Topic: 3D mesh naar 2D Normal Map  (gelezen 3840 keer)


Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 januari 2015, 15:07:00 pm »
Hoi! Ik zou graag eens een correcte normal map zelf willen maken, van een 3D mesh, maar het lukt niet. Het gaat hierom:


Ik heb op internet gezocht en vind vooral veel over het omzetten van detaillering van een high poly mesh naar een low poly mesh door gebruik van normal maps voor games (bake Selected to Active), maar dit (3D mesh naar 2D normal map image) kan ik niet vinden.  :-[
In het render menu al een uur aan het prutsen met bake (Bake mode normals, Normal Space: Tangent) Maar kom er niet uit... Wie weet hoe dit moet?

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2015, 15:38:34 pm »
Hi,

Heb je onderstaande video al gezien? Voornamelijk vanaf 4m54s.

Groeten,
Mortalae

http://youtu.be/U7PQGgz1RII?t=4m54s
Ave, morituri te salutant.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2015, 19:25:26 pm »
Jeeh! Gelukt. Heel erg bedankt Mortalae!!! Moest dus een plane maken en voor het 3D object plaatsen, waarop de normal map dan geprojecteerd kan worden. Bedankt! Zie je op de Blender meetup woensdag, toch? Tot dan!  :)

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2015, 19:33:55 pm »
Graag gedaan Ellajiw,

Jep, ik ben aangemeld en (gelukkig) hoef ik niet nachtdienst te draaien... dus jah, je gaat me wel zien.  ;D Tot dan.

Groeten,
Mortalae
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2015, 19:54:05 pm »
PKHG heeft een tijdje terug deze prachtige addon voor Gimp geplaats en hiermee kun je spec, displace bumpmaps maken
Die is alles wat je nodig hebt ;)

VscorpianC heeft een tut over fast way to create texture maps ...
https://www.youtube.com/watch?v=VSB1XpoBHwM&feature=em-subs_digest

plugin halen:
http://registry.gimp.org/node/28638
Gelijktijdig uit een plaatje alle mogelijken texture maps (bump, hoogte etc.) maken

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2015, 22:45:56 pm »
Normal maps genereren met dit soort generatoren gaat meestal niet helemaal zoals het zou moeten. Dus wilde het eens op de 'echte manier' doen, zodat ik het beter begrijp.
Hier zie je het verschil: Deze is gemaakt met Crazy Bump van de foto:



En deze heb ik zelf gemaakt van een 3D mesh: (normal map en bump map)



Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2015, 00:18:36 am »
Programma's als Crazy Bump maken maps op basis van contrast in de afbeelding, en dat contrast is meestal juist het gevolg van een weergave onder een bepaalde hoek met alle shading die daarbij hoort. Het ziet er vaak best okay uit, maar je krijgt bij iets als straatstenen automatisch de licht- en schaduwplekken al mee. Als je dan in je scene het licht uit de andere kant laat komen ziet er raar uit.