Topic: Animatie geluidsgolven in een ruimte  (gelezen 22035 keer)


Offline amurre

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 02 februari 2016, 13:57:48 pm »
Beste Forumvrienden,

Naar aanleiding van mijn beperkte kennis van blender en het dringende tijdsbestek.
Wil ik vragen of iemand mij kan helpen het volgende project met mij te willen afronden.

Op de markt bestaan 2 verschillende luidsprekers, directe en indirecte luidsprekers.

Het verschil van deze 2 luidspreker systemen wil ik duidelijk maken in een animatie. De geluidsgolven worden op een andere manier verspreid.

Maar helaas krijg ik het maar niet voor elkaar om te realiseren wat ik wil realiseren. (door mijn beperkte kennis over blender)

Ik wil de manier van de verspreiding van de geluidsgolven laten zien, van zowel de directe als de indirecte manier.
De luidsprekers, zowel direct als indirect, heb ik netjes getekend.
Daarnaast heb ik een kamer getekend, met daarin een bank en een luisteraar. In deze kamer moet de animatie gemaakt worden.

Helaas gaat het animeren mij niet goed af, hoogst waarschijnlijk is dit met de nodige kennis van blender binnen enkele minuten geregeld.

Aan de hand van het filmpje wat ik heb gedownload, laat ik zien wat ik nodig heb. Dit filmpje is van een ander en zitten copyrights op. Dit filmpje is nagenoeg perfect alleen kan ik dit niet gebruiken.

Dit is de reden waarom ik mijn eigen animatie-filmpje wil maken.

Ik heb een website gemaakt over wat ik zou willen, willen jullie kijken en mij eventueel helpen?
http://blender-ani.weebly.com

Wachtwoord voor de website is:  Blender

Alvast heel erg bedankt voor het kijken!
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2016, 14:00:19 pm door amurre »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2016, 21:03:23 pm »
Ik ben niet zo van de animatie maar ik denk niet dat dit in blender of een ander 3d programma binnen enkele minuten geregeld is.
Maar succes ik hoop dat iemand je hierbij kan helpen.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2016, 03:17:43 am »
Ik zal het eens downloaden en ernaar kijken , mooie plaatjes maar wil je alleen die banen in de kamer geanimeerd hebben ?
Groetjes Bram

Offline amurre

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2016, 19:21:57 pm »
Ik hoop ook dat iemand me kan helpen :)

Ik heb er te weinig verstand van om de tijd hiervan in te schatten.

Als iemand dit lukt hoeft hij dit niet voor niks te doen.
Ik weet alleen niet of dit zo gezegd mag worden of het forum.

Alleen de banen inderdaad, En dan het liefst ook zo in die kleuren.
De banen zijn de directe geluidsgolven en de reflecties vanaf te wanden.




Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2016, 20:38:55 pm »
Ik ben vannacht al begonnen , word best mooi :) Ik zal vandaag vast een plaatje plaatsen. Die schijven met die waves heb ik al....

 ::)




Wel nog ff die schaduw weghalen , dat past niet bij een grafische voorstelling van geluid... :) En die ringen moeten eigenlijk tot in het centrum van de luidspreker... Komt goed ! Nu nog animeren...

« Laatst bewerkt op: 03 februari 2016, 21:09:27 pm door blenderbrammetje »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2016, 03:59:46 am »
Is het geen idee om een displacement map te gebruiken voor de golven? Dat je de cirkel steeds groter laat worden en de golven door die map worden gerealiseerd?

Voor de top-view van de kamer zou je particles willen gebruiken die terugstuiteren van de muren, alleen is het denk ik niet makkelijk om te zorgen dat ze verticaal in (ongeveer) hetzelfde gebied blijven.

Wat de schaduw betreft - object-tab, en dan onderin bij 'Cycles settings' de optie 'Shadows' uitvinken.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2016, 10:17:12 am »
Ik ben er even uit geweest dus ik ben heel benieuwt hoe deze golven worden geanimeerd.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2016, 13:11:07 pm »
Dat laatste stuk lijkt me erg moeilijk. Die cirkel met allerlei kleurtjes die tegen de wand botst en dan vervormd maar toch een cirkel blijft. Ik ben erg benieuwd hoe julliie daar uitkomen.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2016, 14:34:18 pm »
Hier frame 50 van een Circle, beetje ge-extrude om faces te krijgen, met 2x subsurf en 10.000 particles die in 1 frame uitgekakt worden en terugstuiteren van een kubus met Collision aan. Spelen met Emitter speed > Normal en Emitter speed > Random om de dichtheid te regelen, en een leuker object maken voor de particles dan deze rode Icospheres.



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2016, 14:46:55 pm »
Wauw, komt al heel dicht in de buurt.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2016, 00:39:32 am »
Klopt , de wave-schijven animeer ik inderdaad via de displacement map , het is gewoon een "wood" texture met sinus ringen , is dus niet echt te animeren , maar ik vind vast wel een manier , tenslotte kan ik die ietsjes schalen , dan krijg je al bewegende golven...
In ieder geval mooier dan zomaar een gradient met alpha erover heen halen , want dan begen de golfjes niet echt.... :)

Update ... al gevonden , het kan wel met de "wave" modifier.... :)



« Laatst bewerkt op: 05 februari 2016, 00:50:24 am door blenderbrammetje »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2016, 08:35:16 am »
Zet hem op Bram. Laat het golven die handel. Ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2016, 03:55:10 am »
Golft al. Ik laat het zien morgen. Leuk om te doen trouwens :)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2016, 07:45:53 am »
Ik ben heel benieuwd. Ondanks de voorstellen van aanpak zie ik nog aardig wat apen en beren op de weg die het eindresultaat bedreigen. Dus ik hoop dat het op de hier voorgestelde manier ook daadwerkelijk lukt. Ik vrees dat de particles al gauw een chaotischer beeld op gaan leveren, maar misschien vergis ik mij daarin, of begrijp ik het plan niet voldoende.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2016, 18:07:18 pm »
Nee , Koos2 , dat komt goed.
Kijk geanimeerde golfjes heb ik al. Het is voor een ander dus ik ga niet alles plaatsen, maar ook dat met die particles komt gegarandeert goed.
Ik heb dat al eens eerder gedaan , particles met physics i.p.v. force fields.... :)