Dutch Blender Community

Hulp => Animatie en Rigging => Topic gestart door: IJp op 02 oktober 2012, 17:27:29 pm

Titel: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 02 oktober 2012, 17:27:29 pm
Meerdere forum leden waarbij ik zelf willen een opject laten bewegen en dat blijkt je te kunnen doen met Rigging.
Het zo mooi zijn als we allemaal Manga Zus gaan gebruiken om Rigging onder de knie te krijgen.
Manga Zus is nu te downloaden van mijn Website:
http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/ (http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/)
ga op de site naar 3D Art / Blender tutorials & Links
Dan zie je vanzelf waar je Manga zus kunt downloaden.
Als je op downloaden klikt en je ziet niets gebeuren dan zit het dowload venster achter je browser.

Veel plezier met Zus  8-)

Ik heb ook al een video rigging gevonden van Blenderguru :o  
http://www.blenderguru.com/videos/intro ... o-rigging/ (http://www.blenderguru.com/videos/introduction-to-rigging/)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: herry op 02 oktober 2012, 19:25:23 pm
@  ijp
Ik heb Zus gedownload ,een mooi model geworden; ze kijkt zo fel uit haar ogen.
ik heb een keer Android gerigged,die groene robot,maar bij zo ń  eenvoudig model breng je zelf alle botten aan.
Maar laten we ons maar aan deze tutorial  houden.Make Human schijnt een goede methode te zijn ( ik moet er niet aan denken om elke vinger zelf te doen)
Het zou leuk zijn als er nog wat extra mensen meedoen.
Jouw webside is echt mooi geworden.

herry
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 02 oktober 2012, 20:07:56 pm
Citaat van: "herry"
@  ijp
Ik heb Zus gedownload ,een mooi model geworden; ze kijkt zo fel uit haar ogen.
ik heb een keer Android gerigged,die groene robot,maar bij zo ń  eenvoudig model breng je zelf alle botten aan.
Maar laten we ons maar aan deze tutorial  houden.Make Human schijnt een goede methode te zijn ( ik moet er niet aan denken om elke vinger zelf te doen)
Het zou leuk zijn als er nog wat extra mensen meedoen.
Jouw webside is echt mooi geworden.

herry

Herry je hebt nu felle Manga Zus binnen dus laat je fantasie er maar op los en laat ze maar gelijk wat vriendelijker kijken. ;)
De tutorial van Blender guru ga ik niet helemaal nadoen hoor ik zal proberen haar lijf en handen in beweging te krijgen maar de vingers laat ik ook achterwegen.
Dus laat hier regelmatig van je horen dan kunnen we van elkaar wat leren.
Succes.
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 02 oktober 2012, 22:29:50 pm
Manga Zus staat niet goed ze moet omhoog gezet worden en de cursor en orgin op 0.000
Zie hiervoor de tutorial van Blender guru die laat ook zien hoe je een compleet skelet plaatst, wel een nadeel vingers zitten er ook bij.
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/rigging1.jpg)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 03 oktober 2012, 10:46:28 am
Wil, nog even een opmerking over mangazus.blend.
Het orign van al je objecten staan op een andere plaats als de objecten zelf.

Ik heb maar geprobeerd dat te wijzigen  :) het lijkt mij voor rigging makkelijker als de ... allemaal
op (0,0,*) staan.
Ik heb zo gewerkt elke keer:
0 bij alle objecten de Mirror verwijdert en van het haar de maar de modifier toegepast (weet niet of dat nodig is)
1 Ik heb een object naar layer 2 verplaatst:  M en klik, dan layer 2 alleen zichtbaar gemaakt, zo stoort niets!
2 Dan alleen alle vertices (knoopunten), in edit-mode, die op x = 0 (voor spiegelen) geactiveerd en met Shift S =>Cursor to selected de cursor geplaats
3 object mode en met Shift Ctrl Alt C  --> Origin to 3D Cursor  de origin verplaatst!
4 1 in omdraaien (weer terug zetten naar layer 1)

NU DUS aan slag
addon Riggin het human (meta)rig geactiveerd
Shift A de armature halen (en de rignaam wijzigen in mangazus?!)

EDIT:
Zo een eerste poging: (http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Animation/mangameisje1.gif)

Overigens gaat exporteren van een animatie als PNG en dan met ... (Gimp 2.8)  in GIF omzetten nog het beste.
edit mode, vergroten van het rig met S
grootte ok, dan maar goed plaatsen, arm botten omhoog, beenbotten naar binnen
OK handen, behalve Hand.R/L, afknippen ;-) (akkoord voor een eerste poging).

en nu maar iets leuks verzinnen ...
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 03 oktober 2012, 11:45:46 am
En hoe je kunt zien, er klopt iets niet!!
Heb je het ook al ontdekt?

Dus het probleem is: hoe en wat doet men met de 'accessoires'! :roll:
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 03 oktober 2012, 13:19:35 pm
Citaat van: "PKHG"
En hoe je kunt zien, er klopt iets niet!!
Heb je het ook al ontdekt?

Dus het probleem is: hoe en wat doet men met de 'accessoires'! :roll:

Ik zal de opjecten ook verplaatsen naar layer 2 de cursor en orgin heb ik al op 0.000 gezet.
Ik heb gezien wat er mis is maar dit kun je oplossen door toch even de tutorial te bekijken van Blender guru.
je kan haar blouse namelijk aan haar borsten koppelen maar ik weet er nog niet genoeg van ik moet dat allemaal nog uitproberen.

En Peter ik vindt het al heel wat dat je er al beweging in hebt gekregen.
zover ben ik nog niet nog even alles goed bekijken op de tutorial. :shock:
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 03 oktober 2012, 13:57:12 pm
Dit kan ik binnen kort ook:

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Animation/tovenaar1.gif)

Net aangemaakt, heb namelijk van Tobi Lijsen http://blenderhilfe.de
cursus 1 van Blender Games maken en aldaar
is alles en nog wat netjes beschreven hoe dat in zijn werk gaat ...
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: herry op 04 oktober 2012, 19:37:08 pm
@ ijp
ik heb Zus zo gekregen en daar ga ik geen veranderingen in aan brengen. (tenzij er later een goede reden voor is)
Ik heb het scelet over Zus heengezet,pas gemaakt,wat allemaal goed ging (handen is erg pietepeuterig),daarna de mesh en de armature met contr P aan elkaar gekoppelt (met weight paint).Dil leek allemaal goed te gaan,alleen
in Pose mode beweegt er niks (waarschijnlijk iets over het hoofd gezien).
Ik begin nog een keer opnieuw,want ik ben toch niet tevreden met de handen,
jullie horen nog van mij

herry
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 05 oktober 2012, 10:00:12 am
Het is toch een heleboel "Knoff Hoff" (= know how) hoe men een armature aan objecten kan/moet vastknopen

Ik heb het een of ander http://www.petergragert.info/pmwiki/pmwiki.php/Blender/DBCStart <== hier
opgeschreven, en aldaar ook mijn aangepaste versie tot download neergezet.

Ik hoop, dat ik analoog aan het voorbeeld boven, een 'loop-cyle' kan bouwen ... we zullen zien  :D
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 05 oktober 2012, 12:58:37 pm
Ik heb eerst maar een paar fouten opgelost in Manga Zus.blend file' :oops:
Het lijf, rokje, blezierCurve koort en haar aangepast ik heb de orgin van deze opjecten op 0.000 geplaatst.

Manga Zus is hopelijk nu goed weer te downloaden van mijn Website:
http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/ (http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/)
ga op de site naar 3D Art / Blender tutorials & Links
Dan zie je vanzelf waar je Manga zus kunt downloaden.
succes.
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 05 oktober 2012, 15:34:04 pm
Ha, het wordt makkelijker en makkelijker als men maar WEET wat en waar je moet kijken:

Hier de 'idle-loop':
(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Blender/mangameijse_2.gif)

Is zij niet schattig?
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 05 oktober 2012, 16:36:49 pm
Citaat van: "ijp"
Ik heb eerst maar een paar fouten opgelost in Manga Zus.blend file' :oops:
Het lijf, rokje, blezierCurve koort en haar aangepast ik heb de orgin van deze opjecten op 0.000 geplaatst.

Manga Zus is hopelijk nu goed weer te downloaden van mijn Website:
http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/ (http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/)
ga op de site naar 3D Art / Blender tutorials & Links
Dan zie je vanzelf waar je Manga zus kunt downloaden.
succes.
Ik denk dat men het beste de losse onderdelen weer los weekt (en jouw namen kiest):
ga in editmode select slechts 1 vertex en gebruik Ctrl-L om alles met elkaar te selecteren
typ een P -> Selected en het is een los onderdeel geworden.
Doe dat met mischien met de resterenden  anderen onderdelen ook .
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 05 oktober 2012, 18:18:56 pm
Peter,
De nieuwe mangazus.blend is nu een opject.
Ik heb nu uitgevoerd wat jij ook heb gedaan, ik heb de nieuwe mangazus gedownload en weer voorzien van een Armatuur/human(meta-rig).
Dit nieuwe bestand heb ik opgeslagen en daarna een New/reload startup file gemaakt.
Ik heb de kubus verwijderd en bij File/Append het nieuwe bestand geopend en dan zie je mappen open nu de map opject/mangazus en klik (rechts) op de knop Link/append from library.
Doe dit ook met de map Armature.

Raar maar waar het werkt nu kan ik wel de botten bewegen ik weet niet waarom dit is??? maar het werkt wel.
Peter bedankt.   :idea:
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 06 oktober 2012, 07:58:20 am
Hi Wil,
bedoel je, dat je de botten, via de addon binnen gesleept, ook niet kunt 'bewegen'?
Ik ga dat maar vragen bij de blenderartists ...
en wat ik ook nog moet vragen leren, wat al die extra 'layers' doen, gedeeltelijk ontdekt.
Van het 'human meta-rig' zijn de botten in verschillende layers geplaatst. Indien men de
botton pagina (rechts) opent kan men die layers wel of niet activeren en alleen DIE botten
zijn dan zichtbaar ...  misschien handig voor de annimatie.

Maar als men zo werkt via 'Append', dan zijn die aanwizig knopjes in de layers OVERAL ...

Als ik het weet laat ik het maar hier weten  :)


EDIT:
Net 'ontdekt': Als men in een lege .blend het human-rig ophaalt, kan men het meteen bewegen!!!
Dus daarna de mangazus ophalen via append, lijkt zo te gaan!
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 06 oktober 2012, 17:03:52 pm
Citaat van: "PKHG"
Hi Wil,
bedoel je, dat je de botten, via de addon binnen gesleept, ook niet kunt 'bewegen'?
Ik ga dat maar vragen bij de blenderartists ...
en wat ik ook nog moet vragen leren, wat al die extra 'layers' doen, gedeeltelijk ontdekt.
Van het 'human meta-rig' zijn de botten in verschillende layers geplaatst. Indien men de
botton pagina (rechts) opent kan men die layers wel of niet activeren en alleen DIE botten
zijn dan zichtbaar ...  misschien handig voor de annimatie.

Maar als men zo werkt via 'Append', dan zijn die aanwizig knopjes in de layers OVERAL ...

Als ik het weet laat ik het maar hier weten  :)


EDIT:
Net 'ontdekt': Als men in een lege .blend het human-rig ophaalt, kan men het meteen bewegen!!!
Dus daarna de mangazus ophalen via append, lijkt zo te gaan!

Peter,
Ik heb de nieuwe mangazus.blend aangepast en ze is nu een opject.
Ik heb de nieuwe mangazus gedownload en weer voorzien van een Armatuur/human(meta-rig).
Alle botten goed gezet en dit nieuwe bestand opgeslagen, daarna een New/reload startup file gemaakt (new bestand)
en daar de kubus verwijderd.
Met File/Append het nieuwe bestand geopend en de uit de map opject mangazus geselecteerd en (rechts) op de knop Link/append from library geklikt om mangazus in de nieuwe file te importeren
Doe dit ook met de map Armature en importeer armatuur met File/Append
Als ik nu naar weightpaint ga dan kan ik de botten bewegen en roteren.

