Topic: Soft-modded Quadro testen  (gelezen 3396 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 augustus 2014, 09:58:02 am »
Spannend en leuk experiment...

Ik heb twee computers, één core i5 650 , en een PhenomII , die sneller is , ook al is dat moederbordje 7 jaar oud, ik heb het AM3 ready gekocht.
Blijkt het dus ook te zijn... Vorig jaar mijn processor geupgrade....

Helaas blijkt dat de Nvidia drivers keurig blenderen op mijn core i5 , maar mijn PhenomII bakkie heeft te oude chipsetdrivers die niet meer geupdate worden sinds 2008....
Het probleem was vooral dat de PhenomII wel het blenderscherm liet verkleinen, maar niet meer terugtoveren, op geen enkele manier....
Drivers geupdate, niets geholpen want die waren nog vrij recent. Heb namelijk net een GTX 750i in dat bakkie gebouwd....

Omdat ik altijd al nieuwsgierig was naar prestaatieverschillen tussen geforce en quadro , heb ik de Quadro drivers geinstalleerd.
Dat kan als je de display.inf aanpast, die  .inf file was erbij te downloaden....

Via die site heb ik ontdekt dat het wel tot 25% prestatiewinst kan opleveren , hier en daar zelfs 30%....
Helaas haalt het het niet bij de originele Quadro's.... Na wat onderzoek blijkt dat Quadro's toch nog veel beter presteren. Zo erg dat als jij een kaart softmod die identiek is aan de Quadro 3700 , hij toch verslagen word , en ruim, door de Quadro 1700...

Hmm , weer wat geleerd... Nvidia "locked" gewoon een gedeelte van de CUDA-functionaliteit en geeft de Quadro's een flinke voorsprong op bepaalde gebieden.
De kaarten zijn verder identiek, Gamen doen ze niet beter, zelfs vaak slechter.... Grid 2 wil wel opstarten maar geen levels inladen...

Maar goed , de verbeteringen zijn er wel... Het renderen duurt even lang, want ik zit nu in Blenderrender , maar het pre-cachen gaat sneller en building raytree gaat ineens supersnel. Ik ben dus benieuwd naar de CUDA prestaties in cycles....Ik ga een ongemodde GTX660 tegen een gemodde GTX750i laten renderen...
Mijn PhenomII bakkie liet ook de render-tiles niet meer zien tijdens het renderen, nu weer wel....

Overigens zijn mijn problemen met het minimaliseren en maximaliseren van het blenderscherm, of schermen , wel opgelost !
Ik heb de Quadro driver 332.76 Quadro-Tesla-Grid gebruikt....

Ik post meteen de resultaten na de cycles vergelijkingen.... :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2014, 10:40:34 am »
Zo dan, jij houdt jezelf lekker bezig!  ;)

wel interessant om te lezen trouwens.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2014, 19:32:44 pm »
Nou ja, ik moest toch mijn flipperbaan opnieuw renderen omdat ik een layer was vergeten aan te zetten...
Nu is de hele baan verchroomd, ik vreesde enorme rendertijden maar dat scheelde bijna niets....

Maar Blender werd irritant en onhandelbaar... Uit tests bleek dat een originele Quadro tot 60% sneller is dan een gemodde Geforce met dezelfde specs...
Puur omdat Nvidia de drivers van Geforce "snoeit"....
Ik dacht laat ik het eens proberen... En dat gaat heel makkelijk, mits je dus de display.inf aanpast..
Zodra ik het verschil weet tussen mijn ongemodde GTX660 en de GTX 750ti Modded Quadro post ik het...

Maar goed mijn 750Ti heeft gewoon 128 bits geheugen , en is niet precies hetzelfde als de K2200 quadro... heeft ook iets minder geheugen....
Desondanks is mijn beeldschermprestatie er enorm op vooruit gegaan....Ik ben benieuwd naar CUDA en ik heb nog een test om te kijken hoe soepel de viewport functioneert met veel erin... Zitten stuk of 50 gesubdivide muizen in.....En we zijn in cycles een keukentje aan het bouwen....

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2014, 22:48:05 pm »
Hmmm, ze werken dus uitstekend , die Quadro-drivers, alleen het gamen laat wat te wensen over of het lukt gewoon niet...

Daarom weer de laatste Geforce drivers van Nvidia gedownload.... 340.60
En CUDA 6.5 , nu heb ik bijna dezelfde prestaties als met de Quadro-driver....en Grafische driver word dan geupdate naar 340.65

Pas nu gaat cyclen echt snel, hoewel ik nog verzuimd heb Visual Studio te installeren... Dus ik mis wat functionaliteit, maar merk er niets van...
Dus voor de mensen die geen zin hebben in experimenteren met Quadro-drivers op een Geforce kaart :

Zorg dat je de laatste versie van CUDA download, en installeer ook Visual Studio....

Keukentje gerendert met 400 cycles... CPU- 12.33 minuten... GPU- 2.35 minuten....
Morgen een vergelijking tussen Geforce Drivers en Quadro-drivers , allebei met CUDA 6.5


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2014, 13:52:09 pm »
Toen ik het de eerste keer las kreeg ik hoofdpijn, want het kost mij veel moeite om het te begrijpen.
Toen ik het de tweede keer las dacht ik: "ik kan het wel aardig volgen maar verderop moest ik toch weer met hoofdpijn afhaken."
Hard toe aan een update van drivers voor mijn hersencellen.

Mijn conclusie, als ik weer toe ben aan een nieuwe PC dan neem ik met contact op met jullie. Hopelijk willen jullie mij er tegen die tijd over adviseren.
Voorlopig nog even sparen.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 04 september 2014, 21:41:04 pm »
Ik heb uiteindelijk de test wel gedaan, het leverde een paar seconden winst per frame op, maar nu ik de nieuwste drivers van Nvidia met CUDA 6.5 geinstalleerd heb, is er geen verschil meer tussen Geforce en Quadro....
Waarschijnlijk had ik niet voldoende CUDA-ondersteuning... En de Quadro drivers hadden ingebouwde CUDA 6.5....

Maar de test is wel geslaagd , het werkte , hoewel ik geen noemenswaardige prestatiewinst haalde in Cycles, in Blender renderer wel een beetje...
En de viewports en het grafisch reactiegedrag van je windows en je viewports is ook stukken beter, ik heb de muizentest nog niet gedaan...
Daar plaats ik ongeveer vijftig of zestig muizen die gesmooth zijn in dezelfde scene om te kijken of ik dan beter kan manouvreren....

Vooralsnog valt de winst een beetje tegen, maar dat was op die site waar ik ze vandaan had ook wel voorspeld... Het schijnt dat echte Quadro's dus toch echt beter presteren in 3d Max, Blender , Maya en SOlidWorks... Volgens de statistiekjes daar wel 15 tot 40 procent....