Topic: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!  (gelezen 21062 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 02 oktober 2012, 17:27:29 pm »
Meerdere forum leden waarbij ik zelf willen een opject laten bewegen en dat blijkt je te kunnen doen met Rigging.
Het zo mooi zijn als we allemaal Manga Zus gaan gebruiken om Rigging onder de knie te krijgen.
Manga Zus is nu te downloaden van mijn Website:
http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/
ga op de site naar 3D Art / Blender tutorials & Links
Dan zie je vanzelf waar je Manga zus kunt downloaden.
Als je op downloaden klikt en je ziet niets gebeuren dan zit het dowload venster achter je browser.

Veel plezier met Zus  8-)

Ik heb ook al een video rigging gevonden van Blenderguru :o  
http://www.blenderguru.com/videos/intro ... o-rigging/
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline herry

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 02 oktober 2012, 19:25:23 pm »
@  ijp
Ik heb Zus gedownload ,een mooi model geworden; ze kijkt zo fel uit haar ogen.
ik heb een keer Android gerigged,die groene robot,maar bij zo ń  eenvoudig model breng je zelf alle botten aan.
Maar laten we ons maar aan deze tutorial  houden.Make Human schijnt een goede methode te zijn ( ik moet er niet aan denken om elke vinger zelf te doen)
Het zou leuk zijn als er nog wat extra mensen meedoen.
Jouw webside is echt mooi geworden.

herry
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2012, 20:07:56 pm »
Citaat van: "herry"
@  ijp
Ik heb Zus gedownload ,een mooi model geworden; ze kijkt zo fel uit haar ogen.
ik heb een keer Android gerigged,die groene robot,maar bij zo ń  eenvoudig model breng je zelf alle botten aan.
Maar laten we ons maar aan deze tutorial  houden.Make Human schijnt een goede methode te zijn ( ik moet er niet aan denken om elke vinger zelf te doen)
Het zou leuk zijn als er nog wat extra mensen meedoen.
Jouw webside is echt mooi geworden.

herry

Herry je hebt nu felle Manga Zus binnen dus laat je fantasie er maar op los en laat ze maar gelijk wat vriendelijker kijken. ;)
De tutorial van Blender guru ga ik niet helemaal nadoen hoor ik zal proberen haar lijf en handen in beweging te krijgen maar de vingers laat ik ook achterwegen.
Dus laat hier regelmatig van je horen dan kunnen we van elkaar wat leren.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2012, 22:29:50 pm »
Manga Zus staat niet goed ze moet omhoog gezet worden en de cursor en orgin op 0.000
Zie hiervoor de tutorial van Blender guru die laat ook zien hoe je een compleet skelet plaatst, wel een nadeel vingers zitten er ook bij.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2012, 10:46:28 am »
Wil, nog even een opmerking over mangazus.blend.
Het orign van al je objecten staan op een andere plaats als de objecten zelf.

Ik heb maar geprobeerd dat te wijzigen  :) het lijkt mij voor rigging makkelijker als de ... allemaal
op (0,0,*) staan.
Ik heb zo gewerkt elke keer:
0 bij alle objecten de Mirror verwijdert en van het haar de maar de modifier toegepast (weet niet of dat nodig is)
1 Ik heb een object naar layer 2 verplaatst:  M en klik, dan layer 2 alleen zichtbaar gemaakt, zo stoort niets!
2 Dan alleen alle vertices (knoopunten), in edit-mode, die op x = 0 (voor spiegelen) geactiveerd en met Shift S =>Cursor to selected de cursor geplaats
3 object mode en met Shift Ctrl Alt C  --> Origin to 3D Cursor  de origin verplaatst!
4 1 in omdraaien (weer terug zetten naar layer 1)

NU DUS aan slag
addon Riggin het human (meta)rig geactiveerd
Shift A de armature halen (en de rignaam wijzigen in mangazus?!)

EDIT:
Zo een eerste poging:

Overigens gaat exporteren van een animatie als PNG en dan met ... (Gimp 2.8)  in GIF omzetten nog het beste.
edit mode, vergroten van het rig met S
grootte ok, dan maar goed plaatsen, arm botten omhoog, beenbotten naar binnen
OK handen, behalve Hand.R/L, afknippen ;-) (akkoord voor een eerste poging).

en nu maar iets leuks verzinnen ...
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 oktober 2012, 11:45:46 am »
En hoe je kunt zien, er klopt iets niet!!
Heb je het ook al ontdekt?

Dus het probleem is: hoe en wat doet men met de 'accessoires'! :roll:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 03 oktober 2012, 13:19:35 pm »
Citaat van: "PKHG"
En hoe je kunt zien, er klopt iets niet!!
Heb je het ook al ontdekt?

Dus het probleem is: hoe en wat doet men met de 'accessoires'! :roll:

Ik zal de opjecten ook verplaatsen naar layer 2 de cursor en orgin heb ik al op 0.000 gezet.
Ik heb gezien wat er mis is maar dit kun je oplossen door toch even de tutorial te bekijken van Blender guru.
je kan haar blouse namelijk aan haar borsten koppelen maar ik weet er nog niet genoeg van ik moet dat allemaal nog uitproberen.