Ik kan de botten dus niet in weightpaint bewegen als ik gewoon de mangazus .blend open en er Armatuur/human(meta-rig) dit is een compleet skelet inzet. :roll:

maar nu is het dus gelukt en ben wat aan het worstelen met weighpaint en de vertexgroepen.  :?
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 06 oktober 2012, 19:56:44 pm
Eerst even dit:
(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Blender/mangameisje_loopt.gif)
zij loopt en loopt en loopt, na  ja kan nog een beetje eleganter  :) .

Wil:
Ik heb alle onderdelen, lichaam, coordje, rokje, topje en haar een voor een aan het 'human rig' via
Ctrl-P en automatich weight paint geknoopt.
Alleen het haar niet, das is aan het hoofdbot via 'bones' gedaan opdat alle anderen onderdelen daarmee
NIETS te maken hebben.

Ja weight-paint is nodig (helaas).
Ik doe het zo:
Ik aktiveer de pose-mode en kijk wat er mis gaat ! En dan moet men helaas proberen ...
Stel dat een bovenarm nog iets (of teveel) van het 'lijf' meebeweegt, dann vestop ik alle delen die in het
weg kunnen zitten, rokje, topje, strikje via H  (en later met Alt-H terug halen), dit in object-mode.
Dan weer naar pose-mode (Alt-R en Alt-G gebruiken bij het hele skelet geaktiveerd) dan maak ik weer met EEN
bot een beweging die iets fout doet
EN nu met de rechter muis en foutief bewogen object klikken en met Ctrl-TAB naar de weight-paint mode gaan!
DAT GAAT!
Nu de factor instellen : niets 0  een beetje invloed 0.2 of zo meer dan 0.6 en totaal een 1. (in het menu aan de linker kant) penseel sterkte en grootte instellen en maar proberen het probleem op te lossen!
Men kan nu ook een ander bot aktiveren en bewegen/draaien om te zien of die ook een niet gewilde invloed
op het object heeft .... aanpassen (proberen) ...

En dit dan voor den anderen objecten (Alt-H niet vergeten en H voor wat stoort in object-mode)  herhalen.

Om het Manga-zusje te laten lopen was na een AVI gezien te hebben redelijk eenvoudig als men
en dat vertel ik denk ik later .... met plaatjes er in dus NIET hier (helaas).

Tot kijk(lezens)  :D

EDIT
in mijn nieuwste Blender haal ik EERST het human rig binnen en daarna de te bewegenden onderdelen, dan
kan ik meteen (na toekenning via Ctrl-P) ook in weight-paint mode de botten bewegen ;-)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 06 oktober 2012, 23:41:35 pm
Peter;
Ik vindt het al heel knap dat je zus in beweging hebt gekregen.
Vandaag heb ik nog gedacht ik ga er mee stoppen:cry:
In weightpaint probeer ik alles aan elkaar te koppelen zoals in de tutorial van BlenderGuru maar als ik ga bewegen komt haar lichaam door het rokje heen en als ik haar benen beweeg ook. ik wordt er gek van :roll:
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 07 oktober 2012, 09:03:19 am
Citaat van: "ijp"
Peter;
Ik vindt het al heel knap dat je zus in beweging hebt gekregen.
Vandaag heb ik nog gedacht ik ga er mee stoppen:cry:
In weightpaint probeer ik alles aan elkaar te koppelen zoals in de tutorial van BlenderGuru maar als ik ga bewegen komt haar lichaam door het rokje heen en als ik haar benen beweeg ook. ik wordt er gek van :roll:

Ja, klopt, dat is het probleem met 'automatisch' weight-paint. Als je goed kijkt, bij de lopende zus, zie je ook minstens op een plaats een dergelijke fout! Overigens, de .blend van mijn link, verder boven, is vervangen! Het is het .blend waarmee de loop-cycle is gemaakt, en waar je dus kunt zien, hoe het Blender-venster is opgedeeld! Heel erg nuttig gebleken.

Maar nu terug naar 'weight-paint' voor onderdelen die mis zijn.
Het haar is een 'los' object en heb ik dus aan precies EEN bone vastgeknoopt, indien zoiets zinvol is is dat, lijkt mij, de beste manier om met Ctr-P Bone te werken.

Zo en nu probeer ik het foutje, lichaam aan de zij is op eens door het topje zichtbaar (kijk met NumPad 1 naar mijn .blend!) te repareren. Het 3D-venster (Ctrl-^) alleen op het scherm en het mangazusje  groot (muisrad!) maken.

Grr lastig lastig. Men moet nu bedenken welke bot met welke sterkte weigth-paint moet aanpassen.
Het eerste idee is dat de 'ribs-bone' meer invloed op ...??? moet krijgen.
Dus ga ik in pose-mode en selecteer ik de rib, dan het topje en nu naar pose-mode. PECH, het hele topje is rood, dat helpt dus niet.

Daarom het idee: het lichaam aanpassen met weight-paint?  Wat ik ook doe, lijkt niet te willen werken  :(
of helpt maaar gedeeltelijk (niet alles goed). Behalve dat de hip veel te veel invloed naar boven had, dat heb ik dus helemaal 'blauw = weight 0' gemaakt!

Idee: maak het topje in Shift-Z richting (= alleen x-y) ietsie bietsie breder ... nee niet goed, te grof.

Volgend idee: ga in edit-mode van het topje. Selecteer twee knopen( of slechts een(?!), daar waar het lichaam aan de zij (rechts EN links, een voor een doen?) tevoorschijn, activeer proportioneel editeren met een niet te grootte invloed-cirkel en sleet maar een tikkeltje in x-richting ...
Net ontdekt:  de automatische opbergknop (de rode in de time-line) moet men nog 'uitzetten'!!!!
Dus overnieuw binnen slepen en wat goed was herhalen!
==> GELUKT!

Nog een mini-foutje ontdekt, de beneden-rand van het topje wordt bij rechts en links buigen iets rafelig ...
Werk voor wie het stoort  :D .
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 08 oktober 2012, 12:20:49 pm
bij herry's 2 autos zie je (ons)  mangazusje op een auto rijden ... hier komt dan, hoop ik een versie
te zien met een zwaaiende zus en 'beter' in beeld gebracht  :) .

Overigens is DAT GIF m.b.v. de 'game-engine' gemaakt ... en Blender gevraagd om het als animatie
ter beschikking te stellen, dan maar als png's laten animeren en met Gimp samengeknoopt tot animatie.
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 08 oktober 2012, 12:35:31 pm
Wil, ik heb een idee, waarom het rig soms niet bewogen kan worden.
Men kan bij de eigenschappen pose-mode of rest-mode activeren en in rest-mode gaat NIETS!!!
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 08 oktober 2012, 17:25:08 pm
Zo, nu nog de auto verbeteren, met een iemand achter het stuur?!

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Blender/zus_op_auto_02.gif)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 08 oktober 2012, 18:06:38 pm
Peter dit ziet er voor mij al gaaf uit maar mij lukt het nog lang niet. :?
Voor ik verder ga, wil ik eerst weten waarom de Human-Rig niet wil werken in de pose mode waar je de botten kunt bewegen en de botten in weightpaint kunt controleren en mergen.
Peter als ik Zus zo zie bewegen zou ik een mooie achtergrond zoeken van een kloof en daar een kabel overheen maken zodat Zus als een koorddanseres er over heen gaat, ze maakt er al een mooie beweging voor met haar armen. ;)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 08 oktober 2012, 19:45:53 pm
Citaat van: "ijp"
Peter dit ziet er voor mij al gaaf uit maar mij lukt het nog lang niet. :?
Voor ik verder ga, wil ik eerst weten waarom de Human-Rig niet wil werken in de pose mode waar je de botten kunt bewegen en de botten in weightpaint kunt controleren en mergen.
Peter als ik Zus zo zie bewegen zou ik een mooie achtergrond zoeken van een kloof en daar een kabel overheen maken zodat Zus als een koorddanseres er over heen gaat, ze maakt er al een mooie beweging voor met haar armen. ;)
Wil, open de 'eigenschappen' van het rig, dat staat vrijwel zeker NIET op pose-mode!
Ik zat met hetzelfde probleem, een klik en het ging!
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 08 oktober 2012, 23:05:01 pm
Citaat van: "PKHG"
Citaat van: "ijp"
Peter dit ziet er voor mij al gaaf uit maar mij lukt het nog lang niet. :?
Voor ik verder ga, wil ik eerst weten waarom de Human-Rig niet wil werken in de pose mode waar je de botten kunt bewegen en de botten in weightpaint kunt controleren en mergen.
Peter als ik Zus zo zie bewegen zou ik een mooie achtergrond zoeken van een kloof en daar een kabel overheen maken zodat Zus als een koorddanseres er over heen gaat, ze maakt er al een mooie beweging voor met haar armen. ;)
Wil, open de 'eigenschappen' van het rig, dat staat vrijwel zeker NIET op pose-mode!
Ik zat met hetzelfde probleem, een klik en het ging!

Peter het klinkt misschien dom maar waar zitten de eigenschappen van het rig en waar moet ik dan klikken  :oops:
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 09 oktober 2012, 06:40:47 am
Daar waar je de materialen instelt, maar nu voor 'botten'
Met deze instelling kan men de botten NIET bewegen, dus net naast het blaue vlak klikken

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Jpeg/humanrigVAST.png)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 09 oktober 2012, 13:18:31 pm
Citaat van: "PKHG"
Daar waar je de materialen instelt, maar nu voor 'botten'
Met deze instelling kan men de botten NIET bewegen, dus net naast het blaue vlak klikken

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Jpeg/humanrigVAST.png)


Ik was opzoek naar eigenschappen maar kon dit niet vinden maar de foto maakt heel wat duidelijk.
ik blijf wel met een probleem zitten.
Ik heb eerder in Weighpaint een bone kunnen aanklikken en dan kon je zien aan de kleur wat er aan die bone vast zat.
Tevens kon ik in weightpaint de bone bewegen en kon dan zien wat er mee bewoog maar dat lukt nu niet meer :?:
Ik blijf maar proberen het moet toch eens lukken.
En bedankt voor de foto dat was handig. :)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 09 oktober 2012, 17:15:03 pm
Dus het niet kunnen bewegen is nu opgelost? Ik denk van wel.

Wil, ik weet het niet precies, maar wat bij mij werkt wel dit:
EERST de armature in pose-mode zetten, dan met een rechter muis-klick (vergroot evtl. eerst alles met het muisrad)
een object klikken, dan dat object naar pose-mode zetten en als ik dan een 'bone' beweeg ziek ik de wight-paint dingen mee bewegen inden niet blauw?!
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 11 oktober 2012, 12:44:58 pm
Wat ik ook probeerde ik kon de bones niet laten bewegen in Pose mode.
Ik heb bij het 3dhype Blender forum dit probleem neergelegd en 1 persoon had de oplossing!!!!
Dit was 3ddy  Edwin van het Bolscher en die ben ik heel dankbaar want als hij het ook niet had geweten dan was ik ermee gestopt. :cry:  
Het probleem is 1 knopje en je moet het maar weten waar het knopje Manipulate Object Centers zit  :?:
Ik ben daarom 3ddy  Edwin van het Bolscher zeer dankbaar en heb hem daarom de hemel in geprezen. :D
Dus voor de afbeelding waarop je kan zien waar het knopje zit even naar:
http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4240/1 (http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4240/1)

Ik heb ondertussen ook begrepen dat het het Human(Meta-Rig) 2 blender units groot is (2 meter) dat houd in dat Manga zus een behoorlijke Reuzin is.
Ik heb Mangazus verkleint en ze is nu net zo groot als het Human(Meta-Rig) ook heb ik gelijk de orgin van alle opjecten op 0.000 gezet en deze mangazus kun je straks downloaden:
http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/ (http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/)
Vandaag ga ik mijn website nog voorzien van meerdere Rigging tutorials die voor ons heel handig zijn. :idea:
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 11 oktober 2012, 15:02:52 pm
Ik heb nu alles aangepast  :P
Veel blender liefhebers hebben Tutorials gemaakt en hebben daar veel tijd ingestoken dus veel plezier met het bekijken van die Tutorials  :shock:
De tutorials zijn te vinden  http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/ (http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/)
Onder de knop 3D Art / Blender Tutorials en Links  :idea:
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: herry op 11 oktober 2012, 16:43:49 pm
bedankt ijp
je hebt mijn probleem ook opgelost.In pose mode bewoog Zus niet, en ben ik overnieuw begonnen,omdat ik niet helemaal tevreden was.De tweede keer kwam ik tot hetzelfde punt, maar nu kom jij met de oplossing (ook bedankt aan die andere man)  deze side ken ik helemaal niet.

bedankt herry
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 12 oktober 2012, 08:07:54 am
Dat knopje, kende ik niet (echt) ... waarvoor is het dan wel goed?  Om verschuiven tegen te gaan???

we zullen zien .. ik vraag maar bij de 'blenderartists' ...
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 17 oktober 2012, 23:06:29 pm
Ben nu bezig met de handen en volgens mij gaat het lukken met deze tutorial :shock:
http://www.blenderguru.com/videos/intro ... o-rigging/ (http://www.blenderguru.com/videos/introduction-to-rigging/)

(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/rotation.jpg)

Nu nog deel 3 doorspitten en er een mooi animatie van maken 8-)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 29 oktober 2012, 21:12:45 pm
Hallo iedereen,

Het is dan eindelijk zover mijn eerste animatie is klaar, het is nog niet je van het maar voor de eerste keer kan het er mee door. :shock:
De animatie is gemaakt met een zelf genomen foto in Noorwegen en daar heb ik Mangazus in verwerkt.  :P
Zie hier het resultaat. 8-)
(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/koorddanseres-1.png)

En hier de animatie. :shock:
http://s49.beta.photobucket.com/user/ij ... s.mp4.html (http://s49.beta.photobucket.com/user/ijpe/media/Manga%20Tutorial/koorddanseres.mp4.html)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 30 oktober 2012, 08:56:27 am
Hi Wil,
Het ziet er fantastisch uit!

En meteen een 'echt' kunstwerk, super!
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 06 november 2012, 23:35:47 pm
Poging 2.
De animatie van Mangazus aangepast dat ze nu niet meer zo snel over het koord gaat.
Door nog wat tutorials te bekijken heb ik de NLA editor gebruikt en hier en daar wat aangepast in de animatie.
De animatie is nu wel zwaarder geworden van 6 mb naar 23 mb omdat ik wat meer frames heb gebruikt.
Zie hier poging 2:
http://s49.photobucket.com/albums/f264/ ... seres4.mp4 (http://s49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Manga%20Tutorial/?action=view&current=koorddanseres4.mp4)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 07 november 2012, 18:26:10 pm
Hmm... inderdaad heb je vermoedelijk het 'schuiven' van kunnen verwijderen..

De film loop nu zo traag (de provider?, mijn verbinding kan wel >= 3MB/sec aan), dat het ondanks de verbetering er minder mooi OP MIJN PC  is dan poging 1.
Misschien moet men eerst alles ECHT downloaden ... (helaas).
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 07 november 2012, 20:23:44 pm
Peter,
Niks mis met de verbinding ze loopt boven een kloof en moet natuurlijk heel voorzichtig zijn vandaar dat ze zo langzaam loopt.
Ik geef toe dat het vermoeiend is om de animatie af te kijken  :shock: .
Ik zal nog een poging wagen om ze iets sneller te laten lopen. 8-)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: IJp op 21 november 2012, 17:13:58 pm
Zo dit is het einde van Mangazus ze loopt nu niet aan een path maar ik heb stap voor stap de bones verplaats omdat de rigtify handels bij mij niet werkend krijg.
Zie hier eind resultaat  :shock:
http://s49.beta.photobucket.com/user/ij ... s.mp4.html (http://s49.beta.photobucket.com/user/ijpe/media/Blender%20files/mangazus.mp4.html)
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: PKHG op 22 november 2012, 16:06:51 pm
Wil, zo iets leuks heb ik nog nooit voor elkaar gekregen,   eventjes een gebed ... eventjes het evenwicht vinden  en voorzichtig stap voor stap en de dan de 'juich-sprong'  en afgang!!  Gefeliciteerd!!!!  :D
Titel: Re: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!
Bericht door: Mark aka Dark op 22 november 2012, 21:44:21 pm
Heel, heel, heel mooi! applaus.  ;)
je maakt er een heel werk van, maar het resultaat mag er zijn.