blender heeft ontzetten veel mogelijkheden net als Python.

voor python de eerst link in
https://voorpython.pkhg.nl/
de tweede is hobby (en indirect python via anaconda3 => Python Notebooks )

Groetjes
        Peter

2
Onderhanden werk / Re: Molen model
« Gepost op: 25 januari 2021, 08:22:43 am »
Je molen hoeft geen complex model te zijn van veel balkjes en toebehoren.
Verdiep je eens in collection Instance dan is het probleem van teveel polygonen verleden tijd.



Succes.

Wat een leuke tutorial over colection  IJpe  :D

3
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 25 januari 2021, 08:15:23 am »
Goede morgen
ExLibris, gestopt met dit project?

Groetjes
      Peter

4
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 10 januari 2021, 09:44:45 am »
Als men met de nodes editor knutselt kan men de erbij horende Python commando's 'zien' als men de "Info editor" opend
copy is mogelijk  en  dat dan ergens opslaat, om vanuit de Python-editor (in Blender) later te gebruiken ;-)


5
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 05 januari 2021, 21:28:22 pm »
oh addon (moet men inderdaad zijn of men het nodig heeft)
be
Men moet zien dat Python (sec) en Python in Blender Twee dinge zijn, die elkaar gedeeltelijk overlappen.

Hier denk ik eigenlijk slecht aan Python in en door Blender ;-)
En het node-system, vermoed ik is ook via de Python van Blender bereikbaar , Ik kijk er binnen kort na ...

De Film boven over de munten kan misschien dienen als startpunt om de nodes (weer te gaan leren, vroeger mee gespeeld, maar in de 2.91 versie en contakt met het interne Python, kan heel wat anders geworden zijn)

Tot dan en WTR
Peter

6
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 05 januari 2021, 10:22:13 am »
Oh, wist niet meer, dat ik aan Ivy-gen meegewerkt had, sta er inderdaad
in als mede-auteur, ;-)

ook bij geodesic-domes, en dat weet ik nog een beetje. Een aantal onderdelen
heb ik inderdaad lang geleden aangemaakt.

De interface is anders dan bij Ivy Gen
Shift-A => Mesh => Geodesic Domes dan is onderaan links net als bij andere objecten de besturing  te vinden EN te gebruiken.
Zoiets heb je misschien voor je doel nodig Exlibris??
Of zoals in Ivy-gen

Maar, ik zou er 'staps-gewijs' naar toe werken.
B.v. will je via een blender opject de percentage of een aantal van ... laten zien
en well op een kaart van Nederland of per provincie, of per stad of ???

Dan iets maken om de CVS met data netjes uitbuiten (met procedures, zeg python functies, en dat via een menu en later in een   'Alles doen script , addon?

Zeg het maar Exlibris

7
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 04 januari 2021, 09:38:49 am »
heb blender 2.91 geïnstalleerd, maar je script om de CVS op te halen
werkt (nog niet) , alleen als ik er op mijn manier mee knutsel  :-[

8
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 03 januari 2021, 15:21:41 pm »
exlibris, welke Blender versie was dit?
Werkt bij 2.90.1 NIET!

Heb bij mij een subdirectory datacvs aangemaakt en de script werd nu:
import bpy
import requests
import os
import sys
site='https://data.rivm.nl/covid-19//'
#path=bpy.path.abspath('//')
sys.path.append('c:\\Users\Eigenaar\datacvs')
path = sys.path[-1]
def download_text_from_web(file):
   f = open(path+'\\'+file, "w")
   r = requests.get(site+file)
   
   for line in r.text.split("\n"):
        parts = line.rstrip()
        print(parts, file=f)
   f.close()
   
download_text_from_web('COVID-19_rioolwaterdata.csv')   
download_text_from_web('COVID-19_aantallen_gemeente_cumulatief.csv')
download_text_from_web('COVID-19_aantallen_gemeente_per_dag.csv')
download_text_from_web('COVID-19_casus_landelijk.csv')
download_text_from_web('COVID-19_gedrag.csv')
download_text_from_web('COVID-19_gehandicaptenzorg.csv')
download_text_from_web('COVID-19_thuiswonend_70plus.csv')
download_text_from_web('COVID-19_verpleeghuizen.csv') 
en alle CVS binnen ;-)

gewone text bestanden zo lijkt het voorbeeld ( start ...)

