Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: Ellajiw op 17 oktober 2014, 14:33:47 pm

Titel: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 17 oktober 2014, 14:33:47 pm
Op de meetup had ik al gezegd dat ik mijn interieur render zou posten, om te laten zien waar ik nu mee bezig ben, dus hierbij! Mijn tweede projectje met Blender. (nu 3 weken bezig geweest met het programma)
Mijn laptopje is nogal oud (2007) en ik heb geen Nvidia videokaart, dus renderen gaat erg traag en vaak sluit mijn laptop halverwege gewoon af (bijna niet te doen dus). Ik ga een desktop met Nvidida kopen, zodat ik de renderingen kan verbeteren. Dus hopelijk binnenkort betere plaatjes. Lichtval moet nog beter, bumps in Cycles ook, wat meer effecten in materialen etc. Wil ook wat meer met focus en scherpte-diepte werken van de camera. Nog meer tips?

Op de tafel na is alles zelf gemodelleerd. Dus als iemand nog een bank, kast, vaas of lampen zoekt.. laat maar weten, dan stuur ik ze door. Of is er hier ergens een model share / Cycles texture share?

Oh ja, nabewerking in Photoshop.  :P

(http://s29.postimg.org/f96dyl85f/interior_visualisation.jpg) (http://postimg.org/image/f96dyl85f/)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: JvL op 17 oktober 2014, 14:42:21 pm
Als je dit na 3 weken kunt maken met Blender dan mag je zeker trots op jezelf zijn. Je hebt natuurlijk wel de nodige ervaring met andere software maar toch...
Blender staat niet bekend om zijn gemak voor mensen die er net mee beginnen.

Het interieur ziet er mooi uit hoor en de met name de bank en de wollen deken/plaid?. Ik heb niet direct opmerkingen op je afbeelding en ik ben zeker benieuwd wat je kunt met een betere pc.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: koos2 op 17 oktober 2014, 14:52:49 pm
Jacco heeft het gras voor mijn voeten weg gekaapt, ook ik ben onder de indruk van het plaid. Na 3 weken al vaardig met de cloth modifier, petje af. Zelf heb ik nog nooit een interieur gemaakt met Blender of welk ander programma dan ook. Dus veel tips hierover kan ik niet geven.

Goed bezig.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: IJp op 17 oktober 2014, 15:36:26 pm
Zooooooo :o
Dat ziet er goed uit ik kon dat nog niet naar 3 weken Blender  8) 8)
Petje af hoor.

Model share kun je bij ;)
http://www.blendswap.com/

Deze Tips voor een Intrieur heb ik ooit van Blender Guru overgenomen en misschien heb je er wat aan.
Tip 1: Een kamer is ongeveer 2.74 m hoog.

Tip 2: Camera afmeeting kun je op 1024 x 1400 zetten.

Tip 3: Ctrl + Alt numpad 0  zet camera naar view.

Tip 4: Zet camera altijd horizontaal  in N menu/ rotation  op   X 90 graden
                                                                                                   Y    0
                                                                                                   Z   geeft hij zelf aan.
Tip 5: Plaats altijd iets op de voorgrond hierdoor krijg je meer diepte.

Tip 6: roteer je interieur sene nooit hou hem op 90 grade.

Tip 7: Zet snap op face, hou nu CTRL in en je kun je object gelijk zetten met b.v.b. muur.

Tip 8: Hdr file kun je draaien met de node editor, klik hiervoor op World en add een textuur coördinatie en
          mapping. Bij rotation Z verander je het zicht van de hdr file.

Tip 9:  Vuurvliegjes witte piksels in je render, zet bij licht paths No Caustic aan en bij Sampling/Clamp op 5.00.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 17 oktober 2014, 18:13:32 pm
Wauw, bedankt voor de complimenten :D Was wel 3 weken fulltime hoor. En was inderdaad al wat bekend met Maya en mel programmeren.

Goede tips ijp, bedankt! Dat zijn inderdaad de dingen om op te letten. Meeste heb ik al gedaan (heb die tutorial ook bekeken  :) ), Iets in de voorgrond zou nog wel meer diepte geven inderdaad.

Ja, ga mijn meubels nog wat bijwerken en dan op blendswap zetten. Goed idee ijp! Daar heb ik ook de tafel vandaan.

De plant (ficus) is in photoshop erin gezet.

Vasen en lampen zijn super snel gemaakt met een Bezier curve. Voor wie zoiets wil maken: Maak de omlijning van een halve vaas / lamp / schaal met een Bezier curve (Ctrl+RMB voor extra vertex in de curve). In Object mode > Alt+C > convert to mesh en dan in edit mode de cursor vastzetten (Shift+S) op de bovenste vertex (voor lampen) of onderste vertex (voor vaas en schalen), dan boxselect alle vertices en in de Object Tools kiezen voor spin. Vul onderaan in het spin menu in: x=0, y=0, z=1 angle: 360 en tot slotte steps: 15 (meer of minder afhankelijk van afwerkingsgraad). Voila, een model van een vaas of lamp in 2 minuten ;D
Titel: Re: Interieur
Bericht door: P D op 17 oktober 2014, 18:57:51 pm
De forumleden vonden dat ik al snel ging met mijn 5 maanden maar jij overtreft alles in die paar weken.
Als ik een klein puntje van kritiek mag uiten als kunstschilder.
De compostie is wat uit balans. Het lijkt alsof de afbeelding een beetje naar rechts overheld. Je zou dit kunnen oplossen door de lampen aan het plafond meer naar het midden te verplaatsen.
Zodat het aan de rechterkant wat minder gewicht krijgt.
Wat mischien ook zou werken is, dat je de kamera wat hooger zet, zodat je het geheel van een iets hoger standpunt bekijk.
Zet de kamera op ooghoogte. Stel dat je in de kamer zit dan zijn je ogen hoger dan de bovenkant van de bank. Op je afbeelding zie ik dat je kamera onder de bovenkant bank zit.
Gr. PD
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 17 oktober 2014, 19:22:19 pm
Ah, goede ideeën, dat ga ik proberen P D. Ik kan nu alleen niet renderen (deze cycles render heb ik bij mijn broer gemaakt, die heeft een betere computer). Maar modelleren gaat wel op mijn laptopje. Dus kan ik zelf al wel zien hoe het gaat worden. Bedankt!
Titel: Re: Interieur
Bericht door: PKHG op 18 oktober 2014, 12:51:15 pm
Leuk,
Ik zou graag een source ervan willen hebben ;-)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: koos2 op 18 oktober 2014, 13:55:46 pm
Ik heb er nu wat langer naar gekeken en heb toch wat opmerkingen. Ik zou wat meer zonlicht naar binnen willen zien vallen het lijkt nu een regenachtige grauwe herfstdag.

Het is heel goed hoe je het vormen van de lampen hebt onderzocht, maar ik zou ze niet in huis willen hebben, ze zijn nogal grof.

Op de texture van het parket zou ik nog een normalmap toepassen. Waarschijnlijk kom je al een eind door aan te vinken dat de texture ook de normals moet beïnvloeden.

Maar het is detailzeuren, het geheel is goed. zeker voor een eerste keer.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 30 oktober 2014, 17:05:21 pm
ok, ben weer een stuk verder gekomen. Heb nu een imac waar ik super op kan renderen  ;D
Meer zonlicht check.
Iets in de voorgrond check.
Scherpte diepte check.
Normal map voor vloer check.
Camera hoger gaat niet als ik het x-standpunt van de camera op 90 graden vast zet (volgens Blenderguru is dit een manier om je verticale lijnen ook echt verticaal te houden) en nog wel de hele bank in beeld wil houden.
Zit  nog beetje met compositie, ga P D's tip uitproberen, met de lampen. Lampen kunnen ook beter op smooth denk ik. Zijn nu nogal grof idd. 
(http://s27.postimg.org/dvptt9uxr/interior_big3.jpg) (http://postimg.org/image/dvptt9uxr/)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 30 oktober 2014, 17:06:14 pm
Zie nu dat het plaatje nog steeds best donker is. Ga ik ook aanpassen!
Titel: Re: Interieur
Bericht door: P D op 30 oktober 2014, 17:34:36 pm
Ziet er toch een stuk beter uit.
Je schreef dat je de kamera niet kunt verplaatsen, toch zie ik dat hij hoger staat.
Ik zie dat aan de bovenste lijn van je bank.
Ook zie ik dat er rechts wat bijgekomen is, waardoor het geheel nu wel in evenwicht is.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 30 oktober 2014, 18:49:21 pm
Oh, das mooi. Bedankt P D!
Titel: Re: Interieur
Bericht door: IJp op 30 oktober 2014, 19:40:54 pm
Ziet er goed uit alleen jammer van de cycles ruis ik heb daar ook altijd last maar misschien heb je hier wat aan.
Renderen met minder ruis Noise
1: Vink bij Settings/ Licht path/ No Castics   aan.
2: Zet Sampling/ Clamp op  5.00
In de compositor de despeckle node toepassen tussen de renderlayer en outputnode.
Zet de treshhold op bv. 0.1 en de neighbour op bv. 0.7  dit geeft meestal het beste resultaat.
Vaak kun je dan ook het aantal samples veel lager instellen wat weer scheelt in je rendertijd.

Dit heb ik ooit een keer gekopieerd dus je kan het even uittesten of het werkt.

Hier nog een korte tutorial over Color management and the looks in Blender.
https://www.youtube.com/watch?v=aByZrsE1J0w
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 30 oktober 2014, 21:06:55 pm
Ja daar heb ik wel wat aan, goede tips! No caustics aanvinken en clamp op 5 had ik al, maar die laatste tip kende ik nog niet. Top! Ga het meteen proberen.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 30 oktober 2014, 21:13:42 pm
Ah, die dingen uit het filmpje van die Rus ( :o of is het geen Rus?) lijken wel op photoshop  :P Cool!
Titel: Re: Interieur
Bericht door: JvL op 30 oktober 2014, 22:11:50 pm
Je interieur gaat er steeds beter uit zien.  8)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: IJp op 30 oktober 2014, 22:15:32 pm
Ellajiw
In mijn bij elkaar gesprokkelde bestanden van internet nog een document gevonden over ruis en vuurvliegjes verminderen in Cycles.
Je kunt het downloaden van mijn dropbox
Succes.
https://www.dropbox.com/s/i4cs3him6ji3uat/Vuur%20vliegjes%20en%20ruis%20verminderen.docx?dl=0
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 31 oktober 2014, 22:54:51 pm
Yes! Weer mooier geworden. Lampen verbeterd met doffe en schijnende plekken (zoals oud brons) en wat krasjes (ja het is gelukt! Heb in Gimp een aparte bump voor krassen gemaakt).
Heb nog een effect toegevoegd om het licht bij de ramen wat meer te laten schijnen. En een vignet, helemaal volgens Blenderguru! Wat een held is dat  :)

@ Ijp Goede tip van de compositor de despeckle node, heb het toegepast!

Enige is dat de bank nu eigenlijk iets te wit is. Heb al geprobeerd in compositer met een RGB curve de hoogste lichten te verzachten, maar dan wordt het plaatje te donker. moet eigenlijk opgelost worden in het materiaal van de bank. Ja, en heb geen zin om weer lang te renderen. Dus ik laat het voorlopig hierbij en ga met een volgend project aan de slag.

(http://s14.postimg.org/6upw177xp/interior_finale_compositer.jpg) (http://postimg.org/image/6upw177xp/)

Modeleer and materialen credits gaan ook naar (weet niet of de comments van het plaatje ook worden ge-upload, dus voor de zekerheid hierbij ook):
- Books by Archemi Name: Libri sulla mensola - books Premalink: http://www.blendswap.com/blends/view/75450 Licence CC-BY 3.0
- Center table and wood texture by Skinman95 CC-0 license
- Eyeglasses (15890) by Jeffie CC-0 license
- CherryBowl and ceramic material by Imael Premalink: http://www.blendswap.com/blends/view/73921 License CC-BY 3.0
- Decanter set with cristal glasses by Alaskaman Downloaded from http://www.blendswap.com/blends/view/40773 Licence CC-BY 3.0
- plant Dracaena Fragrans (Interior Plant) by CuRvEmAsTeR Premalink: http://www.blendswap.com/blends/view/72759 Licence CC-BY 3.0
Allemaal van BlenderSwap

Oh ja, voor wie ook met Gimp werkt: er zit een make seamless filter in gimp. Super om tileable textures te maken  8)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 31 oktober 2014, 23:16:16 pm
@ Ijp, goed document! Mooie samenvatting  :D
Titel: Re: Interieur
Bericht door: koos2 op 01 november 2014, 12:47:26 pm
Ach, een witte bank blijft nooit lang wit. Het ziet er nu allemaal gezellig uit.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: IJp op 01 november 2014, 18:11:15 pm
Je zou de bank op een andere layer kunnen zetten.
Bekijk op het laatste stuk van de tutorial in het topic: Engels maar bijzonder goede tutorial.
Daar gebruikt  men renderlayers misschien kun je daar wat mee.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 23 november 2014, 11:58:16 am
Jaaa, eindelijk weer een nieuw interieur af. De kraan ga ik op Blindswap zetten, die is echt mooi geworden :-)
De handdoeken zijn nog niet echt optimaal. Heb ze 'gevouwen' (dat was best moeilijk) en particles gegeven, maar effect is nog niet zo realistisch. Daar kan nog wel mee doorgewerkt worden.

