Topic: totale beginner in blender heeft inkleur hulp nodig  (gelezen 697 keer)


Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 28 december 2017, 22:48:57 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben geheel nieuw in Blender en heb dit programma door te googlen ontdekt. Ik ben sinds een paar dagen aan het googlen naar hoe en wat er kan en hoe het werkt. Ik leer dus elke dag massa's zaken bij door 100 maal hetzelfde youtube filmpje te bekijken en dik in de haren te krabben.

Ik ben er wel al in geslaagd een heel klein animatietje te maken, die voor mij doet wat er moet gebeueren, alleen wens ik deze nog in te kleuren en daar ga ik de mist in. Ik heb al gespeeld met de texture, materials etc etc maar blijkbaar niet juist dus.

Kan ik de animatie hier ook tonen in dit forum, zo ja, hoe voeg ik deze toe? Dat zou het een beetje duidelijker kunnen maken. IK heb een paar bewegende voeten, waarvan ik er 1 groen en 1 rood wil tonen. Met de vertex paint kan ik deze inkleuren, maar ik zie de kleuren niet bij het renderen van de animatie.

Denk eraan, ik ben slechts enkele dagen bezig en puur amateur, maar ik wil dit stilaan onder de knie krijgen. Is er ergens een stap voor stap Nederlandstalige handleiding te vinden? Alle afgekorte commando's zijn er in het begin wat veel aan en maakt dit alles zeker niet eenvoudiger  :D :D.

Ik zou ook graag een persoon kunnen laten bewegen, die ik dan kan aankleden naar de functie of doel dat ik wens. Ik heb zo al een voorgeprogrammeerd persoontje gevonden op free 3d, maar ja, eerst leren kruipen, dan lopen en uiteindelijk rennen he....

Alvast bedankt voor bruikbare tips in begrijpbaar Nederlands.

MvG

Erwin


Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 141
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2017, 09:57:09 am »
Hey Erwin...

Hier is een handleiding te vinden.
Ik heb ook dingen uitgezocht door youtube filmpjes te bekijken, maar ook door dingen in de
handleiding (blender manual) op te zoeken.


Voor cycles materials, zie de Cycles Encylopedy, Hier kun je alle type (of bijna alle) cycles shaders vinden.

Succes, Jamie.
Ik ben aan het leren programeren en gebruik hiervoor om te beginnen 'Pure Basic'... Nu nog het spelletje 'Bouncing Ball' verder programeren en ga naar niveau II. Dan krijg ik nog moeilijkere opdrachten en moet ik dacht ik ook codes leren analyseren, op papier zetten en her-programeren...

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,664
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2017, 10:32:14 am »
Hier wat tutorials in het Nederlands.

https://wiki.blender.org/index.php/Doc:NL/2.6/Manual/Introduction








Hier ook nog een Nederlander en een Belg maar het is Engels gesproken.


Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,664
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2017, 10:39:31 am »
Dit is ook wel handig Textures en deze kun je hier halen.

https://www.textures.com/

Offline WesleyObrie

  • Member
  • *
  • Berichten: 114
  • Life's a bitch, deal with it!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2017, 22:27:55 pm »
https://blendermarket.com/products/automatic-walk-cycle

Mocht je deze eens willen proberen voor je animaties, laat maar weten, stuur ik 'm door voor je!! FREE ofcourse!!!

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,664
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2017, 11:05:57 am »
Mocht je toch gaan voor Engelse tutorials begin dan hier.

https://www.blenderguru.com/tutorials/blender-beginner-tutorial-series

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2017, 11:17:10 am »
Heel erg hard bedankt voor de tips en youtube filmpjes in het nederlands, Sommige hebben me aardig op pad geholpen. Ik ga deze allemaal even rustig bekijken en uit proberen.

Heeft er iemand ervaring met het aankleden van een bestaand 3d figuurtje? Ik heb een zeer bruikbaar 3d mens in zijn uppie gedownload en ik zou die graag een eigen "kledij" aantrekken of tekenen, maar moet ik die kledij dan ook koppelen of " parenten" en zo ja, hoe doe je dat juist.

Kan ik eigenlijk ook beginnen tekenen gewoon punt per punt of lijn per lijn, want zo altijd vanuit een cirkel of kubus of dergelijke vertrekken is niet altijd wat ik nodig heb.

Kan ik ook het resultaat hier tonen? Moet ik de animatie dan op youtube zetten en de link delen of hoe doen jullie dit?


MvG
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 12:10:35 pm door erwinvs »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,664
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2017, 18:16:59 pm »
Voor de kledij


Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,664
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2017, 18:36:14 pm »
Voor het werken met 1 vertex
Je Cube van je beginscherm gebruik je daarvoor ga in editmode en druk Alt M en kies at center.
Je hebt nu een oranje punt verschuif je muis en hou de Ctrl knop ingedrukt en klik op de linker muisknop en ga zo door.
Je kunt het beste in front view ortho werken.



Als ik Animaties plaats dan zet ik die eerst op youtube.

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 141
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2017, 19:24:41 pm »
Dit is ook wel handig Textures en deze kun je hier halen.

https://www.textures.com/

Ja zeker... daar haal ik ze ook vandaan. Of ik gebruik de procedural
textures in blender, maar via textures.com vind ik het handiger...

Ik ben aan het leren programeren en gebruik hiervoor om te beginnen 'Pure Basic'... Nu nog het spelletje 'Bouncing Ball' verder programeren en ga naar niveau II. Dan krijg ik nog moeilijkere opdrachten en moet ik dacht ik ook codes leren analyseren, op papier zetten en her-programeren...