Topic: Grafische kaart: geschikt voor Blender?  (gelezen 7513 keer)


Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 september 2014, 07:02:43 am »
Ik ga een 2e hands mini laptopje (netbook) aanschaffen voor tekstverwerken (=hoofd doel). 

Nu kwam ik deze tegen voor een leuk prijsje:
http://www.laptopshop.nl/product/135934/asus-eee-pc-1015pn-zwart.html

Er zit in ieder geval een grafische kaart in: NVIDIA ION 2

Kan Blender hiermee uit de voeten? Ik bedoel dan renderen op GPU i.p.v CPU. Zover ik begrepen heb gaat renderen op GPU veel sneller.

PS.   Mijn huidige computer heeft geen eens een grafische kaart  :-[

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2014, 09:30:00 am »
Dat renderen op GPU sneller is dan CPU is niet helemaal waar want dat is afhankelijk van de prijsklasse van de GPU en wat voor CPU je er bij hebt.
Om een vergelijking te geven: Kort geleden heeft MAD van het forum de Blenchmark addon geschreven waarmee je de rendertijd kon meten. Daaruit bleek dat mijn i7 behoorlijk wat sneller renderde op alleen CPUdan een i5 met een gemiddelde GPU.

Ik kan je helaas niet vertellen of de GPU die jij bedoelt geschikt is voor renderen maar ik zou er niet teveel op rekenen. Mijn NVIDIA Geforce 405 doet het ook niet namelijk

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2014, 09:36:23 am »
Bedankt! Ik ben een totale hardware ´noop´ en bij het woord NVIDIA dacht ik... toch even vragen/checken.

Het schijnt dat je met deze NVIDIA kaart in ieder geval wel beter kunt gamen/films kijken. En daar ook voor bedoeld te zijn.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 783
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2014, 07:44:42 am »
Dat is een mini laptop! Je kunt ermee blenderen, maar... zodra je serieuze modellen of scenes gaat maken (met bijvoorbeeld een particle system) dan trekt je cpu het niet meer, en die 1gb intern geheugen helpt ook niet goed de goede richting op.

en de grafische chip zal niet veel voorstellen, het gaat om de cuda cores en ik denk (wacht even, ik check even...) juist, hij heeft er maar 16. Mijn grafische kaart is al niet best (nvidia 630M, 96 cores) en die presteert redelijk, maar ver onder de maat tov de desktop gpu's. Dus met 16 cuda cores?

maar goed, het is voor tekstverwerken en blenderen erbij. Blender zal draaien, en je zult dingen kunnen doen, maar verwacht dat je regelmatig tegen de beperkingen van je laptop zult oplopen.

Groet,
MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2014, 07:53:15 am »
Ik heb nu 1 computer met deze nieuwe erbij heb ik er 2. Dan heb ik voor animaties in ieder geval mijn render tijd gehalveerd  ;D En zoals gezegd ik heb totaal geen verstand van hardware maar ik geef het een goede kans dat deze mini laptop betere prestaties geeft dan mijn 2e hands Dell kantoor bak. We zullen zien  ;)

Verder gebruik ik altijd Linux misschien dat ik Windows behoud en dan Blender installeer. Ik weet niet eens hoe dat moet met Windows  :o Maar niets is zeker aangezien Linux nooit crasht en Windows nog wel eens.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2014, 15:43:31 pm »
Cuda cores zijn Cuda cores... Deze jongen kan renderen over GPU, mits hij CUDA installeert.
Of het nut heeft, het lijkt me van niet, met 16 cuda cores.... ik heb er 960 beneden en 768 boven en doe nog steeds gewoon 25 minuten over een leuke still van mijn testkeuken, met drie glazen en twee vorken en een lepel als "zware objecten..." , dan render ik 1000 cycles...

Bovendien zitten mijn Cuda cores in een retesnelle grafische kaart met snel geheugen.
Wel is je ION nog behoorlijk in staat om te blenderen en kun je full HD hardware decoden...:)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2014, 20:41:59 pm »
Hmm, even het laptoppie in kwestie bestudeerd...

Kan geen memory-upgrade krijgen, het is vastgesoldeerd.
Toch nog een redelijk snelle Atom, dual core op 1,66 Ghz...
Snelste versie ION 2 , kan goed blenderen met zijn OpenGL3.3 en 16 CUDA cores die in tegenstelling tot de eerste ION ook ondersteund worden....

Als je plannen hebt om zwaar te blenderen en zwaar te renderen zou ik zeggen, neen ...
Maar als je enkel wat wilt spelen en modelleren enzo, zou ik zeggen, leuk klein computertje , met nog 16 CUDA cores en CUDA ook !

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2014, 08:43:48 am »
Blenderbrammetje super bedankt voor je hulp  :) Ik heb echter een andere mini laptop gekocht: HP Mini 110 - 3100 (zonder NVIDIA).