Topic: Indices van knooppunten, lijnen en vlakken  (gelezen 4402 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 juni 2014, 17:20:32 pm »
Elk 'gewoon mesh' bestaat uit knooppunten, die wel of niet met een lijn verbonden zijn of met (meer dan 2) een vlak vormen.

Al deze 'dingen' zijn genummerd en Bart Crouch heeft lang geleden een addon ervoor geschreven om dat op wens  te kunnen zien, alle of alleen geactiveerde ...
De addon onder addons van 2.64 heb ik dat bestand dan maar overgehaald naar 2.70a, met : het werkt niet.
Een beetje kijken en proberen, wijzigen, en ja het werkt weer!
Kijk maar naar het plaatje! Heel erg nodig als men met Python aan een mesch gaat 'rommelen' :D



Via PM verkrijgbaar ...
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2014, 17:35:25 pm »
Deze addon lijkt mij best handig dus die wil ik graag hebben.
Maar worden de vertices van een mesh nu genummerd want als ik naar het plaatje kijk dan snap ik de nummering nog niet helemaal (al zal dat aan mij liggen hoor)?
Ik zie bijvoorbeeld een aantal dezelfde getallen alleen in een andere kleur. Kun je misschien iets meer uitleggen over hoe deze addon werkt?

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2014, 07:35:10 am »
Natuurlijk. In het plaatje zijn ALLE punten, lijnen en vlakken genummerd omdat ik in de UI om alle had gevraagd. elke soort krijgt een eigen kleur.
Hier in dit plaatje heb ik alleen 3 gekozen knooppunten EN gekozen lijnen laten nummeren ;-).



EDIT:
oh, NET  ontdekt: helemaal goede versie voor 2.7..
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/3D_interaction/Index_Visualiser
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2014, 08:05:17 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2014, 07:52:12 am »
Helemaal duidelijk, bedankt voor je uitleg.
Ik stuur je direct een pm.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2014, 08:07:07 am »
Zie de link in mijn post hiervoor: daar kun je de py halen, werkte bij mij beter dan mijn aangepaste versie ..
activeren deactiveren activeren ging bij mijn versie NIET (alleen Blender nieuw starten) in die van de link boven ging dat wel goed.
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2014, 16:14:04 pm »
Ik heb de .py gedownload en geprobeerd en hij werkt prima.
Nu is de volgende vraag natuurlijk: Kun je in een script nu aan de hand van deze nummers blender bijvoorbeeld vertellen welke vertices, edges of faces wilt extruderen, verplaatsen etcetera?

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2014, 17:05:47 pm »
Ja klaar!
Heb ik gebruikt in mijn stepwise maken
van b.v. het kasteel!

deze def gebruik ik om meteen een aantal vertices te activern


def selectVertices(vertList):
    bpy.ops.mesh.select_all(action='DESELECT')
    bpy.ops.object.mode_set(mode='OBJECT')   
    obj = bpy.context.active_object.data.vertices 
    for i in vertList:
        obj.select = True   
    bpy.ops.object.editmode_toggle() #edit mode!   

Daar na een operatie die iets met deze vertices wil doen:
b.v.:
def step16():
    print("step16 select the vertices of the gate and Alt F")
    tmp = [29, 30]
    tmp.extend([el for el in range(4,25)])
    selectVertices(tmp)
    bpy.ops.mesh.edge_face_add()
Doei
       Peter