Topic: een console in en voor Blender  (gelezen 3319 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 juli 2012, 08:31:32 am »
Hallo,
even een al lang gebruikte werkwijze uitleggen:

Soms is het handig, om een 'leuke' console voor Blender te hebben.
Indien (dacht ik) je Blender gewoon met een 'klik' opstart is er geen console te zien, waar o.a. Blender resultaten en of ook foutmeldingen laat zien, juist?
Men kan ze dan in het menu: Widows (bovenste regel) 'toggelen' ...
OK zo ver zo goed.

Maar ik wil vaak nog iets extras, b.v. op een makkelijke manier tekst uit de console kopiƫren, of laaannnggg terug scrollen etc. en daarvoor is de 'normale' (zie boven) console niet super geschikt.

Dus wat doet Peter? Hij opent een geschikte 'DOS' (cmd) of nog betere console: en start aldaar Blender.exe dan is dat meteen de console van Blender!  Heel erg nuttig!

En nu gebruik ik een 'enhanced' console van het pythonxy-pakket (zo te vinden!). Installatie levert dan voor de verkenner een "open enhanced console hier' (hier = de map waar je met een RMB een extra menu opent) op en daar maak ik echt vaak gebruik van ... ik hou namelijk van typen in plaats in windows naar het goede onderdeel met de muis zoeken en nog een ondermenu en nog een  ;) ,

En nu de laatste, net een paar minuten ontdekte 'truc', hierover.
Omdat ik met Blender een oude Blender 2.48 oproep moet ik dus mijn nieuwe Blender anders oproepen. Daarvoor gebruik ik dus een enhanced console in de map waar mijn (gecompileerde) Blender.exe leeft en type aldaar Blender.exe.
EN nu de truc: ik heb een snelkoppeling op het bureau-blad naar c:/BlenderSVN/cmake_all3/bin (hier leeft mijn zelf gecompileerde Blender.exe) gemaakt, en RMB en open hier enhanced console en ik kan Blender starten.

Dat lijkt ingewikkeld maar vind ik zeer zeer handig! (Bureaublad allen zichtbaar: WindowsKNOP-M !)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2012, 14:55:29 pm »
conEmu is ook een goed alternatief voor een betere console in windows. Handig als je pythonxy niet nodig hebt, en een kleinere download.

Je laatste truc kan je nog sneller te maken door een snelkoppeling van de console te maken en bij de eigenschappen "Start in" te vullen met je blender pad. Je console start dan in dat pad.

Je kan ook je path variabele aanpassen. Dan kun je in iedere console ongeacht het pad de juiste blender versie oproepen.

Citaat
ik hou namelijk van typen in plaats in windows naar het goede onderdeel met de muis zoeken en nog een ondermenu en nog een
Tijd voor linux?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »