Topic: bevel mod. en ctrl+B werken niet  (gelezen 3776 keer)


Offline jopus

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 21 december 2016, 22:44:55 pm »
ik heb als beginneling even een waarschijnlijk eenvoudige vraag; bij het toepassen van Ctrl+B bevel kantelt de bevel naar EEN kant van de mesh; de hoek wordt niet afgerond. wat doe ik fout?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2016, 23:09:23 pm »
Ik begrijp niet helemaal wat je met dat kantelen bedoelt maar afronden doe je met je scroll knop.

Offline jopus

  • Member
  • *
  • Berichten: 69
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2016, 18:04:20 pm »



dag, op de afbeelding kantelt de bevel naar de bovenkant van het oppervlak en blijft de scherpe hoek behouden,wat niet de bedoeling is. hoe voorkom ik dit rare gedrag van blender? afhankelijk van de beweging van de muis beweegt de bevel na scrollen, naar voren of naar achter,dus plat op bovenkant of voorkant ( zie afbeelding) dank voor je reactie



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2016, 20:34:41 pm »
Als ik naar je afbeelding kijk zou het wel eens aan je topology (de verdeling van de mesh in quads of tris) kunnen liggen. Als je topology niet goed is weet  de modifier niet wat hij moet doen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2016, 22:33:54 pm »
Misschien heb je je opject in opjectmode gescaled, als dat zo is moet je met Ctrl A  apply scale even toepassen.

superjamie

« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2016, 09:50:16 am »
ik heb als beginneling even een waarschijnlijk eenvoudige vraag; bij het toepassen van Ctrl+B bevel kantelt de bevel naar EEN kant van de mesh; de hoek wordt niet afgerond. wat doe ik fout?

Hoi...

Misschien heb je hier wat aan:

https://www.blender.org/manual/modeling/meshes/editing/subdividing/bevel.html

Hier staat hoe je de bevel tool namelijk moet gebruiken. Ik zelf heb blender ook al zeer
snel (nouw redelijk goed dan) onder de knie gekregen, door veel op youtube, maar ook
veel in de blender manual te kijken hoe alles moet. Vergeleken met negen maanden
terug ben ik nu een redelijk stuk verder gekomen in blender, ik heb dus veel kennis op-
gedaan door zelf dingen uit te zoeken.

Aangezien je nog een beginner bent (zoals ik van jouw topic begrijp), zal ik veel van de
blender manual lezen en volgen, en daarnaast ook veel opzoeken op youtube en google.

Succes, groetjes Jamie.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2016, 09:52:05 am door superjamie »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2016, 18:58:55 pm »
Misschien moet je ook recalculate doen van de normals in het shading uv tabbad in het linker menu.