Dutch Blender Community

Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: IJpe op 17 november 2014, 11:40:01 am

Titel: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 17 november 2014, 11:40:01 am
Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Import-Export/Blend_Library
Hier is de beschrijving:

Het script is bedoeld om mappen die blend-bestanden bevatten, de inhoud in een lijst van elementen die kunnen worden geïmporteerd. Dit is handig om node setups, materials or objects op te slaan en weer te worden hergebruikt in andere bestanden.

Mappaden zijn beschikbaar voor:
◾compositing node groups
◾shading node groups
◾texture node groups
◾materials
◾objects
◾groups
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 17 november 2014, 12:55:47 pm
Vanavond eens naar kijken. Nu heb ik zelf alles al redelijk gestructureerd maar wat hulp is altijd welkom.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 17 november 2014, 13:01:12 pm
Kijk maar eens even ik krijg namelijk de
◾compositing node groups
◾shading node groups
◾texture node groups
niet te zien  :(

Deze krijg ik wel te zien
◾materials
◾objects
◾groups

Volgens mij doe ik iets niet goed.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 17 november 2014, 13:05:03 pm
Als ik thuis ben ga ik hem direct uitproberen en laat ik even weten hoe hij het bij mij doet.

P.S. Heb je van je node set ups wel echte nodegroups gemaakt binnen je bestanden? Zo niet dan zou dat de reden kunnen zijn dat je ze niet te zien krijgt.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 17 november 2014, 23:57:09 pm
Ik weet niet of je er al uit bent ijp maar dit is de bedoeling:

(http://s21.postimg.org/o3wsziqyb/blenlib.jpg) (http://postimg.org/image/o3wsziqyb/)

Je kunt in de User Preferences de paden opgeven maar dat hoeft volgens mij niet.
In de Toolshelf vindt je de opties die je zelf al zichtbaar had. Als je vervolgens de Node Editor opent en je opent daar een Toolshelf dan krijg je de andere opties te zien.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

De addon werkt verder goed en ik zat net te lezen dat de ontwikkeling ook nog wel even doorgaat dus hij zal waarschijnlijk nog wel beter worden ook. Erg handig in ieder geval.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 18 november 2014, 13:00:22 pm
Dat ik daar zelf niet op ben gekomen :-[ ::)
JvL bedankt.
Nu ga ik zelf gemaakte opjecten, nodes enz enz bestanden verzamelen.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 18 november 2014, 13:08:37 pm
Kan iedereen overkomen toch? Ik heb hem ook gelijk in gebruik genomen, erg handig.  8)

Misschien handig om te weten voor mensen die Blender nog niet geupdate hebben, deze addon is voor 2.72 en kan niet in oudere versies gebruikt worden. Je kunt eventueel wel een oudere versie van de addon downloaden.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: Nick Van den Broeck op 18 november 2014, 13:09:30 pm
De ontwikkeling gaat inderdaad nog even door. Moest je trouwens opmerkingen of bugs tegen komen, dan kan ik die ook wel doorgeven (of is er een kanaal voorzien?). Vincent zit in de BBUG.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 18 november 2014, 14:06:09 pm
Kijk eens aan, dat is mooi. Dan zullen we de addon eens grondig testen. Op zich staat hij ook op Blender Artists maar dit lijkt mij ook wel praktisch. Bedankt!

De ontwikkeling gaat inderdaad nog even door. Moest je trouwens opmerkingen of bugs tegen komen, dan kan ik die ook wel doorgeven (of is er een kanaal voorzien?). Vincent zit in de BBUG.

Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 19 november 2014, 10:46:17 am
Ik kan de ( paths set in addon preferences are accessible in every files and can be set once ) niet vinden wie weet hoe ik mijn mappen vast kan zetten.
Op mijn computer heb ik al wat opjecten.blend in een map opjecten staan maar nu wil ik deze map vast hebben staan zodat ik die niet iedere keer moet gaan zoeken op mijn computer. :-\
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 19 november 2014, 11:51:34 am
Heb je onder User Preferences de addon opengevouwen? Daar kun je namelijk de paden invullen en dan opslaan.
Standaard worden dan die paden gebruikt om te zoeken tenzij je in de toolshelf iets anders opgeeft.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 19 november 2014, 23:00:29 pm
Nu probeer ik het in de node editor maar dat lukt me ook niet ik krijg geen + om het uit te vouwen :(
Nog even en ik stop ermee ::) ::) ::) ::)
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 19 november 2014, 23:37:28 pm
Ik denk toch dat je iets verkeerd doet ijp want bij mij doet hij het perfect.

Ga eerst naar User Preferences en vul geef daar de paden op naar de juiste map(pen).
Daarna kun je de instellingen opslaan.

