Topic: modeling  (gelezen 4805 keer)


Offline federicooo

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 februari 2014, 18:51:35 pm »
Ik kijk naar filmpjes op youtube en het ziet er heel leuk uit, maar het lukt mij niet. Kan iemand mij helpen? Ik wil graag leren ho eje goed kunt modellen. Bijvoorbeeld gezichten maken.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2014, 19:04:25 pm »
Zo dan, je kiest ook wel direct het makkelijkste onderwerp uit om te modellen.  :lol:
Op zich zijn er wel tutorials over te vinden maar als je hier een gerichte vraag stelt zal ik hem proberen te beantwoorden en waarschijnlijk plaatst ijp wel links naar geschikte tutorials.
Maar begin in ieder geval met uitleggen wat er precies niet wil lukken.

Grtz.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2014, 19:14:03 pm »
Bekijk eerst even deze tutorial
http://cgcookie.com/blender/lessons/3-modeling/

Deze tutorial is om een hoofd te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=lPb4Cwo8xtc

Dit zijn 7 Blender Cookie tutorials  met deze video's leer je omgaan met mesh topology modeling.
Als je op deze website ben scrol dan naar beneden daar staan de 7 tutorials.
http://cgcookie.com/blender/cgc-courses ... ollection/

Succes nu moet het zeker lukken.

JvL :D daar was ik al mee bezig ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2014, 19:51:04 pm »
Dat vemoeden had ik al, haha!

Als ik daar nog een tip aan toe mag voegen, begin eerst met hardsurface modeling (dus alledaagse gebruiksvoorwerpen) want dat is wat makkelijker onder de knie te krijgen dan organische vormen.
Bij hardsurface modeling leer je ook het snelst de meest gebruikte modeling tools onder de knie te krijgen en als je daar vertrouwd mee begint te raken dan zou ik pas de meer technische dingen proberen te leren. Dus makkelijk beginnen om een goede basis te leggen en dan je vaardigheden uitbreiden.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline federicooo

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2014, 09:40:26 am »
Bedankt! Tafels en stoelen maken lukt mij wel en daarom wilde ik een stap verder gaan om dus organische vormen te creeen. Ik zou graag willen leren hoe je met sculpt mode om gaat. Want op youtube zie ik dat ze daar echt alles van kunnen maken. Is dit een van de meest gebruikte vormen om te modellen?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2014, 10:23:17 am »
Nee. Sculpten is meer om af te werken of vrij te modelleren / kleien....

De meest gebruikte vormen zijn - Boxmodelling , je neemt een kubus , vormt die naar smaak terwijl je steeds meer diepte toevoegd door connect loops te maken (CTRL-R)
                                                     als je een lichaam of andere symmetrische vorm maakt subdivide je één keer en ga je in mirror-mode verder....
                 
                                                   - Edgemodelling , in mirror mode als je iets symmetrisch maakt , is vanuit een plane steeds nieuwe faces extruden, vakje voor vakje,
                                                     zo ben je wat vrijer je eigen topologie te bedenken, en maak je makkelijker ronde vormen....


                                                   - Sculpten als je model klaar is , en na het applyen van je mirror, zodat je asymmetrische accenten kunt leggen.
                                                  - Dyntopo-sculpten voor de kleintste details.... Dan creeer je automatisch genoeg polygonen voor de diepte of fijnheid die je wilt...

Succes ermee...                         - Tutorials , dan doe je het spelenderwijs een keer met hulp , voor luie mensen zoals ik.... ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2014, 11:23:39 am »
Ook voor Sculpt mode is er een tutorial als je deze hebt gezien dan kun je zeker vooruit dus ik ben benieuwd naar je eerste sculpt.
http://www.youtube.com/watch?v=opsKPCCFbr4
Toevallig heb ik ook een sculpt onderhanden

Maar let in het begin op dat je niet gelijk met teveel detail begint omdat je computer niet voorruit te branden is.
Een behoorlijk krachtige computer is geen overbodige luxe.  ;)
succes.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2014, 15:37:39 pm door ijp »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2014, 15:22:48 pm »
Onderwerp verplaatst naar juiste subforum.

MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline federicooo

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2014, 16:23:57 pm »
Dit sprak mij dus aan om goed te kunnen modellen. Het lijkt allemaal zo makkelijk en soepel. Hier heb ik de sculpt mode van.
http://www.youtube.com/watch?v=igLsHFXyVSI
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2014, 17:37:05 pm »
Nee het lijkt niet zo maar het is allemaal zo makkelijk en soepel als je een beetje kunt kleien.
En bekijk de tutorial heel goed voor Toplogy/ Enabel Dynamik  en de andere opties dan is het een fluitje van een cent.
Dus het is heel belangrijk dat je bijvoorbeeld weet wat Collapse Short Edges inhoud.

Bekijk de tutorial goed en Gewoon beginnen.
Het is simpel als je kunt kleien Succes.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2014, 18:42:41 pm »
Als je het niet wil animeren kun je inderdaad net als in het filmpje direct beginnen met sculpten. Wil je het wel animeren dan moet je het sculpten (zoals blenderbrammetje zei) dus alleen gebruiken om (plaatselijk) meer details toe te voegen maar dan moet je wel goed weten wat je doet.
Als je bv. naar mijn samuraichick kijkt, die is geheel met standaard modeling gemaakt en afgewerkt met modifiers.

En zoals de anderen al zeiden, zoek een leuke tutorial en volg deze gewoon en leer er van. Daar zijn ze tenslotte voor gemaakt.


Succes en als je vragen hebt of ergens niet uitkomt stel gewoon je vragen hier. Wellicht kunnen we je helpen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »