Topic: hulp bij UV unwrap + seams (naden)  (gelezen 1531 keer)


Offline afritsstirf

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 mei 2023, 20:05:35 pm »
Hoi

Newbie-problemen.

Ik heb helpdocs gelezen en tutorials bekeken; de meeste basic-zaken lukken wel.
Vanaf materialen, UV-mappen wordt het soms verwarrend-
Ik krijg geen goed zicht op UV-mapping, en zeker niet wanneer naden in het spel komen.

Ik heb een paar aannames die hopelijk correct zijn:
- er moet een materiaal op een object zitten alvorens een texture/plaatje er op te zetten
- de 'primitives' (kubus, cylinder, etc) hebben al een UV-mapping
- andere object moet je zelf voorzien van een UV-mapping
- als de unwrapping niet goed is, moet je die zelf doen, eventueel door naden te selecteren.

Ik heb een voorbeeld waarbij ik een houttexture van binnen naar buiten wil afrollen, maar dat lukt niet.
Het lukt wel als ik 1 spie apart select e[/img]n unwrap. Maar niet als ik alle vlakken tegelijk selecteer.
Ik zal enkele prints toevoegen.

Hebt u kennis van bronnen, in Nederlands is handig :D
Ik ben er nog geen tegen gekomen die voor mij duidelijk zijn, maar dat kan ook aan mij liggen  ;)

Alvast bedankt voor eventueel advies!
Groet,
Nico






Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2023, 11:00:32 am »
Om het goed te krijgen kun je werken met Mark Seam

Uv Editing in het Nederlands
https://youtu.be/dHie_kyx370

En deze in het Engels
Kijk voor unwrap een Cylinder op tijdlijn 22:35 dan wordt het wel duidelijk.
https://youtu.be/qa_1LjeWsJg

https://youtu.be/Y7M-B6xnaEM
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2023, 11:49:14 am door IJp »

Offline afritsstirf

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2023, 18:04:00 pm »
Dankje voor de info, ik bekijk het!

Groet,
Nico