Topic: Smooth subdivision  (gelezen 8507 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Gepost op: 23 april 2019, 14:44:20 pm »
Ik wil graag een bestaande Cylinder subdividen in Blender 2.8, maar krijg dan steeds scherpe Edges te zien terwijl de Cylinder er natuurlijk 'smooth' uit zou moeten zien.
Ik weet dat ik hiervoor de optie 'Smoothness' op '1' moet zetten onder 'Subdivide', maar hierdoor krijg ik een raar bulge-effect rond de boven- en onderkant. Lijkt wel een bug. Ik heb de nieuwste versie van 2.8.

Zou iemand die ook met 2.8 werkt dit testje eens voor me willen doen:

- Maak een Cylinder aan.
- Maak een aantal knife cuts in het hoge (verticale) deel zodat je daar mooie, vierkante faces te zien krijgt.
- Selecteer nu alle Faces van de Cylinder en probeer dit smooth te subdividen (zodat je niet de Edges te zien krijgt).

Alvast bedankt, ben benieuwd wat er bij jullie uitkomt ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2019, 22:28:47 pm »
Helaas, ik ben nog niet aan 2.8 toe gekomen dus ik kan je niet helpen.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2019, 09:29:05 am »
Vervang de onderste en bovenste faces , die grote ronde , door de edge , extrude scaled naar binnen zodat je daar ook mooie vierkantige faces krijgt.
Blender kan niet omgaan met overgangen van veel faces op één...
Een aantal maal en dan het binnenste kleine ringetje , op gelijke diepte met de rest , alsnog fillen...

Misschien is dat het ?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2019, 09:58:53 am »
Ik heb gewoon bij object/ Shade smooth inesteld en dan zie je geen scherpe randen.


Als ik de optie 'Smoothness gebruik dan krijg ik er een extra loopcut bij en als ik optie Smoothness instel dan vervormd de Cylinder :o

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2019, 12:18:57 pm »
Als ik de optie 'Smoothness gebruik dan krijg ik er een extra loopcut bij en als ik optie Smoothness instel dan vervormd de Cylinder :o

Precies wat ik bedoelde, ijp! Is toch vreemd? Lijkt me een bug.

Bedankt voor het testen!