Topic: Oud Stadje  (gelezen 32198 keer)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 september 2014, 11:05:44 am »
Inmiddels gestart met het maken van een oud stadje. Hier het eerste resultaat van het eerste huisje, het nog niet helemaal af.
De linker gevel heb ik er voorlopig ingepast, die is nog niet definitief. Voor de textuur van de goot moet ik nog een ander image zoeken.
Met de dakpannen heb ik flink gestoeid, uiteindelijk heb ik het opgelost met particles.
Een vraagje:Ik wil op de dakpannen wat mos laten groeien, kan ik bovenop die particles, weer particles plaatsen of krijg ik dan bij iedere pan dezelfde structuur?
   

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2014, 11:32:47 am »
Het begin ziet er mooi uit maar ga je de gevel nog normalmaps geven om dieptewerking te krijgen want ze zien er nu wel erg plat uit? Wel een mooie steentextuur trouwens.
Heb je de pannen nu met particles geplaatst? Dan denk ik dat het best wel eens lastigkan worden om daar op de juiste manier mos overheen te leggen.
Ik zou zelf een pannentextuur met normalmap gebruiken zodat je daarna een mostextuur er overheen kunt kun leggen die je dan met behulp van een stencil kunt laten verschijnen waar jij wilt.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2014, 11:53:29 am »
 Mijn vraag is hoe ver moet je gaan met de detailering, als je later de hele stad ziet kun je die detailering toch niet meer herkennen.
Als je dan eventueel wilt inzoomen op details kun je die altijd nog uitwerken. Ook vind ik dat net zoals in de schilderkunst dat je gebruik kunt maken van sugestie. De kunst van het weglaten. Vroeger heb ik ook geschilderd tot in de kleinste detail maar toen ik die (perfectie had bereikt), ben ik daarvan terug gekomen. Waar stop je met detailering??? Moet ik dan de mieren die op straat lopen ook nog detaileren ???. Natuurlijk is het knap tot in de kleiste details te werken maar waar is de grens? Het is niet bedoeld als negatief comentaar, maar voor mij een punt van discussie.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2014, 12:18:55 pm »
Dat is ook altijd een interessante discussie hoor. Daar heb je ook gelijk in dat je de details moet beperken tot wat je echt kunt zien maar daarom geef ik je juist het advies voor de textures met normalmaps. Dat bespaart je juist een hoop werk (in vergelijking met de particles voor de pannen) terwijl je de suggestie wekt dat het daadwerkelijk 3D is, zelfs bij inzoomen.
En die normal maps beperk je dan natuurlijk ook nog eens tot de objecten dicht bij de camera en niet in de verte.
Die stencils zijn om te zorgen dat je 2 textures over elkaar heen kunt leggen en door middel van gewoon tekenen op het stencil stukjes transparant kunt maken zodat bijvoorbeeld het mos er doorheen komt wat op zich ook weer tijd en onnodige detaillering bespaart.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2014, 19:07:33 pm »
Ik had al geprobeerd de dakpannen met uv mapping en bumpmapping te maken maar het resultaat viel tegen. Het zag er wel redelijk goed uit maar als de camera schuin van onder tegen de dakpannen gericht staat zag het er niet uit. Ik ga nog wel een keer die techniek proberen.
Heb je misschien een uitleg of tutorial voor de techniek van die stencils?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2014, 19:22:38 pm »
Ja, sommige hoeken werken niet altijd even goed omdat kunstmatige hoogteverschillen zijn die ook nog eens afhankelijk zijn van de kleurverschillen in de texture.
In zo'n geval is het misschien wel handig om meer echte details toe te voegen.

Dit is een korte uitleg over het gebruik van een stencilmask. Het is wel voor een oudere blenderversie maar het werkt nog steeds hetzelfde.
Mocht je meer uitleg willen hebben over de werking hier van dan heb ik ook nog wel een 4-delige tutorial die wat recenter is maar de afzonderlijke delen duren 20 minuten dus deze leek mij voor nu wat geschikter.
http://vimeo.com/1146131

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2014, 10:06:44 am »
Met deze addon kun je heel simpel stencil gebruiken.
http://blendersensei.com/zero-brush/
Als je de addon hebt geïnstalleerd heb je in de toolshelf Zero Brush.
Laad een Brush (textuur) en als die geladen is staat deze op Tiled maar zet deze op stencil en je kunt gewoon aan de gang.

Textures kun je hier gratis downloaden
 http://cgtextures.com/

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2014, 10:17:36 am »
Zeker een goede addon maar houdt er wel rekening mee dat dit niet hetzelfde is als een stencilmask al bereik je wel hetzelfde resultaat. Bij het stencillen van een texture met deze addon (kan ook in blender zonder addon) moet je alleen erg voorzichtig zijn met zoomen en roteren tijden het werk omdat de schaal verandert.
Het voordeel is dat het wel erg snel werkt als je er een beetje handig in bent.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2014, 10:23:41 am »
Dan zal ik De Blender stencilmask ook nog eens nader bekijken. ;)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2014, 21:05:02 pm »
P D , wat leuk , dat jij graag huisjes bouwt enzo...
Ik heb ze af en toe nodig in scenes, en om de kunst maak ik alles liever zelf....
Mijn huisje in een 3dmax filmpje met een Alien op een fiets had ook echte dakpannetjes, hoewel niet perfect...
Het ging me puur om het diepte effect, en je kunt er een paar schuin leggen, of onregelmatig, dat maakt het echter...
Maar inderdaad, voor de huisjes die verder van de camers staan volstaat een bump map meestal...

Ik ben bezig een vebeterde Blender versie van dat filmpje te maken, met een mooier huisje. Als het klaar is post ik het hier...
Een huisje met echte dakpannen uiteraard...

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2014, 22:00:04 pm »
Ik ben een beetje gevorderd met mijn huis, voor een beetje effectvan een straat te zien heb ik een paar huisjes gekopieerd.
Ik heb besloten om echte pannen te maken, dat vindt ik toch mooier dan mappen.
Vooral voor de voorste huizen je kunt ze best realistisch maken door de verschillende kleuren en door ze een heel klein beetje scheef te leggen.
Morgen ga ik de tutorial van JvL eens bestuderen, ik heb een klein stukje gezien ook dat het in blender is gemaak, ik probeer of ik het met cycles ook kan. ook denk ik dat het niet kan op de dakpannen die ik heb gemaakt.


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 09 september 2014, 22:23:26 pm »
Heel mooi en ik denk dat je nieuwe dakpannen die je nog gaat maken het nog mooier gaat maken.
Succes.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2014, 22:53:48 pm »
Ziet er mooi uit hoor. Dat wordt een heel mooi stadje denk ik als ik dit zo zie.

Het stencillen kan ook in cycles maar meestal wordt het met blender internal gedaan waarna de materialen naar cycles omgezet worden omdat die workflow wat prettiger schijnt te zijn. Maar het schijnt ook direct in cycles te kunnen.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2014, 18:25:19 pm »
De vorderingen van het stadje. het zal me benieuwen of ik op deze manier van detailleren een hele stad straat kan bouwen.
Kan iemand mij tips geven hoe ik de grootte van het bestand zoveel mogelijk te beperken?
   

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2014, 18:41:50 pm »
Echt mooi gedetailleerd! Wauw!

Als ik jou was zou ik met linked files gaan werken. Je maakt van alle huizen aparte bestanden om ze werkbaar te houden. Je maakt dan 1 hoofdbestand aan waar je de afzondelijke bestanden in linked en op hun plaats zet. Je zult zien dat je bestandsgrootte enorm laag blijft in verhouding.
Mijn dorpje is bijvoorbeeld maar iets meer dan 6000 Kb. Sommige afzonderlijke bestanden zijn zelfs nog groter.