Topic: camera op object richten  (gelezen 10461 keer)


Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 12 juni 2014, 11:39:44 am »
hallo, ik ben vrij nieuw met blender. Ik heb van een site een mensenhoofd gedownload genaamd humanhead.blend. als ik deze open in blender, en ik plaats een camera, krijg ik het niet voor elkaar om de camera op het object te richten...



bij voorbaat dank, Frank

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2014, 12:01:14 pm »
Het meest eenvoudig is om het object goed in het midden van je scherm te plaatsen en dan ctrl+alt+0 (numpad) in te toesten. Daarna kun je de camera nog beter positioneren met G.

Een volgende optie is om je camera met een constraint altijd het object te laten volgen ook al wordt de camera of het object verplaatst. Maar volgens mij is dat niet waar je nu naar op zoek bent.

Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2014, 12:20:05 pm »
hmmm, vreemd als ik ctrl-alt-0 doe, wordt het hele scherm verkleind tot in de menubalk...

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2014, 12:38:17 pm »
Dan staat deze toetsencombinatie in windows ingesteld als sneltoets voor het minimalizeren van je scherm. Ik had dat met een andere toetsencombinatie die ik in blender nodig had. Kwestie van even aanpassen.

Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2014, 12:39:49 pm »
oow wacht ff ik werk met ubuntu linux, ik zal ff googelen wat daar de toetsenbord combinatie is...


grtn, Frank

Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2014, 12:45:46 pm »
hier wordt aangeraden om met de toets G de camera te verplaatsen, maar het lukt me niet om het object in beeld te krijgen...


grtn, Frank

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2014, 13:15:35 pm »
Dat is in het begin altijd even lastig maar wat goed werkt in om in bovenaanzicht (numpad 7 in windows) de camera alvast in de juiste richting te zetten. (G is move, R is rotate).
Daarna in een voor- of zij aanzicht doe je hetzelfde (numpad 1 of 3). nu zou je object redelijk in beeld moeten zijn.
Ga nu naar je cameraview (numpad 0) en nu kun je met G en R je camera nog de laatste verplaatsingen geven om het beeld precies goed te krijgen.

Alles is vanuit windows geschreven dus ik weet niet welke toetsen jij nodig hebt voor de verschillende views.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2014, 13:16:56 pm »
Als je bovenstaande gedaan hebt doe je het volgende om de toetsencombinatie aan te passen om de camera te laten focussen op het hoofd.

ga naar File > User preferences... > Input

vul in het zoekveld "Camera" in en je krijgt alle toets combinaties te zien die iets met een camera doen.

Vervolgens pas je de toetscombinatie voor "align camera to view" aan naar iets wat je zelf wil en klik je op "Save user Settings".

dan ga je terug naar je 3D view en zorg je ervoor dat het hoofd te zien is. Dan gebruik je de toetscombinatie die je zojuist verzonnen hebt, en dan zie je een gekleurd vierkant (dat is je camera) om het hoofd geen verschijnen. Vervolgens kun je met de G-toets de boel verfijnen.

succes!

groet,
MAD

P.S. welkom op het forum trouwens. :-)
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2014, 14:32:55 pm »
Vreemd, bij de preferences staat al ctrl-alt-numpad 0.  Ik heb 1 keer geprobeerd het te veranderen in de letter P, maar als ik die intoets begint hij te renderen, dus das ook niet goed..

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2014, 14:38:27 pm »
p wordt inderdaad al gebruikt om te renderen in de game engine.
Even een andere toets zoeken

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2014, 14:44:38 pm »
Je kunt natuurlijk ook de shortcut voor minimize window op ubuntu aanpassen. Kun je hier doen:
System Tools -> System Settings -> Keyboard -> Shortcuts -> Windows -> Minimize
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2014, 15:25:01 pm »
Frankje welkom op dit forum,
Dit lijkt me wel handig voor jou de Application Shortcut Mapper deze kun je op window, appel en ubuntu zetten.
http://waldobronchart.github.io/ShortcutMapper/#Blender

Offline frankje

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2014, 15:30:08 pm »
waar ik ook nog mee zit is dat ik niet de 3d view kan kiezen, alleen 3d full view, dus ik kan geen opties zien ed

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2014, 15:56:59 pm »
De Camera, als  er Überhaupt een aanwezig is kan men via de PROPERTIES altijd zichtbaar maken,  klik op de begrenzing iets  boven Scene, aldaar zijn dan alle objecten die je hebt aanwezig en kunnen met een  RMB en Select activeert worden!

Daarna: werk b.v. zo: selecteer de Camera dan met een Shift click je object dat je in het oog wilt houden en dan maar Ctrl-T typen en Damped Trackconstraint kiezen 
Als je dan numpad 0 activeert kun je je object zoveel als je wilt bewegen, de camera heeft hem altijd precies in het oog!

Op dit moment kan ik het deze constraint alleen verwijderen door maar de camera te verwijderen en een nieuwe te maken, maar dat moet dus eigenlijk ook nog beter (moet ik nog vinden) ;-)
EDIT:
kijk hier http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.6/Manual/Modeling/Objects/Tracking

EDIT EDIT:
Alt T is het middel om een dergelijke verbinding weer te verbreken , ha ha, had men kunnen gokken!


« Laatst bewerkt op: 12 juni 2014, 16:01:40 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2014, 20:42:19 pm »
Dat was de constraint waar ik het aan het begin over had maar ik kon even niet op de naam komen.  ;D
Je kunt ook het object waar de constraint op zit selecteren en op het constraintpanel op het kruisje klikken om hem te verwijderen.
Overigens werkt het beter als je eerst de camera selecteerd en daarna het object dat je wilt volgen.