Topic: Blenderanimatie exporteren naar FBX-formaat voor 3D-visualisatie in FBX-viewer  (gelezen 19726 keer)


Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 oktober 2019, 09:49:48 am »
Voor ons werk hebben wij in Blender een animatie gemaakt van een anatomisch kniemodel. De animatie is opgebouwd uit een serie meshes en mbv. de addon 'stop-motion obj' omgezet naar een animatiesequentie. Deze animatie willen wij nu exporteren naar een FBX-bestand met de bedoeling om deze te kunnen inlezen in de FBX-viewer van AutoDesk.
Het uiteindelijke doel is dat een chirurg dit bewegende FBX-model kan gebruiken voor visuele uitleg tijdens een overleg met een patiënt.

Echter de vraag is nu welke (export-)instellingen we moeten gebruiken om dit voor elkaar te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 09:57:17 am door Léon »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2019, 11:02:24 am »
Misschien zijn deze settings ook toe te passen op FBX-viewer van AutoDesk.

https://youtu.be/ysl0qYq5p9w

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2019, 16:16:05 pm »
Wat een snelle jongen, zeg! Flitsende presentatie.

We hebben er al mee gepruts, maar tot nog toe zonder resultaat. Wat we wel zien is dat hij ook gebruik maakt van armature voor zijn animatie, iets wat wij (nog) niet doen.
Onze animatie draait wel in Blender zelf en we kunnen tijdens de animatie ook ronddraaien e.d. alleen niet in FBX-viewer. Daarin zien we dat alle frames kennelijk wel worden ingelezen, maar slechts een frame is zichtbaar in de viewer. De animatie draait niet af.

Ontbreekt er wellicht nog iets aan de animatie (zoals armature), maw. wat is er nodig om een 3D-animatie te draaien in een viewer?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2019, 19:31:48 pm »
Je kunt de animatie in Blender in meerdere formaten opslaan kies er een die elke viewer kan afspelen.

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2019, 08:04:21 am »
Dag Wil,

Ik ga het proberen, maar mocht het me niet lukken, zou jij dan misschien willen kijken of je mijn bestand kunt omzetten naar een werkende animatie in FBX-viewer?

Groet,
Léon

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:34:48 am »
Helaas kan ik je niet helpen geen kaas gegeten van exporteren. Succes het zal vast wel lukken.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2019, 16:03:03 pm »
Ik zie nu pas dat de FBX-viewer heel speciaal is en die heb ik niet.
Ik bedoelde de animatie renderen in H.264, mpeg, Mov, Avi, Ogg, MP4 en deze in een viewer afspelen maar ik merk dat dat niet de bedoeling is.
Misschien kun je Blender 2.79 proberen misschien werkt Fbx nog niet goed met Blender 2.80

Hier nog iets over Fbx om te proberen.
https://hub.jmonkeyengine.org/t/how-to-convert-fbx-to-blender-with-animations/33705

https://www.blender3darchitect.com/modeling-for-architecture/import-ascii-fbx-files-blender/
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 16:05:35 pm door ijp »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:48:29 pm »
Is sketchfab geen alternatief ,volgens mij ondersteund het alle 3d software,ik heb er ooit een file ingezet en alles is te bekijken van draadmodel tot normalmap tot animatie. Hier het model wat ik gemaakt had
https://sketchfab.com/3d-models/robotblend-b0c0b066cd7d4c969654fad807aacadf?fbclid=IwAR0nre5AiXEjHWF4n1i5B7DKhnRswhI5zWDZ1yHhmnpiLgvwFy0GXv6iEAs
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 21:51:17 pm door Ruud »

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:15:04 pm »
Ruud.

Ik ken Sketchfab niet, maar wist wel van het bestaan. Zou best eens een goed alternatief kunnen zijn. Ik ga er naar kijken.

Bedankt voor de suggestie!

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2019, 11:05:23 am »
Ik begrijp de gang van zaken niet precies. Naar mijn weten is een animatiesequentie de beweging niet veroorzaakt door bones, maar meer een vervorming van de mesh, zoals bijv. door shape keys. Ieder verschil van stand/vorm is een aparte file of apart maar samengevoegd zoals Alambic.

FBX is een bestand waarbij de vervorming komt door bones. Om die 2 werelden naar elkaar te brengen lijkt mij een kromme weg.

Waarschijnlijk begrijp ik niet precies wat jullie aan het doen zijn. Anders zou ik in het eerste bestand zorgen dat de beweging door bones wordt veroorzaakt en dan als fbx bestand exporteren.

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2019, 09:32:41 am »
@Koos2.
Inderdaad het betreft hier een meshvervorming die als animatie in Blender zelf te bekijken is. Er komen dus ook geen bones aan te pas. De verschillende meshes zijn het eindresultaat van een 4D-CTscan. Voor het begrip; een 4D-CTscan is een CT-scan (= 3D) met als extra factor tijd, waardoor je (in dit geval) de beweging van een patiëntenknie kunt volgen.
Ik kan helaas het bestand niet toevoegen aan mijn commentaar (of is daar een andere manier voor?)

Sketchfab zou een optie kunnen zijn, echter je kunt maar een beperkt aantal bestanden uploaden (tenzij je bereidt ben meer te betalen).

Wat ik wel gevonden heb als mogelijke oplossing is Blend3Web (Blend4web is not just a WebGL viewer - it exports entire Blender scenes complete with animation and interactive controls to HTML!). Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

https://www.blendernation.com/2014/07/11/blend4web-an-interactive-3d-viewer/
https://www.blend4web.com/en/

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2019, 11:08:42 am »
Ik ken het, maar ben er nog niet aan toegekomen. Volgens mij moet je er ook voor betalen.

Ik vind het leuk om over deze vraag verder na te denken. Nu ik het probleem beter begrijp hoop ik dat ik verder kom. Ik heb helaas niet veel tijd. Misschien is het een mogelijkheid om de verschillende versies van de mesh aan een mesh toe te voegen als shape key en de animatie dan te laten ontstaan door een driver op die shape keys aangestuurd door een bone.  Het zou kunnen zijn dat de verschillende meshes verschillende topology hebben en een verschillende vertex count waardoor deze optie niet gaat lukken.

Ik zal nog eens verder denken.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2019, 14:06:15 pm »
Je kunt me het bestand eventueel mailen, maar ik kan  je niet garanderen dat ik er wat mee doe. Ik heb het nogal druk. Maar als ik het niet heb doe ik het zeker niet want dan kan ik het niet eens. Is er een deadline?

Ik zit ook een beetje te denken of er niets is via Alembic naar fbx, maar daar heb ik ook maar weinig ervaring mee. Ik zie dat daar tutorials over zijn, maar zelf nog niet bekeken. War voor een bestand is het originele bestand dat je van de scanner krijgt?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:39:48 am »
Ik heb je een bestand gestuurd. De animation sequence heb ik nu op een andere manier gemaakt. Inplaats van wel niet visible/ renderable heb ik dit veranderd in schaal 100% of 0%. Dit is wel om te zetten naar FBX, maar ook wel veel handwerk.