Hulp > Andere software

[Microstation] vlakken projecteren op andere vlakken

(1/4) > >>

peterd:
Momenteel zet ik mijn eerste stappen in 3D met Microstation. Maak terreinmodellen maar spreekt niet echt tot de verbeelding
Nu heb ik 2D vlakken van een terrein ter beschikking van wat gras, water, asfalt, elementenverharding is.
Deze vlakken wil ik projecteren op een DTM* (Digitaal terrein model).
Geeft een goed idee hoe het eruit ziet.

Is het mogelijk om de vlakken op een DTM te projecteren in Blender?

DTM*
tussen punten, bekend in x-, y- en z-coördinaat worden vlakken (vaak driehoeken) gemaakt. Al deze vlakken samen vormen het DTM model.

Zaph:
De kretologie is wat anders in de 3D-wereld: de afbeeldingen (neem ik aan dat je bedoelt) zijn textures, en een DTM heet een mesh (in dit geval in de vorm van een plane).

En textures op meshes weergeven is wat Blender bij uitstek prima kan!

peterd:
Sorry dat ik de verkeerde termen gebruik. Ik ben pas een paar weken aan het snuffelen in Blender.

Momenteel probeer ik een aantal meshes op andere meshes te projecteren. Dat is net anders dan textures op meshes? Als ik het goed begrijp is dat zoiets als een luchtfoto projecteren op meshes.

De vraag luidt eigenlijk:
Is het mogelijk om meshes te projecteren op andere meshes in Blender?

toelichting
De te projecteren meshes vormen een plattegrond van een deel van de stad (BGT). Tip: heel Nederland is te vinden op www.pdok.nl. Denk hierbij aan plattegrond, kaarten met diverse informatie maar ook hoogten. Best tof om je huis, omgeving in 3D te maken, toch?

De meshes waar het op terecht moet komen is een hoogtekaart van het maaiveld.

Zaph:

--- Citaat van: peterd op 10 juli  2017, 07:00:56 am ---Sorry dat ik de verkeerde termen gebruik. Ik ben pas een paar weken aan het snuffelen in Blender.
--- Einde van citaat ---
Geeft niet - was alleen om even duidelijk te krijgen wat wat is.

Een mesh op een andere projecteren is niet echt wat je doet - een mesh is een combinatie punten die met lijnen met elkaar verbonden zijn, die op hun beurt weer met vlakken gevuld zijn om zo een oppervlak te krijgen. Die punten kun je bewegen, bijvoorbeeld omhoog en omlaag, om zo de mesh van een plat vlak naar iets anders om te vormen. Zoiets dus:




De vervorming van de mesh in de hoogte kun je ook realiseren door een hoogtekaart te gebruiken - daarbij geeft de kleur aan wat hoog en laag is. Wit is dan bijvoorbeeld hoog, en zwart laag, en grijs alle waardes daartussen. Je moet dan wel een mesh met veel punten hebben om een goede resolutie te krijgen.

Als de mesh dan de goede vorm heeft kun je daar een afbeelding, zoals een kaart, op plakken.

Ruud:
Hi, waar jij op doelt is een displacement je neemt de kaart en je hebt de hoogte, Deze tutorial legt dit uit, https://www.youtube.com/watch?v=i4ySFm4ey9U en dit gaat op voor elke map.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie