Topic: Cycles licht  (gelezen 5358 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 12 september 2014, 16:38:32 pm »
Cycles licht gemaakt van een plane met een emission geeft licht aan twee zijden hier is de oplossing om de plane aan een zijde licht te laten geven.
Ook weer handig om te weten ;)

http://www.youtube.com/watch?v=_WcuTSwZc-k&feature=youtu.be

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2014, 18:01:02 pm »
Mooie tip! Belichting is toch altijd al een lastig iets dus dezeis wel mooi!

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 juni 2015, 22:23:53 pm »


Ave, morituri te salutant.

Offline 可憐狐

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2015, 13:22:09 pm »
Hmmm, merk dat ik met dit deel nog steeds hopeloos verdwaal
heb me tot nu toe alleen gericht op het maken van de modellen

Weet iemand van jullie een goede plaatst om dit deel te kunnen gaan leren, meen dat het nodes heet? heb die term ergens op gepikt, kan er dus goed naast zitten
ben volledig beeld georiënteerd in het denken, woorden plakken niet zo in mijn hersens
in the multiverse everything works in circles
even for those who think in straight lines

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2015, 13:32:25 pm »
Gewoon de zoektermen "node editor" en " compositing" gebruiken en je vindt genoeg tutorials voor het komende jaar.  ;D

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2015, 14:02:01 pm »
Weet iemand van jullie een goede plaatst om dit deel te kunnen gaan leren.

Het leren van de composting / nodes gaat zeker niet makkelijk. Het is ook niet een kwestie om paar tutorials achter elkaar door te nemen. Al weet je wat elke shader doet, kom je ook niet verder dan een standaard resultaat. Sommige 3D artiesten menen dat je eerst met Blender render moet beginnen en daarna over moet stappen naar Cycles. Deze twee engines hebben veel algemeen. Als je BR (Blender Render) goed beheerst, heb je al 50% van cycles geleerd. En soms gaat het niet zo.
Ik heb nooit iets gedaan met Blender render... ik zou niet weten wat je voor instellingen daar hebt, gebruik je daar überhaupt nodes? Vanaf het begin ben ik met Cycles begonnen tot de dag van vandaag; ik heb geen spijt.
 
Naar mijn mening moet je zoveel mogelijk tutorials volgen over cycles in het algemeen. Meestal gaat het eerste stukje over het modelleren, daarna over de materialen en de belichting en uiteindelijk over de compositing. De ervaring die je opdoet, zal je verder helpen. Het is handig als je naar het totale plaatje kijkt.
Het kan zijn dat je bij de ene tutorial iets leert over de compositing, van de tweede tutorial over het materiaal en uiteindelijk kan je ze combineren en iets eigen maken...
Ave, morituri te salutant.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2015, 14:24:31 pm »
Ja, in Blender Internal gebruik je ook gewoon nodes. Kijk maar nasr de setup in mijn cernunnos topic.
Of je beter in BI kunt beginnen voor je overstapt naar Cycles heb ik niet echt een mening over.
Wat wel belangrijk is is dat je een goede basis legt voor het opzetten van je renderlayers en passes. De rest van de compositing is minder interessant want dat is in vrijwel elk programma hetzelfde en kun je bv. in Photoshop doen.

Het maken van materialen is een ander verhaal maar zelfs dat heeft in elk 3D pakket dezelfde basis alleen de knopjes verschillen soms wat.
Met materialen is het ook niet zozeer je kennis van de nodes  van

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2015, 14:28:05 pm »
Van belang maar draait het meer om materiaalkennis en eigenschappen om mooie en realistische materialen te maken.

Excuses, mijn telefoon wil niet meewerken.  >:(

Offline 可憐狐

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2015, 09:25:21 am »
Thx, thx, thx
hier kan ik al behoorlijk mee uit de voeten, ik weet waar ik op moet zoeken, dat is bij mij vaak het probleem.


in the multiverse everything works in circles
even for those who think in straight lines