Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - PKHG

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 48
31
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 20 februari 2022, 10:33:09 am »
Yippie tot Tut  12 lijkt gelukt.
Ik kan de 'benen' apart bewegen en als geheel
iets wat (zeker?) zal moeten ...

@IJpe
Ik denk de beweging , behalve dat curve gedoe (sin functie voor iets tussen -1 en 1), de empty
Around Tut  21:00 is belangrijk,   tot 23.08 zeker bekijken

32
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 20 februari 2022, 10:20:00 am »
Ui ui, heb gisteren en vandaag heel veel tijd besteedt aan Nodes Tutorials te bekijken:

NUTIG voor makkelijk werken met nodes: daarmee zou men misschien  beginnen:
1. Ik heb mijn mijn Blender de 3-button-mouse deactiveerd
2. linker muis klik op een node activeert deze
3; rechter muis ==> een flink menu , b.v. Rename, copy.
3a: M  maak een node Mute ( wat er onder voor verbindingen lopen worden dan zichtbaar)
4. de T maakt links een menu zichtbaar , tweede T weer onzicht baar
41a.   met de muis over  de T dingen laat zien wat er onder zit (tekst)
5. Shift D voor dubliceren werkt net zo als in de 3Dvies,
6. X om een node de 'deleten'
Verbindingen: meerdere leuke acties als de muis via T op Tweak gezet is:

Shift+RMB over een verbinding zet een REROUTE punt op de lijn, soms kan men daardoor meerdere lijnen samenvatten
Ctrl-RMB en dan over een verbindinge werkt als doorknippen.
Alt-RMB over een node maakt het mogelijk een lijn van naar  toe te voegen

Vandaag gezien hoe men  "DRIVERS" aan een node kan toevoegen en  etc?

Mischien is dat gebeurt in het Spider tutorial om de benen bij het bewegen van de Spider te laten bewegen??? En 'Parenting' zal er dacht ik ook gebeurt zijn
Dus op naar de Spider tut ...


33
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 19 februari 2022, 09:22:03 am »
Zo, misschien ..

Ik heb nu twee poten met elk een Transform-Node.
in de Nodes de rotate X  roteert slechts de instance daar waar ik denk
dat het TUT het ook laat zien.

Ben blijkbaar in de war: als ik namelijk de R gebruik in de 3D view
roteren beide poten rond een ander punt van de (cube = spider) ...
zo nu maar weer in de tut kijken



Links van de 'Walvis' is het meijsje ...
Dit is het boek, waarover ik het had en in groot, met hulplinien met Gimp ,
het nette plaatje laat ik later zien.

34
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 19 februari 2022, 08:47:10 am »
Bedankt IJpe,
ik zal je voorstel uitproberen.

Was afgeleid door o.a. een ander tutorial dat ZEKER ook de moeite waard is en heel veel info bevat om met de NODES makkelijk te kunnen werken.
Voorbeeld: de H toets werkt: een Node samen smelten of weer uitklappen
Nooiet eerder geprobeerd maar naar het driehoekje in de node gezocht en gebruikt, maar H op een active Node is veel makkelijker ..  hier de link:

https://www.youtube.com/watch?v=e-0VlonkzJM

Afleiding was ook een niet meer werkende TV  (vorige week za.  slechts een 9 keer knipperend rood lampje , hi hi). 
Dus op de PC het  NOS gaan zoeken (en vindnen en zien) dus flink Olympiade gezien en om 20:00 met madame naar het NOS nieuws ;-)

En het andere hobby:  op de omslag van een book: Programmeren voor Kinderen, staan heel veel kleine leuke figuurtjes die allemaal uit rechthoekjes zijn samen gesteld. En net jongstleden (via het boek) geleerd, dat een moderne Python ook  tkinter kan importeren om een Canvas  op het beeldscherm te laten verschijnen. En een Canvas kan heel erg eenvoudige een aantal basis figuren laten verschijnen, op een voorgegeven plaats en met een kleur vullen. En een rechthoek: alleen x0,y0 van een linker boven punt van een rechthoek en x1,y1 (coordidnaten)  rechter beneden hoek .


... Twee van de figuurjes (2x 2.5 cm) groot op en in het boek heb ik nu
ermee gereproduceerd A4 formaat (ca.)   ...

Zo dat even terzijde. nu dus weer dat spiderbeest maar proeren met IJpe's aanwijzigingen.. Moet ik toch kunnen?! ;-)

35
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 10 februari 2022, 17:51:37 pm »
IJpe
zal het proberen ... bedankt
Peter


Ik kom niet een hier
ik probeer maar een niet zo mooie been maar slechts een Cylinder. het gele puntje lijkt later het draaipunt te zijn en dat moet vroeger of later bij het om hoog geschoven 'leg'  waar het aan een Teede raakt als draaipunt werken .

IK kan het gewoon (nog) niet ...

36
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 09 februari 2022, 15:23:33 pm »
ok IJpe

Ik heb net ontdekt , dat ik met de twee delen van de lebase toch noch een fout heb,  het bovenset gedeelte heeft een foutief rotagie punt.
beide delen roteren t.a.v. de vertex van de GM en de bovenste moet
onderaan waar hij zo te zeggen aan het onderste deel 'vast' (zeker t.a.v. de x rotatie) zou moeten zitten.


IJpe HOE heb je dat voor elkaar gekregen ???
Jouw controle is dus gelukt?


37
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 09 februari 2022, 11:37:54 am »
IJge,
dan ben een stuk verder dan ik ..

Heb je de extra nodes ook, zodat je de benen voor
legBase apart kunt laten roteren?

ik nu volgende poging  ;)



Ha lijkt eindelijk wat er moet zijn ...
Ik heb bij de Transform Nodes maar een goede naam toegevoegd in Blender maar zo groot mogelijk gemaakt en dan een Screenshot, opdat men kan zien hoe ik welk deel van  de 2 onderdelen van het been kan
bewegen ...

Dat aanpassen gaat zo: klik op een Node dan gebruik de N toets
en dan kun je de naam (tweede regel van boven) aanpassen.
Lijkt mij een HEEL nuttige actie, dan kan men er over praten, eenduidig!
 
Mijn figuur is nog krakkemikkerig  een cubus als spin en twee benen van dezelfde Cylinder  en ALLE met Ctrl-A  "scale" los gelaten. LIJKT ECHT nodig te zijn ....

(Save niet vergeten)

IJpe, kun jij aan iemand (mij e.g.) een *.blend laten toekomen (of een link ernaar???)

 



38
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 08 februari 2022, 17:00:55 pm »
Ik ben maar proberen met de auteur in contact te komen heb op de tutorial page maar een bericht achter gelaten ... maar zien wat wordt ... Nog niets 17:05

IJpe is je al de beweging van Tutorial `ca 16:11 gelukt?

Kun je de rotatie punten (zo klein en geel) zien van de  ' leg1  en daar leg2 aan geplakt'  ?
probeer ik nu maar weer ....

39
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 07 februari 2022, 18:28:07 pm »
Hi IJpe,
ergens tussendoor wordt de spin aan de benen '"P" .. e
en heb je de math nodes met sin funuctie etc ook gebruikt

Het geheel gaat de x (van x,y,z van de spin) gebruiken om de benen te bewegen.

Mijn PC is maar weer afgestort  ;-(

40
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 07 februari 2022, 14:54:49 pm »
Beste IJpe,
Ik  ben wel bezig, maar heb veel te lang niet met Blender gewerkt (heel veel vergeten)  . b.v. vergeten hoe je de cursor kunt verplaatsen , met Blnder Guru's  videos gelukkig weer  zo eenvoudig in 3.0.1
Ik ga de HTML verder aanpassen . Ik moet en wil een figuur a la  'Spider' maken, die ook beweegt. duurt helaas nog iets ...

Ben in princiepe aan het snappen hoe je twee delen van een spinbeen boven en beneden  kunt maken ... als
ik het echt voor elkaar heb ... dan heb ik hoop...

41
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 06 februari 2022, 16:44:40 pm »
Dat denk ik vandaag half begrepen te hebben  ;)
Wij geven het niet op, toch?

Mij  toelichting is helaas door gelijktijd ... niet opgeslaan

Het is een voorstel hier op en voor DBC-3D een tutorial
van de Nodes Spider op een iet andere manier te proberen

Het begin ziet er zo uit, verbeteringen  graag hier vermelden

Kijk hier maar https://blenderplaatjes.pkhg.nl/spiderTutorialOpaPeter.html

de link via mijn website lijkt te werken t.z.t. zal ik er ook *.blend voor downloads kunnen plaatsen  :)

42
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 03 februari 2022, 16:06:36 pm »
ik zal maar de Nodes starten met gebruikmaken
van een 'eenvoudiger' spin :
een Cube uitgereckt  en vooraan een ogengedeelte, waar  kogels  als ogen  mooie roodachtige kleur krijgen (zoals in de Tutorial) om dan te zien of ik de bewegende poten
volgens aanleiding kan maken (niet zo mooi maar iets ...)

DAT is eigenlijk het MEEST nieuwe en intelligente.

Dan later maar de spider 'normaal' lanimeren en
kijken of de benen dan ook nog  bewegen ..

43
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 03 februari 2022, 12:34:35 pm »
de spin maken, ben er dikke problemen mee

Dit lukt mij helemaal (nog) niet




Te veel niet gedaan ... lijkt het

44
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 03 februari 2022, 11:23:51 am »
Ik zal t.z.t. een *.blend ter beschikking stellen.

Het prille begin  ging wel goed,
maar dan op eens werkte 'grid-fill' niet zo als
het eigen ijk moet ...








Ctr-F wertk niet Alf-F (twee keuzes Beauty gedaan)

Blender version 3.0.0.3

45
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 02 februari 2022, 13:38:15 pm »
Ik ga hiermee aan de gang:
https://www.youtube.com/watch?v=et_FVu289ms

twee stappen , de eerste : basis figuur gewoon
in  Blender met Shift-A enz aanmaken

EN DAN deel 2 Geometry nodes om de benen en hun beweging (zonder ...) toch geanimeerd krijgen

Wow, hoe bestaat het ...

Aanrader, zal melden hoe ver ik ermee kom


Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 48