Hulp > Materialen en Texturing

Crop image

(1/2) > >>

Niek_S:
Hoi, Ik zit vast met deze, ik wil graag een stuk uit een texture halen om over mijn object te leggen.
ik heb een muur texture en ik wil eigenlijk alleen even één steen uit die texture hebben.
Nou ben ik gewend om dit met image crop te doen in max(roodvierkant over het gewenste stukje plaatsen en dat gaat ie dan gebruiken), maar dit lukt nog niet zo in cycels.
Ik weet dat ik kan spelen met de schaal van de uv map, (Dit is niet altijd een handige oplossing)
Ook een texture maken die wel precies past is een optie maar dat gaat te lang duren en dan zit ik met een hoop textures inplaats van 1 texture.
weet iemand hoe de truc gaat?

alvast bedankt

Niek

Mark aka Dark:
is dit iets?

https://docs.blender.org/manual/en/dev/compositing/types/distort/crop.html

superjamie:
Misschien kun je dit in "Microsoft Paint" doen, of in GIMP (tenzei je met "Photoshop" werkt).

Ik zal het zelf op deze manier doen. Zelf werk ik het liefst met "Open Source" software,
dus ik zelf gebruik GIMP en Paint voor dat soort dingen.

Hoewel ik sommige textures voor mijn blender projecten zelf genereer met procedural
textures in cycles render... en ik haal ze van internet en bewerk ze vaak in GIMP en
AwesomeBump.... maar voor text en logo textures zal ik eerder "Paint en GIMP" gebruiken.

Maar over die textuur van die muur ? !... ik zelf zou dat in "Microsoft Paint" of "GIMP" doen.
Maar die truck weet ik helaas niet... dus ik kan je voor derest niet helpen.

Jamie.

Niek_S:
Hoi, @Mark,
 die heb ik gezien ik denk ook dat het daar in zit. Ik snap nog niet de logica van het material node systeem in Blender.
Ik begrijp het verschil tussen een texture en shader wel, maar hoe dit nu precies samen valt in blender is mij een raadsel. Ik loop daar nog tegen aan. Met die crop node kreeg ik idd wel wat verandering maar kreeg het niet voor elkaar om dit om te zetten naar mijn model.

@Jamie, Textures maken is niet zo het probleem dat lukt wel. zeker als je een game wil maken zul je de texture custom willen maken in verband met de mbtjes die het opslokt. maken van een texture kost gewoon tijd.. dat wil ik voorkomen. gezien het feit dat ik die grens niet zal benaderen in een simpele scene, hoef ik geen custom texture te maken en kan ik er eentje pakken uit mijn mappen.
De crop methode is dus wel een belangrijke time-saver zegmaar.

bedankt voor de feedback

Zaph:

--- Citaat van: Niek_S op 21 juni  2017, 14:13:44 pm ---Ik begrijp het verschil tussen een texture en shader wel, maar hoe dit nu precies samen valt in blender is mij een raadsel.
--- Einde van citaat ---
Met nodes kun je de uitvoer van de een node als invoer van een andere gebruiken, en daarvan de uitvoer weer als invoer voor een volgende. Normaal bestaat het toepassen van een texture simpel uit Texture -> Diffuse shader -> Material output, en in dit geval zet je er een crop tussen: Texture -> Crop -> Diffuse shader -> Material output. Zo kun je er ook allerlei andere dingen tussen hangen, zoals Gamma: Texture -> Crop -> Gamma -> Diffuse shader -> Material output.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie