Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - PKHG

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 48
16
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 20 maart 2022, 13:52:50 pm »
heb een shader tutorial voor (95 %) kunnen namaken.



Er is 2 keer een 3Dview met dezelfde objecten te zien,
Bewegen van objecten (boven) beweegt die aan de zijkant ook (dat dacht ik wel) maar waarom hebben'dezelfde'objecten NIET hetzelfde materiaal (met shader -nodes nagebouwd)???  Heb dezw vraag al bij blender.chat gedeponeerd inclusief de obige screenshot.


17
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 16 maart 2022, 13:20:02 pm »


Wie probeert uit, wat ik in het plaatje heb omschreven (ach er ontbreekt waar je de tekst (moet) invullen. ) na ja, snel een plaatje ==> daar dus, zie je het?




hoe de nodes aan elkaar moeten zitten:
bovenste Rij



onderste Rij


18
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 15 maart 2022, 15:41:22 pm »
heb nu blend files met opa Peter in voronoi patroon, en bouncing netjes

Maar ben vergeten hoe ik daarvan een blender mp4 of zo kan maken
(ooit gedaan met een veel lagerer Blender versie)

Samenvatting van de tutorial zie

https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/ForFridayLAB

19
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 11 maart 2022, 13:23:48 pm »
! wat men zeker zou moeten weten, een soort samenvatting nu
  in mijn wiki (zonder inloggen)
  https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet

Bouncing tutorial bijna af, werken doet het al ;-)




Kan men niet goed zien in het plaatje (verkleind...) maar de nodes zijn netjes genummerd (dat laat ik straks hier en op mijn wikie) zien ...
In de tekst ontbreekt nog het einde en ik moet het ook nog een tweede keer netjes nalopen ... moet in deze week nog af komen ...

Nog lang niet perfect maar wel een blije opa Peter
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/IMG-7419.mov
Ik denk dat een klik de *.mov voor downloaden aanbiedt, thuis was dat wel zo

Ik kon het van hier ook gewoon openen om het in mijn mov viewer te zien  ;D

20
Leuterhoek / E
« Gepost op: 11 maart 2022, 08:35:30 am »
Herhaling: Deze tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=e-0VlonkzJM

is inderdaad super! Wel Engels verstaan of kunnen lezen nodig.

In mijn wiki moet dat maar worden verbeterd ... na ja , werk voor later


Bouncing tutorial Engels is ook PERFECT bruikbaar (meer later)




Oh oh, heb net weer naar de tut gekeken, er is zooo veeel info , na de 2 3 basis nodes, hoe je met frames en groeps kunt maken en hoe men die kan gebruiken...  ziet er zo EENVOUDIG uit, maar men moet toch een voor een in kleine stukken hakken en toelichten/ uitproberen.
Daarvoor is denk ik voor elk een *.blend bestand ter oefening het beste.
Ik zal zien ...

21
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 07 maart 2022, 18:05:04 pm »
Bedankt Blenderbrammetje voor je PM

Dus wie het wil proberen kan mij zo te zeggen een geheim bericht sturen ...

Dat is goed,  :D

vandaag geen tijd meer (sinds lange tijd weer een Bridge-avond)




Van af vandaag ;-)

Wat men weten moet over nodes probeer ik uit de tutorial te vertalen
naar text met plaatjes
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/NodesEnNoodles
wordt vandaag 10 maart begonnen  .. ik maak het inlog-vrij


Mijn eerste poging om de nodes&noodles tutorial te volgen (nu met W10 Version 3.1) gaat fantastisch. 
DeBSD node is via een klik en dan H zo 'rond' gemaakt (H is een toggle net als de T toets) Toggle betekent: of aan of uit zetten , zelfde aktie .



22
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 07 maart 2022, 15:55:47 pm »
wie al Blender 3.1.0 beta heeft kan alvast dit bijzonder leuke, duidelijke tutorial maar uit voeren

https://www.youtube.com/watch?v=HFK5MEwodZI

En ik heb een aantal bladzijden (alle maal zonder aanmelden te bekijken) aan mijn wiki toegeveogd
b.v. https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/NodesSteno

Poging om leuke maar te snelle Tutorials via text te omschrijven.
(en zo zinvol m.b.v. een plaatje) Kijk maar.

Wil je ideen toevoegen, onduidellijkheiden van mij, foutjes  verbetern in de wiki, dan stel ik voor dat je je een naam  met wachtwoord van mij laat geven
(hulp voor het gebruik vanzelfsprekend van mij )
hopelijk werkt de PM hier in het forum nog anders laat
zal ik (wij) een andere safe manier moeten vinden, bedenken.