(http://s9.postimg.org/el30ectgr/image.jpg) (http://postimg.org/image/el30ectgr/)

Ga daarna  naar de User Interface en daar komen dan op de tab Library de juiste dingen naar voren. (zowel voor de 3D View en in de Node Editor)

(http://s7.postimg.org/ixyr765lz/image.jpg) (http://postimg.org/image/ixyr765lz/)

Als dit niet helpt dan zou er iets anders aan de hand moeten zijn maar ik zou niet weten wat.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 20 november 2014, 16:03:48 pm
JvL guru, bedankt ;)
Dat was het nu kan ik er mee verder het werkt nu perfect.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 20 november 2014, 18:13:19 pm
Guru? Haha, niet echt hoor maar in ieder geval graag gedaan.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: Ellajiw op 23 november 2014, 13:05:39 pm
Hey, super goede add-on inderdaad. Nu kun je dus bijvoorbeeld al je materialen in 1 blend file zetten en dan hoef je alleen nog maar het pad daarvan toe te voegen in de tool shelf  (of handiger inderdaad meteen in de user preferences) van de add-on. Toch?

Hoe hebben jullie je files dan georganiseerd? Hebben jullie in die blendfile allemaal spheres met materialen staan, of objecten met materialen?

Snap 1 ding niet: waarom de mappaden apart beschikbaar zijn voor:
◾shading node groups
◾texture node groups
Mijn materialen bevatten bijna allemaal zowel shading nodes als texture nodes...
Of gaat het er meer om dat je de verschillende plaatjes (bump map, normal map, reflective occlusion etc. ) van een texture in een node groep hebt en daar naar keuze een shader bij kan kiezen (dus bijvoorbeeld een node group setting van plastic, of dof zilver, of anisotrophic, of...). Is het daarvoor, of begrijp ik iets gewoon niet helemaal?
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 23 november 2014, 13:25:30 pm
Ik heb zelf inderdaad bv. een bestand met materialen. Je hoeft deze niet eens aan een object te koppelen, je kunt een materiaal ook een Fake user geven door op de F naast het materiaal te klikken. Hierdoor kan het materiaal niet verwijdert worden bij het afsluiten van het bestand.

Die organisatie is overigens niet echt nodig want je kunt ook al je .blend files bij elkaar zetten. De addon zoekt ze zelf bij elkaar.

En het laatste punt waar je het over hebt is inderdaad bdoelt om volledige vrijheid te hebben in het combineren van dingen.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: Ellajiw op 23 november 2014, 13:40:15 pm
Ah, bedankt voor deze antwoorden!
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: Ellajiw op 23 november 2014, 13:41:29 pm
En nu weet ik eindelijk waarvoor die F is  ;) super!
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: Ellajiw op 23 november 2014, 14:57:36 pm
Maar er is dus geen viewer waarin je een preview krijgt van het materiaal...
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 23 november 2014, 15:06:10 pm
Nee, een preview heeft deze addon helaas niet. Hij is puur bedoelt voor snel en makkelijk hergebruik van dingen uit je eigen bestanden zonder deze te hoeven openen. Maar aangezien de addon nog volop in ontwikkeling is komt die preview er misschien nog wel.
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 23 november 2014, 15:15:24 pm
Ja ja JvL Guru weet bijna alles ;)
De nu bekende F ga ik ook gebruiken.

Zelf heb ik in de map opjects blendfiles geplaatst met maar een opject (b.v. Boom) ik heb de camera en lamp verwijderd
en nu zie ik in de lijst alleen de boom.
Zo heb ik al meerdere bestanden gemaakt en dat ziet er overzichtelijk uit dus handig met aanvinken om de bestanden te importeren.

Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: Ellajiw op 23 november 2014, 15:18:36 pm
Ah, ok, zo hebben jullie dat dus gedaan. Dank!
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: Ellajiw op 23 november 2014, 15:19:36 pm
Gebruiken jullie ook Matlib VX 5.5 ?
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: JvL op 23 november 2014, 15:28:58 pm
Die heb ik er ook bij zitten maar ik heb hem nog niet echt veel gebruikt maar er was wel al een topic over.
http://dbc-3d.nl/index.php?topic=546.msg3580#msg3580
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 23 november 2014, 18:14:29 pm
Matlib VX 5.5 Gebruik ik al een tijdje niet meer.
Het zal wel aan mij liggen maar ik vond hem te omslachtig :-[
Als ik wat gemaakt had en ik drukte op een icoontje of een - dan was ik mijn materiaal kwijt :-\

Nu ik de Blender Asset Manager gebruik en deze goed heb opgezet dankzij JvL  ben ik heel tevreden.
Files in de map plaatsen en importeren maar. ;)
Titel: Re: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.
Bericht door: IJpe op 25 november 2014, 14:48:06 pm
PBR_SHADER 1.5 for Blender 2.72b.

Handig deze kun je ook in de map shading node groups plaatsen van Blender Asset Manager en je hebt dan de
The PBR_SHADER
The IBL_tools
The PAINTER_PLUG

http://matthieubarbie.wordpress.com/2014/11/23/pbr_shader-1-5-for-blender-2-72b-documentation/