Topic: Blenders Volumetric Cloud Generator... Wolkjes verdwijnen na onbepaalde tijd  (gelezen 4618 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 september 2014, 15:59:57 pm »
Juist, ik vond zo nog zo handig...
Dat ze misschien ook wel maar ik kan nergens vinden tot welk frame die wolken blijven , ook al bake ik "all dynamics" dan nog verdwijnen ze gewoon , na 50 of honderd frames. Niet zo handig,

wie weet hier het fijne van ?
grts Blenderbrammetje  :o

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2014, 16:12:52 pm »
Staat dat niet bij de cache instellingen op de Physicstab? Voor alle andere dingen normaal wel.

Ik heb hier niet de juiste Blenderversie bij de hand dus ik doe even een wilde gok.  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2014, 19:10:30 pm »
Ik heb nog even gekeken en ik denk dat dit is wat je zoekt.

Staan je lifetime en random waarden goed ingesteld?



Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2014, 00:05:28 am »
Hmm, bedankt in ieder geval, ik kijk er morgen naar, want ik heb tot nog toe geen particles gevonden, of material of texture, alleen op de bounding box.
Mijn clouds waren wel geschikt voor particles, maar ik wist niet dat ie die van zichzelf al had.....
Of moet ik die perse maken, want ik had zonder hartstikke mooie wolken... Gewoon goed verstopt dus, bij Rigid Body World ? ::)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2014, 00:52:27 am »
Heb je bij het maken van de wolk wel de particles aangevinkt aan de linkerkant in de Toolshelf? Zo niet, dan ga je ze ook niet vinden maar dan begrijp ik ook niet waarom hij zou moeten verdwijnen.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2014, 10:50:33 am »
Als je het nog niet vind, geef dan eens een blend file door. Er zijn namelijk een aantal dingen die mis kunnen gaan. De particles kunnen inderdaad uitdoven, maar ook de rook kan oplossen, of zelfs simpelweg dat de rooksimulatie voor een kleine tijdsspanne staat ingesteld dan je scene (dan zou bijvoorbeeld de rook na frame 250 verdwijnen).

Je hoeft trouwens geen particles te hebben om mooie wolken te maken. Ik denk trouwens dat Blenderguru daar binnenkort een tutorial over gaat geven want hij is er allerlei vragen over aan het stellen op twitter. Particles zijn echter wel de makkelijkste manier omdat je dan de rook simulator kan gebruiken. Deze simulator zorgt automatisch voor mooie wolkjes met wat variatie in.
Als alternatief kan je ook een gewone mesh volledig vullen met een volume scatter shader. Maar dan moet je wel zelf nog de details van de wolken gaan toevoegen. Bvb door een cloud texture voor de densiteit te gebruiken. (of beter een aantal cloud en noise textures). Dit vereist meer werk, maar geeft ook een beetje meer controle en is minder zwaar voor je computer.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2014, 20:27:43 pm »
Één en ander is nogal vaag, maar ik heb ontdekt dat ie het misschien gewoon niet leuk vind dat ik ze uit een andere scene had geimporteerd...
Bij sommige wolken was "cloud particles" nl. vervangen voor "definition object." .
Maar ik heb de instellingen van die systemen , waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, veranderd naar 750 frames maar dat helpt nu allemaal niets meer...
Ik denk dat ik ze maar even opnieuw maak in de scene zelf....

Wel jammer dat bij ; degenerate clouds, ook je mesh verdwijnt... !
anders had ik ze gewoon ff opnieuw gegenereert...
Daarom gebruik ik joust de smoke simulator niet graag voor wolken , daar heb ik die problemen ook steeds....
Vooral bij het opnieuw opstarten van de scene , ook al heb ik een bake...

Maar goed, al doende leert men... :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2014, 20:44:26 pm »
Dat verdwijnen kun je voorkomen door met Append alle drie de objecten binnen te halen. Als je alleen de cloudbounds en de cloudmesh binnenhaalt dan verdwijnt je mesh wel na degenerate.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2014, 18:09:53 pm »
Ik heb ze gewoon opnieuw gemaakt. Staat nu te renderen...
Maar toch bedankt, en inderdaad, ik heb ze zo geimporteerd, met alleen de cloudbounds en de cloudmesh....

Toch nog eens goed bestuderen, maar ik ben allang blij dat ik zo het gedoe met de smokesimulator kan omzeilen....:)
Het waren inderdaad de "cloudparticle" instellingen hoor .