Groetjes
       Peter

23
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 05 maart 2022, 17:52:11 pm »
snap je teleurstelling (voor de gedane moeite)

Ik had een PM naar jou gestuurd om voor jezelf mij een te willen wachtwoord te sturen (naam: IJpe   wachtwoord:  von jou via PM naar mij)

PM dus niet gezien???

maar in mijn vorige bijdrage staat deze link die voor de hele wereld leesbaar  is
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet 

geen aamelden nodig  (is iets uit de tutorial)

Ik voel me in dit geval niet schuldig van de mislukking, jammer,
maar snap ik wel ...

groetjes
  Peter

In de wiki dit plaatje toegevoegd  (onder WatJeWetenMoet)



24
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 05 maart 2022, 08:35:34 am »
Over de T toets in de nodes-editor venster
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/pmwiki.php/Site/WatjeWetenMoet

ik check nog even . link opende netjes 5.mrt 8:35 uur

toegevoegd een plaatje waar je o.a. kunt instellen hoe 'gekrommd = curviness' verbindingslijnen tussen nodes aangepast kunnen worden

Ach dit moet ook nog even vermeld worden: Ik gebruik een muis, heb een touchpad dan kan ook alles maar LMB en RMB zouden verwisseld kunnen zijn,
dus NIET muis-gebruikers eventjes opltten hoe het bij jouw moet ...

25
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 05 maart 2022, 08:09:51 am »
Beste IJpe, je hebt helmaal gelijk, dikke : sorry.

Ik stel voor (als je nog geduld met mij hebt) dat ik jou als IJpe met edit rechten op de wiki aanmeld, dan zou voor jou privee aanmelden (een keer) genoeg zijn om alle paginas te bekijken en evtl. aan te passen, verwijderen van  of toevoegen van tekst , en wat de pmwiki nog instelbaar maakt.

nog eens so sorry,
Maar  de aanrader link  via YoutubeTutorials is wel voor 'de hele' wereld te openen om de link maar uitteproberen ...


26
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 04 maart 2022, 16:28:40 pm »
IJpe inloggen gaat zo:

in een webbrouwser regel blendernodeswike.pkhg.nl  invullen en enter
geeft dit:


Dan klik je op Startpagina



nu op login klikken


Dan opent het login-menu (met lege velden) in het eerste hoor een naam te staan (zoals gezegd) deze keer dbc  daaronder het wachtwoord: tijdelijk (nog niet te zien in het plaatje) en teslotte op "OK" klikken




Dan is dbc wel aangemeld, maar heeft geen automatische rechten gekregen,
dat kan de administrator (dus opa Peter) wel (op verzoek) aanpassen

Helaas had ik tot voor 10 min (Nu 17 uur)  de rechten niet goed ingesteld

Nu zou dit moeten werken

Nadat je op de Startpagina bent aangekomen klik je op RunningSpider en het verschijnt het aanmeldmenu
dus  dbc  en tijdelijk en OK .... tenslotte daarna op Edit 

dat opent de pagina in Edit-Mode



Klaar met wijzigen dan moet men nog de Save opdracht (helemaal onderaan) klikken.

hopelijk was ik nu duidelijk genoeg  ;)

27
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 04 maart 2022, 10:04:31 am »
ben druk bezig mijn wiki op te knappen
Hier eerst uitleg hoe het geheel in elkaar zit:
Alles wat er opgeborgen is in de wiki is een TEKST-pagina en aan elke van deze paginas zijn of automatische rechten: mogen kijken, mogen aanpassen, mogen plaatjes nieuw toevoegen, etc.

De bedoelde paginas, die men zou kunnen bekijken of ... staan als namen boven aan elke pagina, dat zijn dus links naar DIE pagina.

Normaal gesproken opent de link (hieronder) het begin van de wiki
https://blendernodeswiki.pkhg.nl/  of korter werkt ook als nieuwe activering van mijn wiki: in de adresregel  blendernodeswiki.pkhg.nl inzetten en dan Enter-knop werkt ook. Je zou dit moeten zien:

Eerste test, i.h.b. voor IJpe ;-)

Wat er in de geopende pagina staat is mijn idee wat iemand zou moeten
weten en dan (misschien door een klik) doen.

Als je het doet : klik maar op "DiaPeter" een plaatje van mij ...

Boven aan staan in Bruine-Regels wat en waarvoor de wiki is te gebruiken
Op dit moment mag je mag je alles wat er staat bekijken,
behalve op Edit zal dan om naam en bijbehorend wachtwoord vragen!
Probeer maar ;-)

Nu een test, of ik duidelijk genoeg het een of ander heb uitgelegd
MET verzoek voor IJpe  :)
 
De pagina "RunningSpider"  is bedoeld om problemen met het tutorial (liefst met oplossing later , zoals nu) te melden of ander commentaar
toe te voegen:

Zo heb ik IJpe's melding, dat hij de benen niet kan laten lopen met
...   (als wie het vraagt) toegevoegd. En daaronder mijn idee wat
er misschien de oplossing is.

Beste IJpe, zou je proefkoneen zijn door de ...  in IJpe te willen
wijzigen?
Zo Ja, naar de pagina RunningSpider kijkende, klik maar op Edit (in de onderste bruine regel) dan workt om naam en wachtwoord gevraagd
Deze keer voldoet het om slechts het wachtwoord (naam open laten)
te gebruiken en ik heb het zo ingesteld, dat je als wachtwoord IJpe  moet invullen en dan nog op OK klikken,
De tekstpagina gaat dan open en je kunt de ...  door IJPE of zo vervangen

Blift over door naar  beneden te scrollen en op "Save" te klikken je mag ook andere open vankken vullen ...,

Test klaar

In princiepe kan elke persoon, die mijn wiki wil gaan gebruiken om dingen toe te voegen of te wijzigen (aanvullen, mijn tikfouten verbeteren) een eigen naam en wachtwoord krijgen, daarover later nog meer.

De admin en dat is opa Peter kan bij alles komen ... na ja, dat is gewoon zo, overal, ...

Als iemand anders het hier boven uitgelgde wil uitproberen, dan mag dat.
Misbruik ga ik altijd vrij gouw onderbinden door rechten ... aan te passen
en onzin verwijderen (e.g. ongewenste plaatjes)





28
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 03 maart 2022, 19:38:19 pm »
Ik heb een besluit genomen. Blender 3.1 en zelfs 3.2 komen er aan.
Het is al zonder NODES een super program
Maar met NODES nog beter.
Het gehele Nodes-gebeuren is aan het groeien en het wordt zo groot, dat naar mijn mening voor de meesten er iets voor starters moet gebeuren.
Helaas is daarvoor een Forum net niet het beste (hoewel al goed) medium.
Dat zijn Wiki's kijk maar naar de wikipedias voor al heel veel nationen, landen.!

En ik ben al jaren met ervaring over wikis   en probeer iets voor dbc te maken
Kijk maar (het prille begin)  blendernodeswiki.pkhg.nl
inloggen om te kijken is naam:  dbc  en wachtwoord: tijdelijk.

Nu heb ik gym. morgen zal ik op (mijn) wiki het een of ander duidelijk maken en demonsteren ....

Een Forum zoals dit is slechts 'lineaar' antwoorden op een vorige text, lastig daar een samenhang te zien ...
Een wiki  kan opgebouwd worden vergelijkbaar met de directory structuur van he harddrive in je PC. Dat  is dus mijn planning.
EN (last but not least) kunnen (kan ik) gebruikers verschillende rechten en eigen onderdelen krijgen ...
Wie wil , kan zich informieren bij de maker van het wiki-systeem dat ik gebruik:
pmwiki.org

prettige avond en tot morgen
opa Peter

29
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 23 februari 2022, 09:30:24 am »
Bedankt IJpe,
Klaar, er zijn veel mogelijkheden voor een passend
been met een circel starten is inderdaad
een leuk alternatief t.a.v. een cylinder ...
Meteen met een niet te grootte circel starten is dan denk ik een (voor mij) minder probleem.
Dat zou dus deze week nog minstens EEN lopen paar benen opleveren ... we zullen zien.

30
Leuterhoek / Re: nodes is leuk maar lastig, wie doet mee?
« Gepost op: 21 februari 2022, 09:53:04 am »
nog niet perfect maar ja, beter dan een Cube


Al die trucjes met extrude scale etc ...ben er geen meester in. dat aan de zijkant gedoe is  ver van gelukt. Ben benieuwd of ik de benen wel kan maken.
 ;D

Het been nabouwen is me helemaal niet gelukt:
Kijk in tutorial7:57 tot 8:05 ???? wat er met Alt-??? gedaan is??? 8:12 t/m 8:21 ook (nog niet gelukt).

Wie kan mij een MESH van het been uitleggen/maken/sturen ?? Graag  :)

Na dan maar nu eigen maaksel maar verdergaan



Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 48