Topic: character weight paint  (gelezen 1654 keer)


Offline mijnhobby

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 augustus 2016, 17:56:10 pm »
Hallo ik ben al een aantal weken bezig een character te maken in blender met instructies van een video op youtube, het maken van de armature(riggen) ging goed maar nu ik een paar dingen moet aanpassen aan de weight in de schouder gaat het mis want ik heb nog nooit gewerkt met weight paint, als ik Probeer de arm helemaal omhoog te roteren dan komt er een lelijke deuk in de schouder. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd maar met mijn beperkte kennis ben ik er tot heden niet in geslaagd de weight goed aan te passen. Zou iemand mij daar wat meer over kunnen leren?

Groet mijnhobby,

ik ben 11 jaar.




« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2016, 17:58:39 pm door mijnhobby »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,615
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2016, 19:34:28 pm »
Ten eerst moet je object de juiste topology hebben zodat de schouder bijna niet kan indeuken.
Het is een tijdje geleden dat ik hiermee heb gewerkt maar zover ik het nog weet moet er een modifier zijn aangemaakt zet daarin Bone Envelope uit en Preserve Volume aan.

Hier wat over topology.



Succes.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2016, 19:43:49 pm door ijp »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,408
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2016, 20:50:03 pm »
Hier een link naar een ander topic. Ik denk dat het daarmee wel moet lukken.
http://dbc-3d.nl/index.php?topic=1308.msg12427#msg12427

Offline mijnhobby

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2016, 20:54:18 pm »
bedankt voor jullie reacties ik ga er aan werken
groet mijnhobby

ps als het is gelukt upload ik een schermafbeelding

Offline mijnhobby

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus 2016, 10:46:07 am »


hoi ik heb de basis houding (in edit mode) aangepast want daar staan de armen nu gestrekt. Het roteren van de arm gaat nu al beter maar het gaat nog steeds niet zoals ik zou willen. Ik doe nog niet zo lang blender dus ik weet eigenlijk niet hoe ik dit nu zou moeten oplossen. Hebben jullie misschien nog ideeen hoe ik dit kan leren?
groetjes mijnhobby

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,723
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 augustus 2016, 13:00:14 pm »
Denk toch echt topology.. ;)

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,615
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus 2016, 13:29:15 pm »
Misschien heb je hier nog wat aan je ziet hier ook het modifier menu dat niet wordt gebruikt maar daar in kun je Envelope uit en Preserve Volume aan zetten.

Weightpaint.
https://vimeo.com/79180525

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 397
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #7 Gepost op: 06 augustus 2016, 23:00:28 pm »
ik denk dat je er nog een bot bij moet maken, en daar moet je de andere vertexen aan hangen....
je heb nu maar 1 bot?

edit: oneee je heb meer botten.... zo als de ruggengraad....  heb je die ook al aan de borst/rug vast gezet?
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2016, 23:02:07 pm door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,408
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus 2016, 08:33:33 am »
Je weight paint loopt niet vloeiend genoeg over. Kijk nog eens goed naar de eerste video uit mijn link over de kleurwaarden.
Je zult de weight paint ook verder door moeten laten lopen over de schouder.

En probeer anders de 'automatic weight paint' optie die in de link genoemd wordt eens. Dat geeft je direct een goede basis paint bij een simpel character als dat van jou.

Offline Ionwe

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
  • CG-Hi Guys
    • Bekijk profiel
    • Ionwe.Prod
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2016, 09:24:14 am »
Hey,
Top dat je al zo vroeg met 3d werk begint.

Als ik jou was Zou ik sowieso minder van de schouder meenemen. Je eigne arm buigd ook niet bij je schouder maar er een beetje onder.
Daarnaast is het niet "smooth genoeg. Dat rode gedeelte moet veel kleiner en geleidelijk uitfaden.
Ik maak wel gauw een filmpje (het was wel ochtend dus ik kom er niet bij praten)




« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2016, 11:09:28 am door Ionwe »
Ionwe Production's
Blender Artist and VFX-filmmaker.

Offline mijnhobby

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2016, 11:53:02 am »
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!  Maar het lukt mij gewoon niet om de arm mooi te laten bewegen.  Ik wil heel erg graag verder met mijn project.  Woont een van jullie misschien in utrecht want ik zou graag les krijgen.
Groetjes
mijnhobby

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,615
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2016, 13:05:14 pm »
Te ver weg ik woon in Waalwijk  ;)
Probeer toch je topology aan te passen en in de modifier Bone Envelope uit en Preserve Volume aan.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,615
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2016, 13:25:50 pm »
Met de juiste topology en deze tutorial moet je zelf een heel eind kunnen komen. ;)

https://www.blenderguru.com/tutorials/introduction-to-rigging/

Offline Ionwe

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
  • CG-Hi Guys
    • Bekijk profiel
    • Ionwe.Prod
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2016, 15:38:23 pm »
Mischien even over teamview of skype
Ionwe Production's
Blender Artist and VFX-filmmaker.

Offline mijnhobby

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2016, 12:26:36 pm »
Dag Ionwe,

heel erg bedank voor je aanbod maar ik denk dat het me zo wel gaat lukken.

misschien tot een andere keer op skype.
Groet mijnhobby