Topic: Twee vragen....  (gelezen 4582 keer)


Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 mei 2015, 13:41:34 pm »
Ik ben bezig een animatie te renderen. Hierbij heb ik een vraag over het formaat van de afbeelding (render losse frames).

Wat is de functie van de slider onder resolutie? Staat nu ingesteld op 50% Voor zover ik weet heeft dit te maken met het formaat van de afbeelding. Maar die stel ik toch in met resolution (X , Y of de presets zoals nu HDTV720)?



En wat doet compression?

Bij voorbaat dank voor de hulp :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2015, 13:52:51 pm »
De slider geeft aan op welk percentage van het oorspronkelijke formaat gerenderd wordt.
Dus bij 50% wordt je resolutie gewoon kleiner  (4x kleiner) dan erboven staat.
Deze functie is bedoelt om tijd te besparen bij proefrenders.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2015, 13:58:19 pm »
Ik gebruik nooit een png of jpeg voor proef renders maar direct naar een divx het scheelt veel werk en rendertijd, vroeger adviseerde ze dit te doen omdat blender crashte , ik heb nooit last dat dit gebeurd. Compressie pakt de data in om harddiskruimte te besparen.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 14:23:11 pm door Ruud »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2015, 14:44:24 pm »
Voor een hele korte animatie maakt het niet zoveel uit maar voor langere animaties die bv. met cycles gemaakt worden zou ik toch altijd losse frames renderen. Als hij crashed kun je vanaf de laatste frame verder renderen ipv overnieuw beginnen.
Verder is het ivm met knippen/plakken bij animaties die uit meerdere shots bestaan ook veel makkelijker of bij nabewerking in het algemeen.
Ook is het werken met alpha achtergronden makkelijker.

Zelf heb ik een standaard outputfile klaar staan waarin ik alleen de imagestrip hoef te importeren, aantal frames aanpassen en renderen maar! Het voordeel hiervan is dat je ook altijd nog even snel tekst of iets dergelijks aan je animatie toe kan voegen (gewoon standaard videobewerking eigenlijk).
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 14:47:31 pm door JvL »

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2015, 11:26:21 am »
Citaat
Dus bij 50% wordt je resolutie gewoon kleiner  (4x kleiner) dan erboven staat.
Ik zou dan zeggen bij 50% dan de resolutie de helft wordt? Toch niet 4x kleiner?

En resolutie gaat toch over het formaat van je afbeelding. Bij mij dus 1280 x 720 px

Deze afmetingen verklein of vergroot je toch niet met die slider?
 

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2015, 11:44:00 am »
Ik had het iets anders moeten formuleren maar als je hem op 50% zet dan wordt het aantal pixels gehalveerd maar dit gebeurt zowel in de breedte en in de hoogte.
Daardoor wordt het aantal pixels in de afbeelding door 4 gedeeld.
De bestandsgrootte van je afbeelding is nog maar een kwart van wat het op 100% is.

Maak maar eens een proefrender op 100% en 50% en bekijk de info van de afbeelding.

P.S. De slider is ook niet bedoelt om de afmetingen in te stellen maar is bedoelt om een percentage aan te kunnen geven van de maximale afmetingen (die je met behulp van de waarden hebt ingevoerd) waarop je wilt renderen.
Dus 100% voor een definitieve render en bv. 50% voor een testrender. Soms heb je gewoon niet de maximale resolutie nodig om even snel iets te bekijken.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2015, 12:11:29 pm door JvL »

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2015, 12:55:37 pm »
en als je slechts een kwart van het aantal pixels moet renderen, dan is de kans groot dat de render ook 4 keer zo snel gaat.
JvL zijn uitleg over een vierde keer kleiner is wel juist hoor.

Op afmetingen:
200x200 -> 50 % = 100x100
Maar met pixels:
200x200 = 40000 pixels
100x100 = 10000 pixels

hoogte/2 * breedte/2 = opp/4

En ook ik render naar images in plaats van rechtstreeks naar film bestanden. Is echt wel handig om crashes tegen te gaan. En is ook wel handig voor langere animaties met meerdere camera standpunten of zo, want dan kan je een stukje dat niet goed is opnieuw doen.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2015, 13:12:38 pm »
Je kan het vergelijken met een wiskundig sommetje.

Je hebt een vierkant 5 cm bij 5 cm op 1 meter.
De totale oppervlakte is dan 5*5 = 25 cm^2

Hoeveel wordt het dan op 0.5 meter?

De afmetingen van je nieuwe vierkant zijn:
0.5/1 * 5 = 2.5 cm
De nieuwe oppervlakte is dan 2.5*2.5 = 6.25 cm^2

Conclusie:
Je totale oppervlakte is dan x4 kleiner geworden.
6.25 * 4 = 25
Elke zijde is x2 kleiner geworden.
5 cm -> 2.5 cm

Tot zover klopt het wel; terug naar Blender.

Je kan dan 1 meter vervangen met 100 % en je vierkant wordt gevormd door de resolutie (X en Y).
Vervolgens kan je de verkleining bepalen, neem als voorbeeld 50% ( in het voorbeeld is dat 0.5 meter).
Je totale oppervlakte wordt dan bij 50 % x4 kleiner, omdat de zijden ( je resolutie - X en Y) x2 kleiner worden.

 ;D
Is het nu duidelijk?

P.S. Grappig, drie verschillende uitleggen vanuit verschillende invalshoeken. :)
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2015, 14:25:27 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2015, 08:50:31 am »
Duidelijk. Bedankt :)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2015, 15:25:46 pm »
Voor eind resultaten render ik ook naar png :) , de meeste dingen zijn voor een leer proces hier ,zoals met archie probeer ik een hoge kwaliteit te bereiken, maar eerst wat proefrenders.