Topic: Hoe maak je in blender genbruik van een texture altlas  (gelezen 512 keer)


Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Gepost op: 24 december 2017, 19:40:36 pm »
In dit filmpje
op minuut 30.36 zie je texture atlassen en een stad die met behulp van enkele texture atlassen en vertrex colors gemaakt is
nu mijn vraag hoe gebruik je dergelijke texture atlassen in blender?
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 541
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2017, 02:28:55 am »
Het is gewoon een texture waar meerdere textures in een zitten. Je kunt gewoon net als anders met een UV-map aangeven hoe de texture op een object gebruikt moet worden, alleen gebruik je dan niet de hele afbeelding, maar alleen een klein deel ervan.

Het is gewoon een trucje om niet tig kleine texures te hoeven laden, maar 1 verzameltexture.

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2017, 09:03:39 am »
Ja dat heb ik begrepen
Maar hoe voer je het technisch uit
dus hoe zet je dat ene deeltje van de texture op juist dat deel van dat model?
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 541
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2017, 11:31:45 am »
In de UV-editor zie je toch links de texture, en rechts je model? Als je dan unwrapt verschijnen de geselecteerde faces over je texture heen. Daar verplaats je ze zodat ze maar 1 van de onderdelen van de 'atlas' beslaan.

Offline reekje

  • Member
  • *
  • Berichten: 129
    • Bekijk profiel
    • reekje.nl
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2017, 12:10:42 pm »
Heel erg hartelijk dank
IK ze ziet met een oog!. Geef de armen ook een kans!
 Dell Precision T1700 SFF
 Intel Xeon E3-1246 v3, 3.50 GHz, 8M Cache
16 gb geheugen en  nVidia Quadro nvs510
daar op draait Dabian blender 2.74 gimp2.8 Makehuman1.1.0

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,028
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2017, 22:13:13 pm »
Erg verhelderend , Zaph.

Ik ben ook bezig met leren wat efficienter te GIMPen. Is gratis , legaal en kan hetzelfde als Photoshop. Open Source.
Had al zo'n vermoeden bij het woord Texture Atlas. Maar kan wel heel handig zijn voor karakters of modellen van gebouwen en huizen.
Zo heb je één texture per object nodig , houd alles overzichtelijk... Gaan we proberen !