Topic: glazen in glas - geklooi met shaders  (gelezen 5684 keer)


Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Gepost op: 12 maart 2015, 21:26:03 pm »
Nav een post van JvL over de shaders handleiding van Blender Guru heb ik wat zit klooien met glas. Ik heb dus niet alleen een glass-shader gebruikt, maar ook een refraction en een diffuse.

er zit wat ruis in, heb maar 200 samples gedaan, anders duurde het renderen een beetje lang.

Dit is het effect:


« Laatst bewerkt op: 12 maart 2015, 21:27:52 pm door Mark aka Dark »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2015, 21:42:56 pm »
Dat is best een leuk resultaat voor een beetje klooien. Als je de shaders een beetje in de vingers hebt dan heeft cycles zoveel te bieden en helemaal als je dan ook de compositor een beetje onder de knie hebt.  ;)

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2015, 23:12:47 pm »
Cool! Mooie vervormingen, heel subtiel.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2015, 09:17:35 am »
Mooie afbeelding. De lange rendertijd weerhoud me ervan om met cycles te beginnen. Maar ooit zal ik mij daar ook aan moeten wagen. Zeker als ik de resultaten zie die hier gepost worden.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2015, 10:37:29 am »
Mooi...voor mij nog meer reden om door te sparen voor een snelle i7 en een gtx980 van nvidea of misschien. zelfs een Workstation.... 8) die rendertijden belemmeren de creativiteit...

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2015, 12:13:34 pm »
De lange rendertijd weerhoud me ervan om met cycles te beginnen. Maar ooit zal ik mij daar ook aan moeten wagen. Zeker als ik de resultaten zie die hier gepost worden.

Dat had ik in het begin ook, maar als je een keer met cycles begint wil je niet meer anders. De lange rendertijden vallen best mee zolang je niet veel spiegels, glas en volumetrics gebruikt, en ook dan is met de nodige trucjes de kwaliteit te verbeteren waardoor je minder samples nodig hebt.

Mijn inzending aan de darts-challenge heb ik met 500 samples gerendered, en dat is denk ik het hoogste aantal dat ik tot nu toe nodig heb gehad.

En als je een NVidia kaart hebt heb je daar nog minder last van omdat je dan GPU-rendering kunt gebruiken, wat weer een stuk sneller is dan CPU rendering.

edit: voor een preview van het onderdeel waar je mee bezig bent kun je in object mode+camera view met Ctrl-B een venstertje aangeven - dan wordt alleen dat venstertje gerendered, en de rest niet. Dat scheelt ook een stuk!
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2015, 12:17:18 pm door Zaph »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2015, 12:33:08 pm »
Wat Zaph zegt over de rendertijden klopt wel. Er zijn een hoop truukjes om je rendertijd te beperken. Wat betreft de keuze voor cycles of blender internal vind ik dat je gewoon moet kijken wat je als eindresultaat voor ogen hebt. Sommige dingen zijn in cycles mooier, zeker als je voor realisme gaat, maar er zijn ook dingen die mooier zijn in blender internal.
Sommige dingen waren voorheen natuurlijk ook niet beschikbaar in cycles (zoals volumetrics en freestyle) dus had je soms ook geen keuze. Daarom heb ik bij eerdere projecten ook wel beide renderengines gecombineerd (bv. om rook in een cyclesscene toe te voegen).
Maar voor bepaalde scenes is de rendertijd in cycles gewoon hoog maar het eindresultaat is er ook vaak naar dus dan is het het zeker waard.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2015, 13:04:05 pm »
Mark mooi in elkaar gelooid dat glas. ;)
Als je eenmaal cycles gaat gebruiken dan kun je bijna niet meer terug naar Blender render het is dan net alsof je iets mist.
En het is natuurlijk wel zo dat als je niet realistisch werk maakt het heel goed af kan met Blender render.
Maar ga nu nog maar eens lekker verder klooien met cycles ben heel benieuwd naar je realistisch werk ;)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2015, 18:45:23 pm »
Mooie gedaan , ik ben benieuwd naar de 2000 cycles render....
Je had toch een NVidia kaartje ?
Zorg dat je in Preferences wel je CUDA aan hebt gezet anders doet ie het toch over de CPU...
Als je dan bij rendersettings je voorkeur op GPU zet, dan moet 2000 cycles toch geen probleem zijn ?
Nouja , wachten moeten we allemaal , ik soms tot een kwartiertje , als er veel spiegelt , dit is toch niet zo'n zware scene...

Succes !  8)

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2015, 12:59:08 pm »
Mooi...voor mij nog meer reden om door te sparen voor een snelle i7 en een gtx980 van nvidea of misschien. zelfs een Workstation.... 8) die rendertijden belemmeren de creativiteit...

gtx 980 zou ik niet echt aanraden ..;t'is een game kaart ....gtx770 is zelfs sneller