Dutch Blender Community

Algemeen => Challenges => Topic gestart door: Zaph op 04 april 2015, 01:33:50 am

Titel: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 04 april 2015, 01:33:50 am
JvL heeft een zware derde uitdaging (http://dbc-3d.nl/index.php?topic=1038.msg8900#msg8900) bedacht: maak een image waarin je een sfeer en/of een emotie overbrengt op een zo overtuigend mogelijke manier. Post je resultaten hieronder, 1 inzending per lid, de inzending sluit op 1 mei 2015, en de winnaar komt in de banner!

Deze challenge is gesloten - stemmen kan hier (http://dbc-3d.nl/index.php?topic=1096.0)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 04 april 2015, 12:03:58 pm
mijn inzending van de emotie geluk....grapje natuurlijk(niet de emotie)...maar moest het even kwijt  8)
(http://s9.postimg.org/57x0aivp7/DSC_0072.jpg) (http://postimg.org/image/57x0aivp7/)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 04 april 2015, 16:08:15 pm
Misschien overbodig om te zeggen maar ik doe het toch maar even voor de duidelijkheid.
De toepassing van Gimp, Photoshop of andere software is toegestaan voor deze challenge maar de basis moet natuurlijk gewoon een echte Blenderscene zijn.
De andere software is alleen bedoelt voor kleurcorrectie en kleine toevoegingen waarmee je je render net dat beetje extra kan geven.

Ik ben nu al benieuwd wat voor creaties iedereen gaat verzinnen.

Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: RDL op 05 april 2015, 00:45:23 am
veeeel te moeilijk ..... :-[ 
ben nie slim genoeg om mee te doen
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 05 april 2015, 00:46:19 am
Misschien overbodig om te zeggen maar ik doe het toch maar even voor de duidelijkheid.
De toepassing van Gimp, Photoshop of andere software is toegestaan voor deze challenge maar de basis moet natuurlijk gewoon een echte Blenderscene zijn.
De andere software is alleen bedoelt voor kleurcorrectie en kleine toevoegingen waarmee je je render net dat beetje extra kan geven.

Ik ben nu al benieuwd wat voor creaties iedereen gaat verzinnen.
(http://data2.whicdn.com/images/63365887/large.gif)

 ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 05 april 2015, 01:12:49 am
ben nie slim genoeg om mee te doen

Gelukkig heeft emotie niks met slim te maken - je kunt dus prima meedoen!  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 05 april 2015, 13:06:46 pm
Dit wordt een harde dobber om iets moois te maken.
Bedank JvL  ;D ;D ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: RDL op 05 april 2015, 16:07:38 pm
(http://s7.postimg.org/557pudzx3/sfeer.jpg) (http://postimg.org/image/557pudzx3/)

de sfeer van het maanlicht in de lege kamer



Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mark aka Dark op 05 april 2015, 16:26:40 pm
oeh, eng. Nu nog een meisje in een wit gewaad in het maanlicht zetten, terwijl boven in de hoek van de kamer 2 ogen oplichten, en in het maanlicht de punten van een stel scherpe klauwen zichtbaar zijn.  ::)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 06 april 2015, 12:05:25 pm
Je bent wel snel met je inzending RDL zoals Mark al zij "2 ogen oplichten, en in het maanlicht de punten van een stel scherpe klauwen" dit zou niet misstaan. ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: RDL op 06 april 2015, 15:57:39 pm
Je bent wel snel met je inzending RDL zoals Mark al zij "2 ogen oplichten, en in het maanlicht de punten van een stel scherpe klauwen" dit zou niet misstaan. ;)
oeh, eng. Nu nog een meisje in een wit gewaad in het maanlicht zetten, terwijl boven in de hoek van de kamer 2 ogen oplichten, en in het maanlicht de punten van een stel scherpe klauwen zichtbaar zijn.  ::)


hehehe het werkt


Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 08 april 2015, 01:37:16 am
Haha, hou mij de volgende keer tegen als ik weer eens een idee heb voor een challenge.... :o

Note to self: volgende keer iets minder uitdagend.  ::)



 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 08 april 2015, 07:29:05 am
Ben blij dat je het zelf zegt.... 8)
maar ben al aardig onderweg...(qua idee dan...hahaha)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 08 april 2015, 07:37:22 am
 ;D ;D ;D Helaas ken ik mijzelf goed genoeg om te weten dat ik het een volgende keer weer zou doen  ;D ;D

Ben zelf ook aardig op weg met de uitvoering hoor. Het idee had ik gelukkig al vrij snel maar het uitwerken duurt dit keer wat langer.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 08 april 2015, 22:13:00 pm
Het was een rustig weekend, dus ik ben klaar. Met dank aan jgilhutton (http://www.blendswap.com/blends/view/73994) voor het astronautenpak.

"Heimwee"


(http://s22.postimg.org/hp42nnr3h/heimwee.jpg) (http://postimg.org/image/hp42nnr3h/)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 08 april 2015, 22:30:08 pm
Nice...
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: RDL op 08 april 2015, 22:43:38 pm
Het was een rustig weekend, dus ik ben klaar. Met dank aan jgilhutton (http://www.blendswap.com/blends/view/73994) voor het astronautenpak.

"Heimwee"


(http://s22.postimg.org/hp42nnr3h/heimwee.jpg) (http://postimg.org/image/hp42nnr3h/)
dien zit ver ...en geen ene taxi in de buurt waarschijnlijk
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 08 april 2015, 23:01:13 pm
Ik voel een afstand..... ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 08 april 2015, 23:28:20 pm
Lolbroeken!  :)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 09 april 2015, 00:29:33 am
Het was een rustig weekend, dus ik ben klaar. Met dank aan jgilhutton (http://www.blendswap.com/blends/view/73994) voor het astronautenpak.

"Heimwee"


(http://s22.postimg.org/hp42nnr3h/heimwee.jpg) (http://postimg.org/image/hp42nnr3h/)

Lol, je bent al klaar. Ik ben bijna klaar met het modeleren... nu nog sculpten, uv-en, simulaties draaien en texturen...en dan ook nog met de nodes knoeien :X
Was ik maar ook klaar:
(http://replygif.net/i/759.gif)

P.S: Geweldige foto...zoals altijd :) Trouwens, de atmosfeer rond de aarde is allang niet zo schoon hé  ???
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: blenderbrammetje op 09 april 2015, 00:46:02 am
Ha ha , die Zaph ... hoe kwam je daar nu zo bij , ik heb toevallig iets gemaakt , hoewel dat niets voor de wedstrijd is lijkt het op wat jij gemaakt hebt...
in mijn filmpje , dat bijna klaar is met renderen , zie je de platte aarde .... Ook door een Oog , een knipperend oog...Morgen klaar...
Ik vind dit niet te geloven.... Jij hebt dan wel geen oog gemaakt maar de compositie heeft er wel veel van weg...

Bij mij geen astronauten ! :)
Ik had een heel ander idee voor de wedstrijd , maar ik plaats het filmpje toch , het was bedoeld als introfilmpje.  8)
Volgens mij een geval van cognitieve resonantie .... ???
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 09 april 2015, 01:05:17 am
Trouwens, de atmosfeer rond de aarde is allang niet zo schoon hé  ???

Nee, maar een bruin balletje vond ik zo saai...  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: blenderbrammetje op 09 april 2015, 16:34:52 pm
Dat moest natuurlijk zijn , morphische resonantie.... ik plaats mn filmpje... 8)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 09 april 2015, 22:55:17 pm
Dat Heimwee gevoel heb je pakkend weergegeven Zaph.
Mooi gemaakt.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 09 april 2015, 23:18:43 pm
had alleen iets meer aandacht aan de planeten in de ooghoeken verwacht...lijken een beetje vierkant...of zijn ze borg.... 8)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 09 april 2015, 23:30:34 pm
tijdreizen vervormt materie ook...sorry... ;D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 09 april 2015, 23:52:05 pm
had alleen iets meer aandacht aan de planeten in de ooghoeken verwacht...lijken een beetje vierkant...of zijn ze borg.... 8)

Eh...dat zijn de lampen die aan weerszijden op de helm van de helm zitten.  :)

(http://www.nrel.gov/transportation/energystorage/news/2011/images/0606_nasa.jpg)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 09 april 2015, 23:58:28 pm
sorry, de texture lijkt op planeten materiaal in mijn fantasie rijke gedachten.... ;D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 10 april 2015, 13:01:22 pm
Mijn scene en belichting zijn klaar dus vanavond kan ik renderen. Vanavond of morgen post ik mijn inzending.  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 10 april 2015, 13:33:36 pm
Can't wait...
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 10 april 2015, 21:36:39 pm
Zit nu op een feestje en mijn beestje....is aan het renderen....
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 11 april 2015, 00:28:16 am
rapapa rapapa....mijn inzending....

hello, goodbeye....


(http://s12.postimg.org/eq6jkic5l/hello_goodbeye.jpg) (http://postimg.org/image/eq6jkic5l/)

alles blender...alles rozz.... 8)

mits ik de namen van alle teachers moet vernoemen...degene die mij van het simpele maar o zo belangrijke verschil tussen object to edit mode bewust hebben gemaakt....verschil tussen vertice en edge geleerd hebben...hoe ik de camera kan bedienen...teveel om op te noemen...maar eigenlijk is het hun plaatje... 8)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 11 april 2015, 00:32:22 am
Haha, nice!  8)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 11 april 2015, 13:09:36 pm
Heel mooi en emotioneel heel zielig goodbeye.  :'(
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 11 april 2015, 14:08:58 pm
Dit is mijn inzending.
De sfeer van Noorwegen.

(http://s12.postimg.org/uw291mmfd/Noorwegen.jpg) (http://postimg.org/image/uw291mmfd/)

Alles zelf gemaakt met een eigen gemaakte vakantie foto uit Noorwegen, deze weer uitgewerkt met Blender nabewerking kleur met PaintShop pro.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 11 april 2015, 14:15:25 pm
Noorwegen en vikingen, me like!  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 11 april 2015, 14:48:14 pm
Mijn inzending:

In Solitude

(http://s4.postimg.org/ydkqjg58p/In_Solitude2.jpg) (http://postimg.org/image/ydkqjg58p/)

Character model:

Deze heb ik gemaakt net behulp van MakeHuman in verband met de snelheid. De textures zijn allemaal gemaakt en bewerkt in Photoshop.



Modellen van Blendswap:

De Gotische architectuur is gemaakt door Wig42

In deze scene heb ik vooral de texture en de kleur van de tombe aangepast. Daarnaast heb ik ook het één en ander aangepast in de materialen en shaders.

Het standbeeld is van Daniel74

Hiervan heb ik het materiaal en de texture verandert.

De kaars is er één uit een set van meerdere gemaakt door ATemporalSkill


Belichting:

Gewoon veel verschillende opties uitgeprobeert om te kijken wat het beste beviel qua lichtsterkte en kleur.
Ook voor het raam nog images as planes gebruikt om schaduwwerking te krijgen waardoor het lijkt alsof er bomen of iets dergelijks voor het raam staan.


Rendering:

Cycles, 500 samples. Deze image kan wel wat meer samples gebruiken maar ik vond 2 uur renderen voor de challenge wel even genoeg.  ;)
Ik ga deze image nog wel opnieuw renderen met een hogere kwaliteit maar dat doe ik pas als ik wat meer tijd heb. Waarschijnlijk tweak ik dan ook nog wat andere dingen.


Post processing:

Geen.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 11 april 2015, 15:54:54 pm
Jammer JvL...je had nog 20 dagen om je final render te plaatsen...hoezo geen tijd.... ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 11 april 2015, 16:06:18 pm
Haha, daar heb je wel een punt!  ;D

Maar de tijd die ik in de challenges steek is verloren tijd voor mijn animatie dus vandaar dat ik pas geleden al zei dat ik het steeds in een zo kort mogelijke tijd wil doen.
De versie met meer samples en post processing zal ik ook nog wel posten maar dan buiten de challenge om.
Die afbeelding ga ik waarschijnlijk ook nog ergens anders voor gebruiken.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 11 april 2015, 18:25:02 pm
Heel mooi hoor.
Alleen de ruis nog aanpassen en we hebben een winnaar.  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 11 april 2015, 18:35:11 pm
Bedankt ijp maar we hebben nog een paar inzendingen te gaan.  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 11 april 2015, 21:16:05 pm
Cycles, 500 samples. Deze image kan wel wat meer samples gebruiken maar ik vond 2 uur renderen voor de challenge wel even genoeg.  ;)


Kijk maar of je iets mee kan...

(http://s28.postimg.org/ispmfe7h5/In_Solitude2_dbc.jpg) (http://postimg.org/image/ispmfe7h5/)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 12 april 2015, 13:42:45 pm
De ruis is zeker een stuk minder maar het nadeel vind ik dat alle randen te soft zijn. Al geeft het wel een lekker dromerig sfeertje.  ;)
Heb je in Photoshop of Gimp een filter gebruikt om de ruis te verminderen of de despeckle+blur node in Blender?

Cycles, 500 samples. Deze image kan wel wat meer samples gebruiken maar ik vond 2 uur renderen voor de challenge wel even genoeg.  ;)


Kijk maar of je iets mee kan...

(http://s28.postimg.org/ispmfe7h5/In_Solitude2_dbc.jpg) (http://postimg.org/image/ispmfe7h5/)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: blenderbrammetje op 13 april 2015, 00:46:09 am
Hmm , ik voel me weer uitgedaagd... Ik zoek nog slechts een sfeertje.... :)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: blenderbrammetje op 13 april 2015, 00:48:07 am
Vooruit nog een berichtje dan , de 444 ste !! :)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 13 april 2015, 07:35:59 am
't giet oan!  8)

Hmm , ik voel me weer uitgedaagd... Ik zoek nog slechts een sfeertje.... :)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 13 april 2015, 13:29:11 pm
De ruis is zeker een stuk minder maar het nadeel vind ik dat alle randen te soft zijn. Al geeft het wel een lekker dromerig sfeertje.  ;)
Heb je in Photoshop of Gimp een filter gebruikt om de ruis te verminderen of de despeckle+blur node in Blender?

Cycles, 500 samples. Deze image kan wel wat meer samples gebruiken maar ik vond 2 uur renderen voor de challenge wel even genoeg.  ;)


Kijk maar of je iets mee kan...



PS, inderdaad.
Filters -> Noise -> Noise reduction (advance).
Ik kon met DXO opitics nog wat veranderen zoals de kleuren, schaduwen etc., maar sinds dit niet mijn plaatje is, denk ik dat ik niet het recht heb om zoiets te doen... vooral als ik ongevraagd aan je plaatje zit :)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 13 april 2015, 13:56:50 pm
Het is niet verboden hoor want zo gauw je een afbeelding online zet is het geen privébezit meer.  ;)

Ik ben gisteren zelf ook nog bezig geweest en ik heb al het mogelijke gedaan om de ruis te reduceren. Boven de 800 cycles treed er geen verbetering meer op en verder ook alle andere middelen als clamp, lamp size etc.
In de compositor ook nog aan de slag geweest despeckle, bilateral blur en een nodegroup om de ruis te verminderen maar geen van de oplossingen was afdoende om zonder de volumetrische belichting of de kleuren volledig om zeep te helpen.
De ruis is waarschijnlijk een combinatie van volumetric lights en een lage lichtsterkte in de scene.

Ik heb de image met de minste ruis genomen en ben verder gegaan met post processing in PS. Ik zal vanavond het resultaat posten.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 13 april 2015, 14:45:30 pm
Het is niet verboden hoor want zo gauw je een afbeelding online zet is het geen privébezit meer.  ;)

Nou, dat is de auteurswet niet helemaal met je eens - alles wat je zelf gemaakt hebt is automatisch beschermd...  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 13 april 2015, 15:16:37 pm
In dat geval wil ik graag Mortalae aanklagen voor het bewerken van mijn image!!!  ;D ;D ;D ;D


Ik bedoelde meer dat ik mijn werk online geen privébezit vind en dat ik er geen moeite heb als iemand er wat mee doet. Anders zet ik er wel een watermerk in ofzoiets.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 13 april 2015, 18:07:06 pm
Het is niet verboden hoor want zo gauw je een afbeelding online zet is het geen privébezit meer.  ;)

Nou, dat is de auteurswet niet helemaal met je eens - alles wat je zelf gemaakt hebt is automatisch beschermd...  ;)

Citaat
"Is een copyright-vermelding nodig?

Nee. Het auteursrecht ontstaat automatisch (van rechtswege, noemen juristen dat) door het maken van het werk, en de maker heeft dan direct alle rechten. Zonder verdere informatie mag niemand het werk verveelvoudigen of openbaarmaken.

Het kan echter wel nuttig zijn om toch een copyright-vermelding bij een werk op te nemen. Ten eerste omdat derden dan weten wie de maker is en aan wie ze dus toestemming moeten vragen. Ten tweede omdat niemand dan kan zeggen dat hij dacht dat het werk vrij van rechten was.

Een copyright-vermelding ziet er als volgt uit: Copyright © jaar maker. Het jaar is het jaar waarop het werk voor het eerst werd gemaakt, eventueel aangevuld met jaren waarin het werk werd gewijzigd of aangevuld. Bij online publicaties wordt de naam van de maker vaak aangevuld met diens e-mail adres of een link naar zijn homepage.

In sommige gevallen kun je discussiëren over impliciete toestemming door wat de auteur deed met zijn werk. Als het op een website staat, mag iedereen het downloaden en lezen, en misschien ook wel doorsturen of mirroren. De frase "All rights reserved" wordt vaak ook gebruikt, om onduidelijkheid uit te sluiten over wat een derde nu mag met een werk, namelijk niets.

Wanneer is een werk auteursrechtelijk beschermd?

Een werk is auteursrechtelijk beschermd wanneer het origineel is en het stempel van de maker draagt (HR 4 januari 1991, NJ 1991, 608, Van Dale/Romme). Origineel wil niet meer zeggen dan dat het niet (gedeeltelijk) overgenomen mag zijn. Echter, volstrekte nieuwheid is niet vereist. Het werk mag best lijken op een ander werk, zolang dat maar toevallig is.

Ook moet het werk voldoende concreet uitgewerkt zijn. Ideeën zijn vrij, maar andermans uitwerking mag je niet zomaar gebruiken. Waar de grens tussen die twee ligt, is heel moeilijk te zeggen. Het hangt af van in hoeverre er sprake is van een eigen uitwerking van bestaande feiten, techniek en modes of stijlen. Lees verder in Van abstract en vrij idee naar beschermde concrete uitwerking.

Wellicht ten overvloede: er is geen enkele aanvraag of registratie of andere formaliteit nodig om auteursrecht op een werk te kunnen claimen. Dit is ook niet toegestaan in de Berner Conventie, een internationaal verdrag dat regels over auteursrecht bevat."

Is een watermerk belangrijk bij auteursrecht?

Nee. Een watermerk kan laten zien wie de maker is, maar of dat er nu bij staat of niet, maakt juridisch niet uit. Het is niet toegestaan een foto te gebruiken zonder toestemming (behalve als een wettelijke beperking geldt, zoals citaatrecht). Of de naam van de maker er nu bij staat en of een watermerk iets zegt over auteursrechten voorbehouden, is volstrekt niet belangrijk.

Ik zie geen copyright of naam vermeld... ik dacht dat het vrij van rechten was... ;D
De aanklacht is afgewezen! :P
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 13 april 2015, 18:22:57 pm
Bovenin je quote: Is een copyright-vermelding nodig? Nee.  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 14 april 2015, 00:48:23 am
Hier de aangepaste images, buiten mededinging aangezien ik al een inzending heb gepost. De ruis is al veel minder maar nog niet helemaal verdwenen.
De aanpassingen heb ik in PS gedaan. De image is wel aardig wat scherper geworden (vooral als je inzoomed op haar gezicht). De belangrijkste dingen die ik gedaan heb zijn noise reduction en het volumetric light weer wat versterkt omdat dat met de laatste render instellingen minder aanwezig was en ik dat toch graag wilde hebben.
Zoals sommigen hier weten heb ik ook een kleurafwijking in mijn ogen dus zou ik graag jullie mening horen welke image jullie mooier vinden. De eerste heeft minder saturation en de tweede wat meer.
En verder zou ik willen weten of de images op jullie monitor te donker zijn of niet aangezien ik de afbeelding nog voor iets wil gebruiken. Bij voorbaat dank!  ;)

(http://s8.postimg.org/h7ggrw4i9/In_Solitude8.jpg) (http://postimg.org/image/h7ggrw4i9/)

(http://s11.postimg.org/47x72nmcv/In_Solitude9.jpg) (http://postimg.org/image/47x72nmcv/)

PS de ruis lijkt hier erger dan in de oorspronkelijke image maar misschien heeft dat wat te maken met het feit dat ik hem behoorlijk heb moeten verkleinen om hem hier te kunnen uploaden maar zeker weten doe ik het niet. De originele grootte is 2480x3508 pixels.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 14 april 2015, 02:07:52 am
Ik vind #2 mooier omdat er meer contrast is. En wat is 'te donker'? Ze zijn allebei behoorlijk donker, ja...  :)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 14 april 2015, 07:26:39 am
Bedankt voor je reactie Zaph. De afbeelding hoort sowieso donker te zijn maar als je het gezicht van het beeld op de achtergrond niet meer kan zien is hij te donker.  ;)
Het probleem is dat ik hier op de ene monitor wel het gezicht zie en op de andere niet terwijl ik ze allebei even gereset had.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 14 april 2015, 07:54:32 am
Bij mij zijn op alle twee de images het gezicht goed te zien.
Image 2 is iets lichter en daarom kies ik ook image 2.
Ik heb nog een puntje van kritiek, het licht van de kaars vindt ik te geel.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 14 april 2015, 08:23:07 am
Jij ook bedankt voor je reactie ijp! Ik heb de afbeeldingen nu ook op mijn monitor op mijn werk gezien en hier zie ik de gezichten ook goed in allebei.
Dat betekend slecht nieuws voor 1 van mijn monitoren thuis vrees ik.  :o

Naar aanleiding van jullie reacties maak ik de image toch iets lichter in het algemeen want ik denk dat hij iets te donker is geworden.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 14 april 2015, 16:58:14 pm
Haha, blijkt dat ik op de een of andere manier mijn scherminstellingen verprutst had. Alles ziet er nu weer goed uit.  :)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 17 april 2015, 21:00:27 pm
Ohhh, ik heb dit weekend tijd, jaaaaaaa, ik wil ook meedoen  :D :D :D Heb al een ideetje  ::) :-X :-* Heb nog tot 1 mei... moet lukken....
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 17 april 2015, 21:01:55 pm
De inzendingen zijn weer echt cool  8) Vind dit ook een heel leuk thema, goed bedacht JvL! Emotie zit vaak echt in lichtval, textures, details.... to be continued
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 18 april 2015, 11:48:17 am
Dank je, ben nu al nieuwsgierig naar jouw inzending.  8)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 24 april 2015, 17:08:34 pm
Jongens en meisje (!), jullie hebben nog iets minder dan een week - ik stel voor dat jullie het hele (extragratislange) weekend achter de PC doorbrengen!. Het wordt toch zeikweer...  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 24 april 2015, 20:35:40 pm
Heeeee, was ik ook al van plan. Ben halverwege.... wordt wel mooi  :P
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 24 april 2015, 22:31:06 pm
Hmmmm. Ik ben een gerigged poppetje aan het poseren, maar als ik op render druk blijft de pose niet staan. Heb al vanalles geprobeerd met transform, apply, insert keyframe etc. maar krijg de pose niet op de render  :( Gelukkig heb ik de pose wel in de pose library opgeslagen, dat had ik ondertussen wel ontdekt  ;) Wie kan mij helpen? 's Is vast heel simpel...
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 24 april 2015, 23:43:10 pm
Om de pose "vast" te zetten Moet je in posemode alles van de rig selecteren. Vervolgens op i en kies locrotscale. Hiermee geef je je rig een keyframe waar de pose in opgeslagen wordt.

Als je jezelf een plezier wilt doen dan zet je daarna de Autokey functie aan. Dan wordt op dat keyframe elke beweging van de rig automatisch opgeslagen zodat je niet steeds weer opnieuw i > Locrotscale hoeft te doen.

(http://s27.postimg.org/qribduo1b/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/qribduo1b/)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 24 april 2015, 23:48:16 pm
Jeeeeh, thanks JvL!!!
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 25 april 2015, 00:00:46 am
Oke, en nu zet je op een aantal keyframes verschillende poses neer. klikt op Alt+a en je hebt je eerste animatie gemaakt.  ;D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 27 april 2015, 14:31:29 pm
Nog ongeveer 3 dagen!......gaan de resterende deelnemers hun inzending nog op tijd voor de deadline inzenden?.....wat zullen zij gaan inzenden?
De spanning wordt mij teveel, ik hou het niet meer uit hier!!!!!  :o


 ;D ;D ;D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 27 april 2015, 17:01:49 pm
Tadaaaaaa. Twee dagen werk en 3 uur renderen. Heb weer heel wat geleerd over rigs bewegen (bedankt JvL, je hebt me heel wat uurtjes bespaard) En nee, ik waag me nog niet aan zelf riggen. En oh wat zijn die blendswap files toch cool. Zo krijg je een kijkje in de keuken van hoe anderen belichten, renderen, en shaden. Heb er weer dankbaar gebruik van gemaakt …

Cycles, 1024 samples (volgens mij kan het ook met veel minder, dat optimaliseren moet ik nog onder de knie krijgen). 
Beetje nabewerking in Gimp (er zat een gat in het haar dat ik niet dicht kreeg in Blender).

Bed, beddengoed, gordijnen, behang, boeken zelf gemaakt.

Van blendswap:
 - Cartoon girl van Shadosk (die heeft o.a. een super toffe facial rig, misschien iets voor JvL om eens te bekijken? Kan misschien ook tof zijn voor Miko. Hoewel, waarschijnlijk heb je al zoiets gemaakt JvL?)
- Toy bear, van Oriole
- Piggy bank pig by Oenvoyage
- Lamp van Four Lamps door Sizzler
- Teapot door abel
- Jacobean Style Bookshelf door Weeklyblend
- Bricks Toys door Jesepetri

Inspiratie Monsters Inc film (met Boo). Bang voor monsters...
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 27 april 2015, 17:02:36 pm

(http://s22.postimg.org/ujcu51nnx/Bang.jpg) (http://postimg.org/image/ujcu51nnx/)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 27 april 2015, 17:03:57 pm
Beetje girly, mag wel toch?  :-*
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 27 april 2015, 17:11:05 pm
Beetje girly, mag wel toch?  :-*

Zeker weten - erg mooi!  :)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 27 april 2015, 17:53:11 pm
Nice!!!  8)

Mooi gedaan en een gaaf idee. Ik vind de stijl heel mooi.

Miko heeft al een facial rig maar ik ga toch een kijkje nemen. Er kan altijd weer iets leerzaams bij zitten. ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Zaph op 27 april 2015, 18:27:53 pm
Cycles, 1024 samples (volgens mij kan het ook met veel minder, dat optimaliseren moet ik nog onder de knie krijgen). 
Wat trouwens een vij makkelijke verbetering kan zijn is het aanzetten van "Clamp indirect" in de Render-tab onder Sampling - als je die op 3 zet heb je als het goed is veel minder last van spikkels in de minder belichte delen als de onderkant van de gordijnen en het matrs naast de beer. Mocht de waarde van 3 niet genoeg effect hebben, dan kun je (heel contra-intuitief) de waarde lager maken - 0.0001 heeft enorm veel effect, 1024 nauwelijk.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: koos2 op 27 april 2015, 18:55:58 pm
Heel sfeervolle afbeeldingen. Eerst zag ik de afbeelding later pas dat je onderdelen van Blendswap had gehaald. Gelukkig, ik schrok me rot. Ik dacht die meid leert in een half jaartje waar ik een paar jaar over doe. Maar het blijkt je bent een gewoon mens bent net als wij allemaal en ook de lange leercurve moet doorlopen. Zeer talentvol. Heel goed de sfeer getroffen. Compliment.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 27 april 2015, 19:05:16 pm
Zo :o
Als er geen inzendingen meer komen dan ben ik eruit wie er gaat winnen.
Heel mooi.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 27 april 2015, 19:35:33 pm
Bedankt voor de leuke complimenten!

Hahhaha, nee zonder Blendswap had ik hier echt niet twee dagen over gegaan. Dan eerder 2 maanden denk ik, hahah. Maar daar heb ik nu met mijn volle werkschema geen tijd meer voor jammer genoeg. En die gordijnen had ik al eerder eens gemaakt voor een interieur render. En het dekbed ook. Met het 'opschieten' van de gordijnen en daarna de wind erdoor laten waaien was ik ook 2 dagen bezig. En ik leer bijna alles via tutorials en van jullie!

Clamp Indirect had ik al op 3 staan. Dat had ik al opgepikt in de verhalen hier. Jullie hebben altijd top tips! Goed om te weten dat lager dus meer effect heeft, bedankt Zaph! En in een andere tutorial zag ik dat emitter shaders meer fireflies opleveren dan lampen. Dus ik heb ook geen emitters gebruikt.

Verder wat gespeeld met de blend optie van de lampen: bij 0.0 zijn de schaduwen super scherp, bij 1.0 zijn ze heel zacht. Dus heb 'schaduw' spot op hoge blend gezet en directe lichten op een lage blend, zodat de donkere schaduwen in het gezicht van het meisje iets afgezwakt zijn.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 27 april 2015, 19:45:01 pm
Oh ja, voor JvL: de Cartoon girl is gerigged volgens deze tut: "advanced face rig tutorial from Blender Cookie by David Ward to get some basic facial animation."
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 27 april 2015, 19:48:14 pm
Zie nu wel dat het patroon van het dekbed gedraaid zit  ??? oeps. En er zit een UV map foutje in het dekbed bij haar hand. Hahah, dat zie je altijd pas als je klaar bent. Anyway. Ingezonden is ingezonden. Er kan altijd nog wel iets verbeterd worden. Het is wel mooi geweest zo  ;) Voor een volgende challenge weer wat geleerd  :D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 27 april 2015, 21:03:08 pm
Dank je, die heb ik "toevallig" tussen mijn bladwijzers staan. De facerig van Miko is hier hier ook op gebaseerd maar is iets minder uitgebreid.

Oh ja, voor JvL: de Cartoon girl is gerigged volgens deze tut: "advanced face rig tutorial from Blender Cookie by David Ward to get some basic facial animation."
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 27 april 2015, 21:06:52 pm
Als dit de standaard is/wordt...man...kan niet wachten op de volgende challenge... ;D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 27 april 2015, 21:51:57 pm
Ah, nou JvL, dan zal die face rig van de Cartoon girl niet zo veel nieuws zijn voor je  8) You already knew indeed.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 28 april 2015, 21:43:38 pm
Zo :o
Als er geen inzendingen meer komen dan ben ik eruit wie er gaat winnen.
Heel mooi.

Ik ben er ook nog! :D
Muah, ik weet ook wie gaat winnen.... ik maak geen kans  :-X
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 28 april 2015, 22:17:32 pm
Dat weet je niet smaken verschillen.  ;)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 28 april 2015, 23:00:15 pm
Dames en Heren,

Mijn foto... aan het bed moest ik echt gaan werken. Verder heb ik alles zelf gemodelleerd, geen copyright issue :)

Mocht je het niet leuk vinden, vanwege de emotie die naar boven komt, tja, dan heb ik mijn doel bereik :)

Groeten,
Mortalae

(http://s27.postimg.org/bdvujlylb/dbc.jpg) (http://postimg.org/image/bdvujlylb/)
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 29 april 2015, 08:37:42 am
Zooo, mooi gedaan!!! Vind wel dat je extra punten moet krijgen omdat je alles zelf gesculpt heb. Petje af!!! Ziet er echt stoer uit. Heb je alles in het echt gemeten? Ziet er zo realistisch uit!
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 29 april 2015, 08:39:19 am
Gaaf hoor...(en een streepje voor bij mij omdat alles zelf gemodelleerd is... 8))
Heel goed een bepaalde sfeer gecreëerd...
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 29 april 2015, 08:45:13 am
Ja, jouw sneeuwpoppen zijn ook echt cool (en straks wat minder cool  ;) ) Mooie sfeer, mooie lichtval en kleuren. Vanuit interessante hoek gerendered. Ook echt tof gedaan. Simpel ideee, goede uitwerking en daardoor sterk.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: koos2 op 29 april 2015, 11:24:11 am
Nou Mortalae, het is een mooie render geworden. Vast een acrobaat waarbij de salto mortale mislukt is.

Als ik eerlijk ben vond ik je eerdere versie spannender. De zwart-wit versie met veel ruis. Op een of andere manier heeft de huidige afbeelding ook wel iets grappigs. Ik fantaseer nu van alles onder dit laken. Bij de zwart-wit versie had ik meer macabere fantasieën.

Maar wel heel goed dat je al de problemen die een dergelijke afbeelding met zich mee neemt hebt opgelost. De bedoeling van deze wedstrijden is toch dat we gestimuleerd worden problemen op te lossen.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 29 april 2015, 13:08:50 pm
Hi,

Bedankt voor de feedback. Eerlijk gezegd had ik geen positieve feedback verwacht, vanwege de emotie die mijn foto oproept. Zulke foto's maak je niet voor wedstrijden....
Mijn oorspronkelijke idee was met particles om een fantasy setting te creëren, zoals een soort uitredende geest af te beelden. Ik ben gauw achter gekomen dat dat niet gaat lukken.
Vervolgens, dacht ik, een rook simulatie in combinatie met de particles kunnen iets voor mij betekenen - niet dus. Ik kreeg de rook niet te renderen. Precies dezelfde instellingen gebruikt in twee blender files, bij de ene wordt het wel gerenderd en bij de andere niet... Dan maar zonder.
Deze afbeelding is zeker nog niet klaar... ik wil wat meer fantasy effecten toevoegen met PS. Voor de wedstrijd mag dat niet, vandaar dit resultaat, maar er komt een versie 2.0 :D

Ik ben begonnen met de kamer zelf en verder alles gemodelleerd op gevoel ten opzichte van de kamer zelf. Wel, veel referentie beelden gebruikt hoe iets uit moet zien ten opzichte van de afbeeldingshoek.
Hierdoor zijn ook een paar foutjes ontstaan. De voeten, zijn nu immens groot in verhouding met het lichaam; 2x groter dan de hoofd zelf. Tijdens de scaling is iets mis gegaan. De lengte van het lichaam is 12 meter en de bed 14 meter.

Ter conclusie, de afmetingen zijn zeker niet reëel, maar in combinatie met de afbeeldingshoek, de instellingen van de camera en mijn gevoel is uiteindelijk iets van geworden.

Gratias vobis ago,
Mortalae
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: IJp op 29 april 2015, 13:31:38 pm
Lekker kreepy image past perfect in deze wedstrijd mooi hoor.

Voor de rook kun misschien hier iets mee.
Gebruik voor de rook een image van wolken en plaats deze op een andere layer en combineer dit in de node editor met je image.

Deze wolken zijn daar geschikt voor.
http://cgtextures.com/texview.php?id=11425&PHPSESSID=3sgbapb9eg8mmd694t21dpi7t7
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: P D op 29 april 2015, 14:08:52 pm
Mortalae, cum tali imagine, iam non hominis
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: rozz op 29 april 2015, 14:25:10 pm
Man, man, man....met iedere challenge komt de lat hoger te liggen...kan niet wachten op de volgende... ;D
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Ellajiw op 29 april 2015, 18:58:48 pm
Mortalae, misschien had je niet hetzelfde tijdstip op de tijdlijn dat je renderde? Want als je op tijd = 0 rendered, dan is de rook nog niet ontwikkeld. Zou dat het kunnen zijn? Ik heb ook een keer rook gerenderd, en ik kan me herinneren dat dat veel uitmaakte. En de box om je rook heen, tot waar je rook mag komen. Als die te klein is, dan zie je geen rook. Verder kan ik niet meer bedenken wat het zou kunnen zijn...

Wat grappig dat de maten helemaal niet kloppen, maar op het plaatje wel goed lijken.

En ben wel met Koos eens dat die eerdere render in je andere post meer sfeer heeft. Daar had ik ook veel meer ideeën bij. Kan er niet de vinger op leggen waarom... 
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: JvL op 29 april 2015, 19:29:04 pm
Ik heb dat ook eens gehad met rook en vuur. Wat ik ook deed om het in orde te krijgen, niets hielp. Ook niet het opnieuw opzetten van het domein en de emitter.
Heb toen de hele scene overgehaald naar een nieuw bestand en ton werkte alles weer.
Titel: Re: Challenge #3 - Sfeer/emotie
Bericht door: Mortalae op 29 april 2015, 21:18:14 pm
Mortalae, cum tali imagine, iam non hominis
Etiam.

Ik vind de andere ook veel beter... maar ik kreeg veel fireflies... vanwege de gekleurde muur...ik zal nog kijken wat te redden valt. :)
Het lag eerder aan Blender zelf. Van frame 0 naar 60 - ik zie duidelijk de rook in de domain, eerste keer kan ik het in de view poort zien (gpu rendering) en vervolgens niet meer.

De cloth simulatie ging ook niet echt lekker. Ik moest mijn objecten (bed en body) vergroten, vervolgens de simulatie laten draaien en weer klein maken en aanpassen met de sculpt mode.
In ieder geval ik ben blij dat het klaar is!

Ben zeer benieuwd wat challenge #4 zal zijn :)