Topic: aanpassen van afmetingen persoon aan realiteit  (gelezen 4970 keer)


Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 januari 2019, 13:05:19 pm »
Hallo,

Ik heb vol overgave een rig gedowload en ondertussen aangepast aan wat ik ermee wil doen. De afwerking moet nog verder gebeuren. Ik stel me nu de vraag... hoe groot is mijn figuurtje in werkelijkheid? Volgens mij is ze nu heel groot ...

Indien zo, hoe kan ik dit aanpassen naar een reele grote voor een vrouw van bvb 1m68?

Ik weet dat er veel op youtube etc te vinden is, maar ik heb al zoveel gezocht, dat ik niet meer goed weet onder welke termen juist te zoeken. Kunnen jullie me een bruikbare tip geven?

Zie ook afbeelding met referenties


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2019, 18:23:16 pm »
Een standaard cube is 2 blender eenheden groot, 1 blender eenheid staat tot een meter.

Je kunt de eenheden hier veranderen.


Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2019, 17:26:41 pm »
Ok nog een bijkomende vraagje.

Ik ben al een tijdje aan het "knoeien" of lees " proberen" het haardos in orde te krijgen.

Via de particle edit ben ik er al in geslaagd het volgende beeld te krijgen, wat ikzelf redelijk goed vind.





Als ik echter mijn creatie bekijk in objectmode en/of camera standpunt of rendered image, dan krijg ik het volgende beeld. Wat doe ik verkeerd of mis ik???




Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2019, 17:53:57 pm »
De clipping wat hoger instellen moet dit oplossen denk ik zo.


Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2019, 18:42:43 pm »
En waar vind ik die camera settings voor de clipping? Ik zie dat kleine icoontje tussen dat "wit/rood schaakbordje" en de dubbele paperclip nergens terug? Hoe kom ik eraan, want het is gewoon een instelling, maar als noobie in de blender wereld ... niet allemaal zo eenvoudig te vinden en zoveel mogelijkheden

Alvast bedankt

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2019, 19:53:35 pm »
O vergat ik te melden ,even je camera aan klikken dan komt die in beeld.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2019, 20:10:13 pm »
Ik had het ondertussen ook al gevonden door alles af te zoeken, maar toch bedankt voor de bevestiging van mijn speurwerk.

Jammer genoeg verandert er niet veel als ik met de clipping speel.



nu staat de clipping bij start op 10cm en end op 100m, al heb ik geen idee wat ermee bedoeld wordt. Ik heb de start omhoog en omlaag gebracht, dan verdwijnt het figuur uit mijn camera, en bij end verandert er precies niets.

Nog wat extra uitleg of info over deze optie is handig.

VOlgens moet er idd ergens een instelling niet juist staan om het kapsel goed te zien, alleen heb ik geen idee wat of waarom, want bij de particle setup is uiteindelijk het beeld redelijk goed geworden, alleen de finale weergave is nog niet wat het moet zijn.

Ik ben in ieder geval al wel heel dankbaar dat er zulk goed forum met ervaren mensen bestaat, want dit geweldig programma heeft massa's mogelijkheden, die een beetje overdonderend zijn. Zo heb ik vandaag elf al ontdekt hoe ik 1 enkele key van het haar kan "(ver)plaatsen". Hehehe flink he ... voor een middelmatig oude knar zoals ik. Maar moet nog heeeeeeeeel veel leren.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2019, 20:27:16 pm »
En om even te illustreren waarom ik zoveel vragen stel ... ik wil gewoon iets goed brengen ... of toch proberen en/of verbeteren.

Zie voorbeeld filmpjes uit de eerste "tijden".

https://youtu.be/VfyPmCS64ao

of ander voorbeeld

https://youtu.be/xD-GCOaWVjg

Nu werk ik dus aan een vrouwelijke karateka ... maar daar is wat meer "detail" aan te werken

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2019, 20:43:07 pm »
En omdat in deze gevallen te weinig info altijd een probleem is geef ik nog enkele screenshots mee

particle edit -> redelijk goed gewenst beeld, met zicht op instellingen



zonder iets te doen, gewoon naar object mode gaan geeft



en zelfde object mode omgezet in rendered beeld via toets F12, geeft ook geen gewenst beeld, er ontbreekt een haarlok,



Ikke een beetje verloren hehehe (let niet op de haarkleur, dat is maar om de verschillende lagen te zien na tekenen)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2019, 22:02:59 pm »
Ik zit effe te denken haar is voor mij ook alweer een tijdje terug.
Apply scale heb je denk ik al toegepast.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2019, 22:32:53 pm »
Thx, ik hoor het wel, Rome is niet op 1 dag gebouwd. Misschien zijn er nog wel andere "expert" tekenaars, die een mogelijke op.ossing weten.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2019, 21:12:11 pm »
Leuk filmpje.
Die Kihon Kata Dai Sono San lijkt sterk op de derde hyung van Chung moo kwan Taekwondo.
Maar goed Taekwondo is ook veel op shotokan gebaseerd , en op tae kyon , de oude koreaanse stijl.

Offline erwinvs

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2019, 21:27:21 pm »
Thanks Blenderbrammetje, deze kata is geen shotokan maar goju ryu karate, maar ook hier lijkt die hard op de heian shodan etc van shotokan, idd.