(http://s30.postimg.org/bv4bzygbx/wastafel.jpg) (http://postimg.org/image/bv4bzygbx/)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: JvL op 23 november 2014, 13:12:35 pm
Dat is zeker een mooie badkamer. Ik heb hem net op mijn telefoon bekeken en dat is een beetje klein, straks dus maar even op de pc kijken voor de details. Je kraan ziet er echt super uit!
Titel: Re: Interieur
Bericht door: IJp op 23 november 2014, 15:33:17 pm
Nou dat ziet er voor mij Heel goed uit en ik heb geen enkele opmerking dus top.
Mijn 3d oog is niet optimaal en ziet niet alles maar als je echt alles wil weten wat er wel/niet goed aan is dan moet je hem ook eens plaatsen bij:
http://www.3dhype.com/
Daar zitten de echte 3d specialisten. ;)
Maar wel hier blijven posten omdat het hier gezellig is. :) :) ;)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 23 november 2014, 20:50:13 pm
 :) Bedankt!

Ben net 2 uur bezig geweest om de kraan geschikt te maken voor Blend Swap. Goede render, geen doubles meer, zipfile maken, etc. Ben benieuwd of ze mijn kraantje gaan uploaden  ::) Zou wel een beetje trots zijn om ook eindelijk wat terug te kunnen doen voor alle Blend Swappers. Heb daar namelijk al heel wat modelletjes van gebruikt voor mijn scenes. Hebben jullie ook modellen op Blend Swap staan?

(http://s29.postimg.org/v3u97t0o3/preview.jpg) (http://postimg.org/image/v3u97t0o3/)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: JvL op 23 november 2014, 21:47:43 pm
Echt een mooie kraan hoor. Het lijkt mij dat er altijd wel mensen zijn die daar interesse in hebben.
Zelf heb ik nog geen modellen op Blendswap staan maar dat komt vooral omdat ik nog niets daar wil plaatsen voordat mijn animatie af is. En andere dingen die ik gemaakt heb zijn of niet interessant genoeg voor anderen denk ik omdat het veel geanimeerde logo's zijn.
Maar als mijn animatie af is ga ik eens kijken of er wat interessante modellen tussen al mijn rommel zitten.  ;)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: tomatito op 23 november 2014, 23:25:56 pm
Dat ziet er leuk uit! Het materiaal is naar mijn smaak wel erg glossy en de handels (te) low poly. Maar ik zie daar wel een leuke animatie in. Draaien aan de handel en er komt water uit de kraan. Moet niet al te moeilijk zijn.

PS. Ik plunder tegenwoordig zelf ook Blendwap helemaal leeg. Erg leerzaam om Blend files van anderen in te zien.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Ellajiw op 24 november 2014, 01:18:06 am
Jeeej! De classical faucet is goedgekeurd bij Blend Swap.

@tomatito, goede ideeën! Kan materiaal makkelijk wat minder glossy maken. En kan die handles inderdaad nog wel een subsurf geven. Hoe pas je je eigen blend dan weer aan in Blend Swap? Dat moet ik dan ook meteen even onderzoeken  ???
Titel: Re: Interieur
Bericht door: koos2 op 24 november 2014, 13:44:24 pm
Mooie badkamer. Voor een leek als ik ziet dit als interieurrender er goed uit. Voordat ik je eigen commentaar las dacht ik al wat leuk die badhanddoeken. (dat vouwen leek mij inderdaad best lastig) Maar ik kan me voorstellen dat je dat nog beter wilt.
Titel: Re: Interieur
Bericht door: Mark aka Dark op 24 november 2014, 15:04:54 pm
mooi staaltje werk weer hoor.

Top!

MAD
Titel: Re: Interieur
Bericht door: IJp op 24 november 2014, 16:21:06 pm
Zeker een mooie kraan maar ik ben het met Tomatito eens, hij kan iets minder glossy en de handels is te low poly.
Maar dat zal nog wel goedkomen denk ik zo ;)
Titel: Re: Interieur
Bericht door: blenderbrammetje op 12 december 2014, 13:43:54 pm
Leuk, een nieuw talent op het forum !
Ik ben benieuwd of je ook Characters modelleert , en of je interesse hebt voor landschappen, animatie enzo...
Ikzelf heb nog geen huiskamertje gemodelleert in Blender, wel in 3dsMax , maar dat was voor een tekenfilmpje....
Nu ben ik met Cycles bezig, ideaal voor realistische interieurrenders ... :)