Date_of_report;Municipality_code;Municipality_name;Province;Total_reported;Hospital_admission;Deceased
2020-03-13 10:00:00;GM0003;Appingedam;Groningen;0;0;0
2020-03-13 10:00:00;GM0010;Delfzijl;Groningen;0;0;0
2020-03-13 10:00:00;GM0014;Groningen;Groningen;3;0;0
2020-03-13 10:00:00;GM0024;Loppersum;Groningen;0;0;0
2020-03-13 10:00:00;GM0034;Almere;Flevoland;1;1;0


9
Over Blender / Re: Knutselen an Blender 2.32 (of 2.9 (alfa)) met python
« Gepost op: 03 januari 2021, 10:28:54 am »
Heb ooit Blender zelf aangemaakt, maar dat was compilren van C (of C++)

Python is wel een perfecte interface, waarmee je (bijna) alles van Blender
kunt benaderen.

Het meest eenvoudige om in Blender met Python iets te doen is het om kant en klare onderdelen in de Blender_Python_Editor te bekijken.

EN ja, Python voor beginners op het WWW is min of meer nodig, maar kost niet
zo veel tijd, en bij moeilijker onderdelen moet men gewoon om hulp vragen

Peter (opa)

10
Animaties / Re: Mijn eerste auto in Blender
« Gepost op: 03 januari 2021, 10:18:24 am »
oh oh, geen beginner en nog als tiener

Zoiets heb ik nog nooit voor elkaar gekregen .
Mijn tienertijd startte in 1951 december, bijna Kerst ;-)

Welke Blender-versie gebruik je. Blendey? Mijn PKHG is nog altijd te vinden
in een van de add-ons?  (van jaren geleden)

11
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 03 januari 2021, 10:02:05 am »
Hi Exlibris, men kan met Python wel websites benaderen (bijna al gelukt) en dan de info in een lokaal bestand opslaan (misschien iets aangepast), wat men dan met Blender python kan lezen en inbouwen.

Had al twee keer op Reageer geklikt, maar dat is hier helaas niet verschenen. nu maar Snel beantwoorden ;-)M

Nee was eigen domme fout van mij moest op de 2 klikken  :-\

12
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 02 januari 2021, 14:41:46 pm »
Happy New Year 2021,

Hi exibris, kun je wget gebruiken?  Data voor blender binnenslepen?!

13
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 02 januari 2021, 11:59:30 am »
Beste wensen voor 2021  :)

Python kan in principe externe www-data ophalen, of  dat met Blender kan, weet ik (nog) niet, men heeft de ... daarvoor nodig.
MAAR men moet dan misschien Python direct gebruiken en de data op een voor Blender bekende plaats opslaan. Een (minimaal) tweetraps raket.

Welke data (www adressen van verder boven?) of ander ...

14
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 23 december 2020, 18:40:31 pm »
Heb het tutorial voor de lens met tekst erachter gevonden:



Dat heb ik duidelijk jaren geleden gebruikt, zo te zien, hi hi.

Er is een MAAR, het is voor een oude Blender (2.7 ...) en in 2.90.1  en dat is wel even lastig, het begin (te vertalen) is wel gelukt, maar eerst het maken van de lens, en die goed laten verschijnen (nog niet) ik zal het voor 2.90.1 samenvatten (via text, misschien ook met plaatjes) ... als Python Notebook.

Prettige avond
      Peter

15
Onderhanden werk / Re: Van een database naar een animatie
« Gepost op: 23 december 2020, 16:24:18 pm »
Lang geleden dat filmpje bij youtube ... weet het niet meer precies. Maar moet te herhalen zijn ...  EEN keer gedaan, dan MOET dat herhaald kunnen worden, hi hi.

ExLibris, heb je al een van de (alleen) met Blender gemaakte films gezien?
Zoek maar b.v. naar Spring Blender Films ik denk dit zou het kunnen worden:



En er kunnen ook andere dingen met Blender EN zoals je al weet, bijna alles via Python te bereiken ...

En als we echt iets met samen werken aan tot stand zouden brengen is het uitwisselen van *.blend files nodig.

Ik heb via mijn www-provider de mogelijkheid om *.blend files accesseerbaar (downloaden) te maken. Voordeel: heel erg privé , zonder dat men cookies en weet ik wat moet toelaten (privé gegevens om te vermarkten, heb ik een hekel aan)

Films maken is zeker met Blender mogelijk ...

Pagina's: [1] 2 3 ... 38