Topic: Procedureel maken van een 3D model dmv een oude landkaart  (gelezen 22681 keer)


Offline ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 27 februari 2021, 11:24:12 am »
Ik ben weer een stukje verder met dit projectje. Ik heb het nu voor elkaar dat ik door middel van vertex paint zowel de textures als de geometry nodes kan aansturen. Ik heb nu twee collections met huizen en bomen die door instancing geplaatst worden.

Zoals je in dit filmpje kan zien kan ik nu eenvoudig de gewenste ondergrond met eventuele objecten "schilderen".



Ook het resetten van alles is zo super simpel



Wie weet dat ik er in de toekomst wel een soort add-on van maak, maar daarvoor wil ik wachten totdat de asset browser wat verder is.

Offline ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 27 februari 2021, 13:25:30 pm »
Nu kan ik dus relatief eenvoudig een bestaande kaart overtrekken.

Kaart van Hasselt, boven Zwolle uit 1560





« Laatst bewerkt op: 27 februari 2021, 13:27:45 pm door ExLibris »

Offline ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 27 februari 2021, 14:15:59 pm »
Een render met Cycles ziet er dan ongeveer zo uit:






Er is nog zo veel te doen voor me.

- Meer verschillende textures (weilanden, wegen, woeste grond, bos)
- Meer verschillende collecties (gebouwen stad, dorp en platteland bijvoorbeeld)
- Plaatsing van de gebouwen ten opzichte van de straat
- Betere hoogte
- Fall off van de vertex paint kan nog beter (misschien eigen brushes maken)
- Gebouwen die los te plaatsten zijn, zoals kerken, molens, stadspoorten enz..
- Stadsmuren met torens
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2021, 15:53:44 pm door ExLibris »

Offline ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 03 maart 2021, 12:49:35 pm »
Wat aandacht aan de textures maakt het geheel al een stuk beter. Je ziet hoe het al wat realistischer uit komt te zien en hoe eenvoudig het nu is om een landschap te maken.

« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 12:52:52 pm door ExLibris »

Offline IJpe

  • *
  • *
  • Berichten: 4,090
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #49 Gepost op: 03 maart 2021, 18:31:36 pm »
knap gemaakt en het ziet er heel goed uit.
Heb je er ook een snelle computer voor nodig of kan het ook met een laptopje?

Offline ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 03 maart 2021, 19:35:38 pm »
knap gemaakt en het ziet er heel goed uit.
Heb je er ook een snelle computer voor nodig of kan het ook met een laptopje?

Ik maak dit op een laptop van een paar jaar oud (i7 - 7700 cpu en GTX 1070 gpu). Ik merk wel dat ie het wat lastig krijg als ik heel veel instances van objecten gebruik, maar to nu toe is het nog redelijk te doen, het filmpje is opgenomen met OBS, en dat kost ook best veel performance.  Een frame renderen met EEVEE kost inmiddels wel meer dan 7 seconden.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 19:37:48 pm door ExLibris »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,836
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 03 maart 2021, 19:50:42 pm »
Altijd als ik zo`n project/filmpje zie ben ik geneigd te scrollen/pannen/zoomen maar dat vind youtube niet leuk..begint filmpje weer opnieuw of zie ik ander filmpje... ;D ;D ;D
ziet er goed uit.

Offline roobol

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
    • http://www.roobol.be
« Reactie #52 Gepost op: 04 maart 2021, 09:01:56 am »
Ziet er heel goed uit, mijn complimenten.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 04 maart 2021, 17:27:04 pm »
Heel mooi en knap werk.


Offline Pilgrimm

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 05 maart 2021, 07:26:39 am »
Erg interessant project, ExLibris!

Offline Blendey

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
    • Magic Animations
« Reactie #55 Gepost op: 05 maart 2021, 11:57:17 am »
Heel erg leuk gedaan!

Offline ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 06 maart 2021, 16:35:23 pm »
Vandaag een iets langer filmpje gemaakt hoe eenvoudig het nu is om een kaart om te zetten naar een 3D model. Ik heb ook zandduinen toegevoegd.

 

Offline ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 07 maart 2021, 08:35:22 am »
Ik ben nu aan het bedenken hoe ik een stadsmuur procedureel kan maken. Mijn idee is om een plane te maken en afhankelijk van de vertices de torens en de muur zelf te plaatsen.
Zo ver ben ik nu:



De torens op de vertices plaatsen lukt dus wel, maar nog niet om de muren goed uit te lijnen (qua rotatie en lengte). Ik zag dit filmpje op YT, waarbij ik gebruik zou kunnen maken van een nieuwe attribute "vertex_normal". Helaas zit dit nog niet in de allernieuwste build. Even afwachten dus de komende dagen.



Offline ExLibris

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 19 maart 2021, 14:24:07 pm »
Ik heb wat hulp nodig met ideeën om mijn map2model verder uit te kunnen werken. Wellicht dat er iemand goede ideeën heeft.

Wat ik graag wil bereiken is dat ik een plane plaats in mijn scene en dat afhankelijk van de vertices er objecten op geplaatst worden. Dit is om twee dingen te bereiken:

- De stadsmuren te plaatsen
- De huizen in een stad plaatsen.

Het lukt mu nu al om de torens op de vertices te plaatsen door middel van geometry nodes, dat is super simpel als je weet hoe het werkt. Het probleem zit m in de rotatie en de lengte van de muren bij het een en de rotatie van de huizen in de ander.

Misschien moet ik nog gewoon afwachten tot er nieuwe blokjes komen in geometry nodes die dit wel kunnen hoor, er komt bijna dagelijks nieuwe functionaliteit bij.

Bedankt alvast voor het meedenken in ieder geval :)







Offline IJpe

  • *
  • *
  • Berichten: 4,090
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #59 Gepost op: 20 maart 2021, 19:01:41 pm »
kan je hier niet mee helpen kan niet hoger dan Blender 2.90 dus geen geometry nodes.
Maar met snap aan kun je je object plaatsen waar je maar wilt, kost wel wat tijd  ;)
Je kunt je object met een array plaatsen en met de instellingen verplaatsen dan kun je ook nog een Empty met object offset bvb in een ronding plaatsen.
Misschien is dit wat. ;)
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2021, 19:19:53 pm door IJpe »