Topic: Hoe kun je simultaan de dimensies veranderen van Duplicate Linked objects  (gelezen 4580 keer)


Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 30 april 2018, 09:48:07 am »
Graag jullie hulp bij het volgende.

Ik wil van een aantal objecten die via Alt-D aan elkaar gelinked zijn in een keer de dimensies kunnen veranderen naar een andere gekozen afmeting. Natuurlijk is dit te doen door allen te selecteren en ze dan via de edit-modus te schalen naar de nieuwe waarde(n), maar ik wil dit exact kunnen regelen.
In 3DS Max is dit goed geregeld, want als je daar via de modify-tab bij één van de instances (= duplicate linked) de dimensie(s) verandert, dan veranderen de andere direct mee.
Via deze tutorial (tip 13) werd er gewezen op de mogelijkheid om gelijktijdig alle duplicate linked te verplaatsen, roteren, schalen, e.d.
Dit werkt als volgt:
- Selecteer alle objecten.
- Hold-Alt en verander de waarde/settings voor allen door met de muis te slepen of klikken. Ook is het mogelijk door de nieuwe waarde in te tikken. Tik daarvoor eerst de waarde in, dan Alt-hold en enter.
Echter dit werkt NIET bij het veranderen van dimensies!

Na zelf wat uitproberen kwam ik uit op de volgende workflow:
- Selecteer de objecten.
- Verander de dimensie(s) -> alleen het laatst geselecteerde object verandert nu.
- Alt-klik achtereenvolgens opnieuw op de veranderde waarde(n) en enter. Herhaal dit voor alle veranderde waarden.

Weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om in Blender, net als in 3DS Max, de dimensies van duplicate linked objects in één keer te veranderen?



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2018, 13:18:45 pm »
Als ik twee kubussen heb, verkregen door Alt-D en ik verander de scale in de object mode dan verander ik alleen de dimensies van het geselecteerde object. Als ik in de edit mode zit en ik scale dan, dan veranderen ze allebei van grootte. In de object mode blijft hun schaal op een staan.

Is net iets anders als jij wilt, ik vrees dat jij in de object mode alles de zelfde schaal wilt geven.

De link naar de tutorial werkt niet bij mij.
Jouw workflow begrijp ik niet. Althans ik kan het niet na doen dus ik doe vast veel verkeert.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2018, 13:22:45 pm door koos2 »

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2018, 20:24:04 pm »
Dag Koos,

https://www.youtube.com/watch?v=OF8d4wz0t0Q

Hierboven een hopelijk werkende link.
De tip vindt je bij 9.38 minuten.

Inderdaad is het schalen in de edit modus niet wat ik zoek. In 3DS Max kun je de instances in object modus gelijktijdig veranderen en dat is wat ik óók wil kunnen in Blender, omdat ik liever met blender werk :).

Over mijn workflow.
- Maak een aantal duplicate linked objecten.
- Selecteer nu alle objecten. Het object dat als laatste is geselecteerd werk als referentie voor de anderen.
- Verander de dimensies van de laatst geselecteerde (niet schalen maar dus daadwerkelijk de x, y en/of z veranderen) => tik de waarde(n) in en druk op enter.
- Alt-klik, Alt-loslaten en enter achtereenvolgens nà elkaar op de net veranderde waarde(n) om ook van deze de dimensies aan te passen.

Werkt wel, maar te omslachtig als je weet dat 3DS Max dat direct kan doen, toch?
Overigens kun je in 3DS Max elke willekeurige instance nemen, want de rest verandert gewoon mee (zou Blender toch ook moeten kunnen).
« Laatst bewerkt op: 30 april 2018, 20:36:31 pm door Léon »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2018, 23:29:03 pm »

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 176
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2018, 11:11:00 am »
Door ze te parenten (ik dacht 'Ctrl + P > Keep Transform'), misschien bedoel je dat...
Ik ben momenteel met hele andere dingen bezig dan blender,... met o.a. natuurkunde...

Als je wat anders bedoelt dan "Ctrl + P > Keep Transform" kan ik je echter niet helpen!...,
Succes, Jamie.
Wat zijn mijn Voornemen voor 2019:
- Minder Cafeïne en Suiker drinken.
- Per/Week 12 tot 14 Uur Werken aan mijn Programmeer-Studie.
- Mijn Perspectief Tekenen weer Opakken.

Ik hoop snel naar Programmeer Niveau2 te kunnen.
Programmeren gaat bij mij boven alles, Bij jouw ook?.

Suc6 dan, Jamie.

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2018, 12:47:05 pm »
@ijp
Bedankt. Dat is inderdaad een optie waaraan ik ook al liep te denken. Als het niet simpeler kan, dan zou ik hierin mijn heil kunnen zoeken.

@Jamie.
Ook jij bedankt. Het werkt wel, echter het nadeel hierbij is dat het gelijktijdig redimensioneren alléén werkt als je de parent aanpast (op zich niet zo'n probleem), maar óók dat daarbij de posities van de kinderen in de world veranderen en dat laatste wil ik nou juist niet. Dan is de oplossing van ijp beter.

to be continued???

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2018, 13:14:08 pm »
Graag jullie hulp bij het volgende.

Ik wil van een aantal objecten die via Alt-D aan elkaar gelinked zijn in een keer de dimensies kunnen veranderen naar een andere gekozen afmeting. Natuurlijk is dit te doen door allen te selecteren en ze dan via de edit-modus te schalen naar de nieuwe waarde(n), maar ik wil dit exact kunnen regelen.
In 3DS Max is dit goed geregeld, want als je daar via de modify-tab bij één van de instances (= duplicate linked) de dimensie(s) verandert, dan veranderen de andere direct mee.
Via deze tutorial (tip 13) werd er gewezen op de mogelijkheid om gelijktijdig alle duplicate linked te verplaatsen, roteren, schalen, e.d.
Dit werkt als volgt:
- Selecteer alle objecten.
- Hold-Alt en verander de waarde/settings voor allen door met de muis te slepen of klikken. Ook is het mogelijk door de nieuwe waarde in te tikken. Tik daarvoor eerst de waarde in, dan Alt-hold en enter.
Echter dit werkt NIET bij het veranderen van dimensies!


Heb je wel bij elk object de subsurf modifier geplaatst om daarna met alt ingedrukt je objecten te veranderen.

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2018, 16:29:21 pm »
Kun je me uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik snap 'm niet.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2018, 16:47:17 pm »
Kijk even op 10.06 tijdlijn van jou tutorial  dan kun je alles aanpassen van je objecten.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2018, 15:26:32 pm »

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2018, 21:05:20 pm »
Komt inderdaad in de buurt als het roteren, verplaatsen of schalen betreft, maar de exàcte dimensies simultaan veranderen (en dan heb ik het dus NIET over schalen) werkt bij Blender dus alleen maar op een parent-child relatie en niet op duplicate links.

Jammer, maar je kunt niet alles hebben.

Bedankt voor jullie hulp.

Groet,
Léon