Topic: Subdivision probleempje  (gelezen 4560 keer)


Offline Rein

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 27 april 2014, 13:18:43 pm »
Hoi allemaal,

Mijn naam is Rein en ik ben nieuw op dit forum. Sinds januari van dit jaar ben ik me zelf blender aan het aanleren. Ik doe dat met de video tutorials van Neal Hirsig (URL: www.gryllus.net). Uitstekende tutorials waardoor ik de basis al aardig in de vingers heb. In les 12 wordt een locomotief gemodelleerd (the rocket). Hier loop ik tegen een probleempje aan waar ik maar niet uit kom. Het gaat om subdivisions op een cylinder.

http://gryllus.net/Blender/Lessons/Lesson12.html

Dit is de link naar betreffende les. Het gaat om de rocket locomotive modelling tutorial page 211. Wanneer hij subdivisons doet op de cylinder dan zie je alleen subdivisions in de z-richting. Bij maakt ook in de x-richting, wat ik ook wel begrijp. Maar na 5 of 6 subdivisons eindig ik dan met enorm veel faces (ruim 16000).

Hoe krijgt hij het resultaat van pagina 212; dus alleen subdivisions in de z-richting.

Kan iemand helpen?


Groet,

Rein





Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2014, 14:10:42 pm »
Goedemiddag en welkom:)
Als ik het zo bekeek en even heb getest gaat het goed 6 x subdividing geeft 131074 faces bij de start 32 +2 de boven en onderkant gerekend als 1 face.
Subdividing pakt automatisch de richtingen op.
Als je het anders wil pak de looppcut erbij.
Ik denk dat hij is gestart met een cilinder die 16 vertexen in het rond is i.p.v. 32.
En het modeleren hoef je niet perse te doen zoals beschreven staat er zijn vele manieren om tot resultaat te komen.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2014, 14:16:37 pm door Ruud »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2014, 14:14:30 pm »
Allereerst welkom op het forum.

Moet je niet gewoon het aantal vertices verhogen bij het plaatsen van de cylinder zoals in onderstaande afbeelding?



Het commando subdivide werkt volgens mij altijd in twee richtingen dus die kun je het best vermijden in jouw geval.

Succes!

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2014, 14:19:14 pm »
Hallo Rein,
Welkom op dit forum.
Als ik in de pdf file op pagina 212 kijk dan staat er Er Subdivide 6 times en niet 6 subdivisons dus ik denk dat je de subdivision modifier gebruikt.

Dit moet je doen selecteer met box select alleen het midden van je cylinder in edit mode, nu heb je alleen je verticale lijnen geselecteerd.
Druk nu W op je toetsenbord en kies uit het menu subdivide en links in T menu stel je de number of cuts in dit is voor jou 6.
Nu moet het lukken succes.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2014, 15:13:32 pm door ijp »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2014, 14:26:22 pm »
Blender en zijn mogelijkheden, wat IJp zegt :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2014, 15:14:38 pm »
Ik heb de tekst nog wat aangepast en nu moet het lukken. ;)

Offline Rein

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2014, 15:56:36 pm »
Wat een actief forum. Net mijn vraag geplaatst en al zoveel reacties. Dank daarvoor!
Goeie tips. Ik weet dat er allerlei manieren zijn om tot een bepaald resultaat te komen, maar ik was benieuwd of ik misschien een bepaalde techniek gemist had. Uiteindelijk heb ik het met loopcuts gedaan. Nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie

Rein

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2014, 18:14:36 pm »
Hallo Rein,
Welkom op dit forum.
Als ik in de pdf file op pagina 212 kijk dan staat er Er Subdivide 6 times en niet 6 subdivisons dus ik denk dat je de subdivision modifier gebruikt.

Dit moet je doen selecteer met box select alleen het midden van je cylinder in edit mode, nu heb je alleen je verticale lijnen geselecteerd.
Druk nu W op je toetsenbord en kies uit het menu subdivide en links in T menu stel je de number of cuts in dit is voor jou 6.
Nu moet het lukken succes.

Wat ik hierboven had geschreven zijn loopcuts ;) alleen veel handiger als je op het toetsenbord W drukt en kiest uit het menu subdivide,  stel aan de linker kant van het blender scherm je de number of cuts in.
Dit is heel handig.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2014, 18:17:15 pm door ijp »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2014, 22:28:49 pm »
Ha ha, ik wist nog niet dat de subdivide ook in te stellen was... maar goed, ik leer iedere keer weer iets....
Welkom op het forum Rein, Leuk, weer een blender enthousiasteling... 8)