Topic: Dit is interessant! makehuman.  (gelezen 10724 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 17 maart 2014, 21:13:32 pm »
MakeHuman is een open source tool en ik denk dat dit heel interessant is voor iedereen die met Blender bezig is.
http://www.blendernation.com/2014/03/17/makehuman-1-0-0-released/#utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Blendernation+%28BlenderNation%29

Deze info komt van http://www.blender.org/
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 22:48:10 pm door ijp »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2014, 21:34:49 pm »
Ik kende Make Human al maar ik heb hem nog niet gebruikt. Ben hem nu aan het downloaden inclusief de Blendertools voor het importeren.
Op zich een mooie en snelle methode om characters te maken al vind ik persoonlijk dat er niets boven het zelf modelleren gaat.
Maar ik ga hier zeker wel mee spelen.  ;)

Mooie post weer!

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2014, 22:48:47 pm »
Even snel een testje gedaan tussen de andere werkzaamheden door.
Make Human:



Export naar Blender:




De export is niet helemaal foutloos want de het lichaam komt op sommige plekken door de kleding heen maar het werkt wel ideaal voor mensen die nog wat minder handig zijn in het modelleren.
Je hebt wel direct een mooi voorbeeld hoe een charactermesh in elkaar moet zitten.
Je kunt ook compleet met rig exporteren.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2014, 22:55:11 pm »
Nou dat gaat wel heel snel en het ziet er hot uit ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2014, 22:59:44 pm »
Make human werkt ook heel erg makkelijk. Je kunt echt letterlijk in een aantal minuten al een character maken.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2014, 23:27:12 pm »
En nog een, gewoon omdat het kan.  ;D



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2014, 17:53:55 pm »
Het kan hier heb je er een geïmporteerd in blender en een klein beetje met sculpt bewerkt.


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2014, 20:47:03 pm »
Haha, nice!  ;)

Offline Geertpauwels

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2014, 09:46:17 am »
als ik het goe versta is dit van een tekening dat je daar een 3d van maakt, en heel gemakelijk...  heb het al proberen te downloaden, maar het is zip, en nu staat alles in map maar nu??

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2014, 10:25:21 am »
nee, makehuman is een 3d programma dat bedoelt is om zonder al teveel menselijke modellen te maken die je b.v. in blender kunt importeren.
de zip moet je uitpakken en vervolgens start je makehuman.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2014, 19:27:45 pm »
Er zijn nu ook meerdere blender addons bijgesloten ... gedeeltelijk werken die al in 2.70a




In de HULP ... was ik een nieuwe thread ... niet wetende dat hier al iets stong.

Maar kijk naar het plaatje ... er is zooooo vvveeelll te snappen dat men misschien aldaar de werkwijze in Blender aan elkaar uitlegd ... de docu van MakeHuman ... tja valt niet mee ..

B.v. hoe verwijder ik uit het mesh het piemeltje (b.v.)  :D als het ... misschien zonder te willen wel aanwezig is
zoals in het plaatje boven?!
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2014, 08:43:39 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2014, 09:41:24 am »
Dat piemeltje kun je in Make Human uitschakelen  ;D op 1 van de tabs. Ik weet uit mijn hoofd niet precies welke en ik heb hier op mijn werk de software niet op mijn pc.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2014, 11:23:04 am »
Nee, dat is niet het probleem!
Ik heb het niet over makehuman.exe maar over de addon voor Blender!
Maar misschien kan men dat mesh exporteren en in makehuman.exe aanpassen?
Dit zijn net de problemen die man zou moeten/kunnen bespreken.

En hier nog een vraag: waarvoor zijn die rare 4-kante objecten er?
Waar haalt Blender het mesh vandaan (moet ik even bekijken, moet in de source van de addon te vinden zijn ;-) ).

En het plaatje voor de duidelijkheid:



Doei
       Peter

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2014, 11:55:36 am »
Dat zijn volgens mij IK bones die de besturing op zich nemen van oogleden of iets dergelijks, door die ballen is het makkelijker met een besturing buiten je mesh. om te poseren.
Ik werk hier nog met humanmaker 1.0 ik zie dat er een nieuwe is, door de optie op de fotos alhier lol.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2014, 11:58:19 am door Ruud »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2014, 12:00:31 pm »
Ik denk dat Ruud gelijk heeft. Zelf heb ik gewoon vanuit Make Human een export gemaakt en in Blender een import gedaan en dat ging foutloos (zonder rare piemeltjes  ;)).