Topic: [Texture Painting] Texture Painten op Model en Image [OPGELOST]  (gelezen 2883 keer)


superjamie

« Gepost op: 01 september 2016, 08:57:27 am »
Hoi medeblenders...

Ik ben aan het oefenen met texture painten. Ik ben nu bezig met een kruk, maar als ik
de textuur er op de kruk wilt tekenen, lukt dat bij mij vaak alleen op het model, terweil
de textuur paints dan niet verschijnt op de image. Ik zal graag willen dat iemand mij
in duidelijke stappen uitlegt, hoe je dus op het model kunt tekenen, terweil waar ik langs
gaat met de muis dus tegelijkertijd ook op de image van het model gaat (waar je de UV-
Map op ziet), dat lukt mij niet altijd, omdat ik niet precies weet hoe dat werkt...


Zie afbeelding (nog geen texture er op getekend eigelijk):





Kan iemand mij in stappen uitleggen hoe je op een model kunt painten, terweil het
tegelijkertijd ook op de UV Image in de UV-Editor komt ?...

Alvast bedankt, groetjes Jamie.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2016, 10:39:34 am door superjamie »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2016, 12:12:56 pm »

Offline Ionwe

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
  • CG-Hi Guys
    • Bekijk profiel
    • Ionwe.Prod
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2016, 17:34:15 pm »
Niet o het een of ander hoor. Maar texture painting in blender is vrij to zeer slecht.
Het is alleen handig in hele specifieke situaties als een logo op je texture zetten of als je een specifieke style wil crearen.

Substance painter is daarintegen ontzettend krachtig programma. Als je naar realisme streeft kun je dat vergeten bij de internal blender painter, Aangezien blender geen Normalmap,metallic,AO,Height,Roughness en Open GL maps erbij maakt. Je kijgt alleen een andere kleur en dat is het. En zoals jullie weten zit realisme in CG niet alleen in de kleur. maar in de manier hoe het met licht om gaat en daarom zijn roughness en normal maps zo ontzettend belangrijk.

Substance painter generated die mappen namelijk wel. Ik adviseer je om eens 30 gratis uit te proberen. Het is ontzettend gemakkelijk. en je hoeft het programma niet eens te leren zo vanzelfsprekend is alles
Ionwe Production's
Blender Artist and VFX-filmmaker.

superjamie

« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2016, 19:41:04 pm »
Niet o het een of ander hoor. Maar texture painting in blender is vrij to zeer slecht.
Het is alleen handig in hele specifieke situaties als een logo op je texture zetten of als je een specifieke style wil crearen.

Substance painter is daarintegen ontzettend krachtig programma. Als je naar realisme streeft kun je dat vergeten bij de internal blender painter, Aangezien blender geen Normalmap,metallic,AO,Height,Roughness en Open GL maps erbij maakt. Je kijgt alleen een andere kleur en dat is het. En zoals jullie weten zit realisme in CG niet alleen in de kleur. maar in de manier hoe het met licht om gaat en daarom zijn roughness en normal maps zo ontzettend belangrijk.

Substance painter generated die mappen namelijk wel. Ik adviseer je om eens 30 gratis uit te proberen. Het is ontzettend gemakkelijk. en je hoeft het programma niet eens te leren zo vanzelfsprekend is alles

Tja, maar nu ben ik de ingebouwde texture painter van blender gewent en voor het
genereren van normal, bump, displace, AO, Metallic mappen en dergelijke gebruik ik
al AwesomeBump. Ik vind de texture painter voornamelijk handig voor het tekenen
van UV-mappen voor modellen, omgevingen en objecten... die kan ik later dan bewerken
met GIMP en AwesomeBump. Waarschijnlijk (ik ken het niet) bedoel je dat Substance
Painter is om normal, bump, AO, metallic en dergelijke te creëren, maar dat doe ik
met AwesomeBump al, dat werkt prima op mijn computer en dat is nog gratis ook.

De texture Painter in blender wil ik namelijk gebruiken om UV-Mappen te creëren voor
modellen, karakters en omgevingen, dat zal het enige zijn... later kan ik die UV-mappen
bewerken met de programmas die ik net opnoemde, de ingebouwde texture painter
van blender begin ik al redelijk door te krijgen... maar om makkelijk textures op bepaalde
faces te kunnen krijgen, wil ik proberen om mijn modellen en dergelijke gemiddeld veel
faces (tussen low-poly en high-poly in) geven, om het selecteren van bepaalde faces
makkelijker te maken, zodat ik een UV-Map om een model verschillende texturen kan
geven... snap je, daarom ben ik de ingebouwde texture painter van blender juist zo
gewent... je meld ook dat Substance Painter ook bedoelt is voor het maken van realisme,
maar daarvoor heb ik zelf al een methode bedacht... het maken van transparantatie-
mappen voor alpha kanalen in GIMP en die over kleuren doen met verschillende lagen,
door die alpha kanalen op verschillende egale gekleurde lagen om te zetten in transparant
en zo een textuur opbouwen... net als dat ze dat wel eens doen met text misschien.

Dat word hoop ik mijn manier van texturen tekenen die realisme tonen, maar ik heb nog
nooit echt geprobeerd om zo zelf met de hand gemaakte en bewerkte textures te creëren,
maar ik moet het nog proberen... ik heb het wel geprobeert met textures die ik via een
account van mij van internet heb gehaalt.

Ik ben nu ook niet meer bezig met die kruk, heb het bestand verwijderd, omdat die kruk
te veel triangles had, waardoor het selecteren van faces nogal onhandig werd... het
gaat hier voornamelijk om, dat ik de texture painter door begint te krijgen, maar moet nog
veel gaan oefenen met het painten van textures en UV-Mappen voor modellen, omgevingen,
interieurs en in elk geval nog voor karakters.

Maar goed... het probleem is waarschijnlijk opgelost, door iets in te stellen bij de
ingebouwde texture painter van blender... iets waar je kon kiezen tussen material
of image, dacht ik...

Maar bedankt voor jullie reacties,
Groetjes Jamie.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2016, 10:39:14 am door superjamie »