En Peter ik vindt het al heel wat dat je er al beweging in hebt gekregen.
zover ben ik nog niet nog even alles goed bekijken op de tutorial. :shock:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 03 oktober 2012, 13:57:12 pm »
Dit kan ik binnen kort ook:



Net aangemaakt, heb namelijk van Tobi Lijsen http://blenderhilfe.de
cursus 1 van Blender Games maken en aldaar
is alles en nog wat netjes beschreven hoe dat in zijn werk gaat ...
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline herry

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 04 oktober 2012, 19:37:08 pm »
@ ijp
ik heb Zus zo gekregen en daar ga ik geen veranderingen in aan brengen. (tenzij er later een goede reden voor is)
Ik heb het scelet over Zus heengezet,pas gemaakt,wat allemaal goed ging (handen is erg pietepeuterig),daarna de mesh en de armature met contr P aan elkaar gekoppelt (met weight paint).Dil leek allemaal goed te gaan,alleen
in Pose mode beweegt er niks (waarschijnlijk iets over het hoofd gezien).
Ik begin nog een keer opnieuw,want ik ben toch niet tevreden met de handen,
jullie horen nog van mij

herry
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2012, 10:00:12 am »
Het is toch een heleboel "Knoff Hoff" (= know how) hoe men een armature aan objecten kan/moet vastknopen

Ik heb het een of ander http://www.petergragert.info/pmwiki/pmwiki.php/Blender/DBCStart <== hier
opgeschreven, en aldaar ook mijn aangepaste versie tot download neergezet.

Ik hoop, dat ik analoog aan het voorbeeld boven, een 'loop-cyle' kan bouwen ... we zullen zien  :D
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2012, 12:58:37 pm »
Ik heb eerst maar een paar fouten opgelost in Manga Zus.blend file' :oops:
Het lijf, rokje, blezierCurve koort en haar aangepast ik heb de orgin van deze opjecten op 0.000 geplaatst.

Manga Zus is hopelijk nu goed weer te downloaden van mijn Website:
http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/
ga op de site naar 3D Art / Blender tutorials & Links
Dan zie je vanzelf waar je Manga zus kunt downloaden.
succes.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 05 oktober 2012, 15:34:04 pm »
Ha, het wordt makkelijker en makkelijker als men maar WEET wat en waar je moet kijken:

Hier de 'idle-loop':


Is zij niet schattig?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 05 oktober 2012, 16:36:49 pm »
Citaat van: "ijp"
Ik heb eerst maar een paar fouten opgelost in Manga Zus.blend file' :oops:
Het lijf, rokje, blezierCurve koort en haar aangepast ik heb de orgin van deze opjecten op 0.000 geplaatst.

Manga Zus is hopelijk nu goed weer te downloaden van mijn Website:
http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/
ga op de site naar 3D Art / Blender tutorials & Links
Dan zie je vanzelf waar je Manga zus kunt downloaden.
succes.
Ik denk dat men het beste de losse onderdelen weer los weekt (en jouw namen kiest):
ga in editmode select slechts 1 vertex en gebruik Ctrl-L om alles met elkaar te selecteren
typ een P -> Selected en het is een los onderdeel geworden.
Doe dat met mischien met de resterenden  anderen onderdelen ook .
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 05 oktober 2012, 18:18:56 pm »
Peter,
De nieuwe mangazus.blend is nu een opject.
Ik heb nu uitgevoerd wat jij ook heb gedaan, ik heb de nieuwe mangazus gedownload en weer voorzien van een Armatuur/human(meta-rig).
Dit nieuwe bestand heb ik opgeslagen en daarna een New/reload startup file gemaakt.
Ik heb de kubus verwijderd en bij File/Append het nieuwe bestand geopend en dan zie je mappen open nu de map opject/mangazus en klik (rechts) op de knop Link/append from library.
Doe dit ook met de map Armature.

Raar maar waar het werkt nu kan ik wel de botten bewegen ik weet niet waarom dit is??? maar het werkt wel.
Peter bedankt.   :idea:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 06 oktober 2012, 07:58:20 am »
Hi Wil,
bedoel je, dat je de botten, via de addon binnen gesleept, ook niet kunt 'bewegen'?
Ik ga dat maar vragen bij de blenderartists ...
en wat ik ook nog moet vragen leren, wat al die extra 'layers' doen, gedeeltelijk ontdekt.
Van het 'human meta-rig' zijn de botten in verschillende layers geplaatst. Indien men de
botton pagina (rechts) opent kan men die layers wel of niet activeren en alleen DIE botten
zijn dan zichtbaar ...  misschien handig voor de annimatie.

Maar als men zo werkt via 'Append', dan zijn die aanwizig knopjes in de layers OVERAL ...

Als ik het weet laat ik het maar hier weten  :)


EDIT:
Net 'ontdekt': Als men in een lege .blend het human-rig ophaalt, kan men het meteen bewegen!!!
Dus daarna de mangazus ophalen via append, lijkt zo te gaan!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter