Topic: Zbrush + Blender  (gelezen 2537 keer)


Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 25 mei 2015, 17:02:19 pm »
Hallo,

Heeft iemand ervaring met Zbrush in combinatie met Blender? Ik ben van plan om Zbrush te gaan leren.
Als het om sculpten gaat, denk ik dat Zbrush veel beter en handiger is dan Blender (Dyno).  Zijne er meningen hierover?

Groeten,
Mortalae
Ave, morituri te salutant.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2015, 17:27:57 pm »
Yep, ik heb wel wat ervaring met Zbrush. Aan de ene kant is Zbrush wel efficienter als het gaat om sculpting en dan voornamelijk omdat er in het programma meer opties en functies zitten die je in Blender niet hebt. Maar de basisfuncties voor alleen het sculpten verschillen nu ook weer niet zoveel van Blender dat het sculpten heel anders gaat ofzo.

Ik weet niet of je Zbrush nog moet aanschaffen of dat je het al hebt maar in het eerste geval zou ik eerst in Blender het sculpten volledig onder de knie proberen te krijgen en dan pas zo'n aankoop doen.
Heb je het al tot je beschikking dan zou ik er gewoon lekker mee aan de slag gaan want het is nooit verkeerd om met meerdere soorten software te leren werken.

Houd er wel rekening mee dat Zbrush een vreemde user interface hebt die met geen enkel ander programma te vergelijken is enwaar je in het begin dus echt heel erg aan zult moeten wennen. Hij is alles behalve intuitief.

Ik moet eerlijk bekennen dat ondanks dat ik met beide programma's overweg kan toch vaak voor Blender kies maar dat komt denk ik omdat sculpten niet iets is dat ik heel vaak doe. Waarschijnlijk als je veel moet/wil sculpten dat dan de keus voor Zbrush logischer is.

De export van een sculpt uit Zbrush naar Blender gaat overigens probleemloos. Als het een character voor animatie is zul je wel gewoon een retopo in Blender moeten uitvoeren om het werkbaar te maken.