Topic: Beste keus....  (gelezen 17525 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 27 mei 2015, 12:09:48 pm »
Ok, vakantie geld is er...waar moet ik nou in investeren...

1)een cpu met meer cores ( lees octa core)......en mijn huidige setup qua videokaart ,een amd 5700 series en 16g werkgeheugen blijven gebruiken...

of,

2)een nVidia kaart uit de gtx familie en dan boven de 650 serie....en mijn huidige cpu blijven gebruiken..een i5...met 16g werkgeheugen...

Lees hier en daar dat qua cpu meer cores beter zijn maar is dat dan ook beter dan een snelle gtx kaart met laat zeggen 4g gddr5 geheugen aan boord...

Dus kort samengevat....snellere cpu of betere videokaart...???? ??? ???

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2015, 12:49:44 pm »
Vakantiegeld? Wat is dat?  :-[

Maar ik zou het investeren in vakantie. En als je dan per se hardware wilt gaan kopen ben je volgens mij beter af met een nVidia dan met extra cores.  ;)

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2015, 12:56:04 pm »
ik zou zeggen: zie blenchmark.com. kijk hoe snel de cpu is en hoe snel de gpu is die je wil.
Dan kun je zien wat het meeste oplevert.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2015, 13:00:47 pm »
Ik weet het zelf ook niet maar Blender Guru heeft er wat over geschreven.
Let op bij de grafiche kaart daar heeft hij een afbeelding gebruik ATI Radeon maar dit is om aan te geven dat je deze beslist niet moet aanschaffen.
(Cycles. AMD/ATI cards are dead in the water as far as Cycles is concerned).
Hij adviseert Nvidia kaart.

http://www.blenderguru.com/articles/the-ultimate-guide-to-buying-a-computer-for-blender/

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2015, 13:03:28 pm »
ik zou zeggen: zie blenchmark.com.
Spammerdespam...  >:(

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2015, 15:33:28 pm »
ik zou zeggen: zie blenchmark.com.
Spammerdespam...  >:(

Leuk zo'n opmerking, maar die zie ik graag onderbouwd worden.
Heel de site heb ik namelijk gebouwd, exact voor dit soort vragen.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2015, 15:59:17 pm »
Vakantiegeld? Wat is dat?  :-[

Maar ik zou het investeren in vakantie. En als je dan per se hardware wilt gaan kopen ben je volgens mij beter af met een nVidia dan met extra cores.  ;)

voordelen van loonslaaf zijn... ::)

Vakantie is al in geinvesteerd...en er bleef nog wat voor papa over... ;D

Ik weet het zelf ook niet maar Blender Guru heeft er wat over geschreven.
Let op bij de grafiche kaart daar heeft hij een afbeelding gebruik ATI Radeon maar dit is om aan te geven dat je deze beslist niet moet aanschaffen.
(Cycles. AMD/ATI cards are dead in the water as far as Cycles is concerned).
Hij adviseert Nvidia kaart.

http://www.blenderguru.com/articles/the-ultimate-guide-to-buying-a-computer-for-blender/

Heb ik gelezen maar is wat gedateerd...nog wel waar maar dacht dat er inmiddels nieuwe bevindingen waren...Andrew Price heeft het ook over meer core`s in zijn stukje dus dacht ik ik ge het hier even navragen....
Wat me ook een beetje verward is dat hij het heeft over meer werkgeheugen in combi met meer core`s is goed maar wat is dan weer beter want ik heb nog geen videokaart gezien met 16gig werkgeheugen(betaalbaar tenminste...4 tot 5 gig is wel het max haalbare/betaalbare) ... en die heb ik wel op mijn mobotje geprikt....

Dus combi snelle processor en veel werkgeheugen of goede videokaart met `4`gig gddr5.... ???

Weet het niet meer...

ik zou zeggen: zie blenchmark.com. kijk hoe snel de cpu is en hoe snel de gpu is die je wil.
Dan kun je zien wat het meeste oplevert.

MAD

Heb ik gedaan en denk dat het een videokaartje wordt....of een intel xeon maar daar moet ik weer een heel systeem omheen bouwen en zoveel was er ook niet over van het vakantiegeld..... 8)
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2015, 16:10:10 pm door rozz »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2015, 16:38:18 pm »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2015, 17:08:51 pm »
duidelijk.... 8)

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2015, 19:02:12 pm »
Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat sinds 2.72a Blender flink geoptimaliseerd is op CPU-vlak, en dat sommige scenes op CPU sneller renderen dan op GPU.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2015, 19:11:30 pm »
maar welke cpu in vergelijk met gpu....whaaa...weet het niet meer.... ???

Ga even een cpu en gtx videokaart in dezelfde prijsklasse zoeken en aan de hand daarvan benchmarks zoeken (alweer.... ::)) en dan maar beslissen.... ::)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2015, 19:15:04 pm »
Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Met een goede i7 (zoals ik heb) kom je een heel eind goed mee zonder een dure grafische kaart. Heb je daarnaast ook een zware grafische kaart dan kun je echt het beest loslaten.... :o

Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat sinds 2.72a Blender flink geoptimaliseerd is op CPU-vlak, en dat sommige scenes op CPU sneller renderen dan op GPU.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2015, 21:05:25 pm »
Ik heb hier helemaal geen verstand van. Als ik het goed begrijp is cpu het werkgeheugen van de computer en GPU van de grafische kaart. Is het dus zo dat als Blender rendert het gebruik maakt van beide onderdelen of gebruikt het het een of het ander? Zoals JvL het stelt is het laatste het geval.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2015, 21:15:59 pm »
Beide, GPU en CPU, zijn de processor unit`s van ofwel je moederbord(Central Processor Unit) of grafische kaart(Graphics Processing Unit) die op hun beurt weer werkgeheugen hebben...ddr of gddr ram...
Voor je moederbord kun je een nieuwe CPU kopen, mits de goede socket en voor je grafische kaart maak je je keuze op basis van de GPU daar deze niet te vervangen is....

vandaar mijn twijfels...nieuwe videokaart of nieuwe CPU...moederbord en werkgeheugen heb ik al..

Daarbij komt kijken dat ik misschien ook een nieuwe voeding nodig heb mocht ik voor een nieuwe grafische kaart kiezen daar de energie consumptie iets hoger zal liggen dan de huidige...

En zoals JvL het zegt begrijp ik dat je ze kunt combineren...maar weet ik niet zeker...zou wel top zijn...

Hoop dat je hier wat aan hebt koos... :D
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2015, 21:21:04 pm door rozz »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2015, 21:28:40 pm »
Oh excuses, ik bedoelde niet zo zeer dat je ze gelijktijdig kunt gebruiken tijdens het renderen. Dat doe je of op CPU of op je GPU.
Wat ik bedoelde was eigenlijk dat als ze allebei aan de `zware` kant zijn dat je gewoon een beest van een computer hebt waarmee je met alle soorten software goed uit de voeten kunt. Ook het draaien van sims in Blender is dan nooit meer een probleem.  ;)