Topic: Krullenkop  (gelezen 22007 keer)


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 16 januari 2015, 10:24:25 am »





Had aan IJp beloofd mijn project te laten zien. Het is in een nog pril stadium. De ingekleurde texture is een schets, de oogbollen zijn niets anders dan een onbewerkt uv sphere, de muts is er schetsmatig in gesculpt e.d. maar zo kunnen jullie zien waar ik af en toe aan sleutel. Ik wil het gereed maken voor printen en voor animeren, dus op een gegeven moment moet ik het gaan splitsen.

Heb eerst geprobeerd de krullen te sculpten en dan retopo, maar dat werd te druk. Ook geprobeerd met mesh edit, maar dat werd te stijf. Nu heb ik splines een bevel en een taper object gegeven en vervolgens omgezet naar een mesh. Vervolgens de losse krullen aan elkaar gezet in de edit mode. Er moet nog veel aan gesleuteld worden. De topologie is redelijk maar ik zie op tegen het goed unwrappen. Voor de printeditie moet ik de krullen en het hoofd als een mesh maken dat valt ook niet mee. Kortom nog veel werk te doen.

Hopelijk vinden jullie het leuk om de ontwikkeling te volgen. Zelf kijk ik graag naar hoe anderen ook worstelen met de materie.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2015, 10:32:56 am »
Ah, daar is de krullenkop. Zeker leuk om te zien waar je aan werkt.

Als je aan het unwrappen toe bent dan kan ik je daar wel bij helpen hoor. Over het algemeen is het een kwestie van de seams goed plaatsen zodat ze je textures niet verpesten.
Als je het eenmaal door hebt stelt het niet zo heel veel voor.

De ogen kan ik je eventueel ook mee helpen hoor. Daar heb ik toevallig pas geleden ook een mooie methode voor geleerd.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2015, 10:35:44 am door JvL »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2015, 10:47:16 am »
Bedankt voor het aanbod. Maar eerst moet ik zelf de problemen ervaren. ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2015, 10:59:57 am »
Daar heb je zeker gelijk in, zo leer je er het meest van.  ;)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2015, 13:08:14 pm »
Staat van Koos 2 (Als ik tijd heb zal ik mijn schaamtevolle mislukkingen laten zien) ??? ::)
Hoezo koos2 dit ziet er perfect uit, heel mooi gemaakt dus laat die ontwikkeling maar komen !!
Ik ga dit zeker volgen ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2015, 13:27:22 pm »
Kon het nog net even oppoetsen voordat ik het publiceerde. Als je de sculpt- of meshedit versie ziet dan zou je wel wat anders gezegd hebben. Wie weet publiceer ik dat ook wel ter leering en vermaak.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2015, 14:10:23 pm »
Als je het voor een image gebruikt dan maakt het niet uit hoe de je sculpt/ mesh  er uit ziet dan telt het resultaat.
En dat ziet er goed uit. ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2015, 14:16:24 pm »
Bedankt.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2015, 15:57:32 pm »
Leuk kopje Koos :)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2015, 16:12:47 pm »
"Hopelijk vinden jullie het leuk om de ontwikkeling te volgen. Zelf kijk ik graag naar hoe anderen ook worstelen met de materie." is dit leedvermaak  ;D
Het ziet er mooi uit en blijf posten :)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2015, 21:16:34 pm »











Hier dan wat stappen die hieraan vooraf gegaan zijn. Ik moet er hard voor werken om een leuk resultaat te krijgen, Het gaat niet van zelf. Maar dat is misschien ook de charme van het spel.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2015, 21:31:20 pm »
Mooi om te zien wat er aan vooraf ging. Bij mij gaat ook niet alles direct goed hoor want ik doe ook zat dingen een paar keer overnieuw voordat ik tevreden ben.
Hoort gewoon bij het leerproces.  ;)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2015, 23:15:27 pm »
En zo gaat het bij mij ook ;D

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2015, 20:15:11 pm »
Ik ben een vreemd probleem tegen gekomen het is niet zo'n ramp, ik maak het wel weer opnieuw, maar ik ben toch benieuwd wat het zou kunnen zijn.

Ik heb een mesh. Ik verplaats een vertex,als ik dat doe dan wordt er ook 1 of meer vertexen verplaatst. Deze vertexen leiden een eigen leven. Het lijkt erop dat deze zich lijnen op de x-as met de gebruikte vertex. Ik ben niet in staat om te zien wat de verdere relatie is met deze vertexen. Ik heb geen modifier gebruikt of zo.

Je ziet het op de afbeeldingen. Eerst de ruststand met de geselecteerde vertex. In het volgende plaatje heb ik de geselecteerde vertex een kleien beetje bewogen, en je ziet dat de andere vertex die niet geselecteerd is erg is verschoven en is uitgelijnt met de x-as van de geselecteerde vertex.




Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2015, 21:29:47 pm »
Koos2 heb je in de header Snap aan staan dat is dat magneetje. ;)