Topic: Depth pass naar OpenEXR Multilayer  (gelezen 4370 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Gepost op: 04 juli 2018, 15:35:16 pm »
Ik ben de hele dag Google al aan het afstruinen op zoek naar het antwoord, maar weet iemand hoe ik mijn Depth-pass en Beauty-pass samen in één OpenEXR Multilayer kan krijgen? Nog even voor de duidelijkheid:

  • Ik ben dus NIET op zoek naar het meerenderen van de Depth-pass in de Beauty-pass (wil ze graag gescheiden houden).
  • Ik weet al dat ik losse OpenEXR-bestanden kan aanmaken voor iedere pass, maar ik wil juist één groot Multilayer-bestand.
  • Het betreft een still, dus wil ik het OpenEXR-bestand kunnen openen in Photoshop (geen After Effects).

Wat ik al heb: een OpenEXR-bestand waar een zwart (leeg) Alpha-channel in zit. De Depth-pass schijnt in de Compositor van Blender opgesteld te moeten worden via een Map Value-node of via de Normalizer-node, maar ik kom er niet goed uit. Hoewel de Depth-pass er prima uitziet in Blender, krijg ik hem gewoon niet geëxporteerd als Multilayer-bestand, samen met een Beauty-pass.  :'(

Iemand een idee?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2018, 16:10:54 pm »
Ik heb er geen kaas van gegeten maar bedoel je dit.

https://www.youtube.com/watch?v=VV-Vr39aCGQ

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2018, 17:14:14 pm »
In die film wordt inderdaad uitgelegd hoe je een OpenEXR-bestand opslaat, maar niet hoe je een behoorlijke Depth-pass maakt die vervolgens ook ingekapseld zit in een OpenEXR Multipass-bestand wat te openen valt in Photoshop ;)

Maar toch bedankt!

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2018, 08:27:40 am »
Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2018, 08:54:41 am door Rezzy777 »

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2018, 09:14:18 am »
Never mind, ik heb het al gevonden (eindelijk) ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2018, 11:49:01 am »
Ik zie nu net je vraag. Ik had nog nooit van al deze zaken gehoord. Dus weer wat geleerd. Misschien kun je in het kort vertellen wat de clou is, dan zouden anderen kunnen profiteren van jouw inspanning. ;)

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2018, 13:30:59 pm »
Het bleek meer aan Photoshop te liggen:

Blender gaf keurig alle benodigde passes mee aan de OpenEXR MultiLayer, maar Photoshop kan zo'n OpenEXR niet goed openen.
Uiteindelijk de gratis Photoshop-plugin 'ProEXR' gevonden, die aanvankelijk niet leek te werken.
Toen bleek mijn volgorde van het openen van het OpenEXR-bestand in Photoshop verkeerd te zijn (kwam er toevallig achter), en nu werkt het prima!  8)

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2018, 14:18:21 pm »
En meteen nog een tip van de dag (heb er de hele dag naar zitten zoeken maar misschien weten jullie dit allang):

Om een Pass Index aan meerdere Objecten / Children in één keer toe te voegen
selecteer je alle Objecten (en hun Children) en vul je onder menu 'Properties > Object' bij 'Relations' de gewenste Pass Index in.
Let op: nu is de Pass Index echter alleen toegevoegd aan het LAATST GESELECTEERDE OBJECT.
Om dit uit te breiden naar de rest van je selectie rechtsklik je op de waarde die je bij de Pass Index hebt ingevoerd (bijv. '1')
en kies je voor 'Copy To Selected'. Nu hebben alle Objecten die Pass Index.

Raar dat Blender dit niet vanzelf doet als je alles hebt geselecteerd en een Pass Index hebt ingevuld...

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2018, 14:59:40 pm »
Typisch van die dingen waar je uren aan kwijt kunt raken. Hopelijk kan ik dit nog terug vinden als ik er zelf aan toe kom. Bedankt.