Topic: Array modifier doet raar  (gelezen 3626 keer)


Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 30 augustus 2014, 07:26:38 am »
Ik ben bezig om een computer fan (ventilator) te maken. Maar ik heb een probleem.



Het gaat om het rode object. Deze moet met de array modifier op de 4 hoekpunten komen. Dit doe ik door het object te koppelen aan een empty (=parent). Als ik de empty 90 graden roteer over de z-as zou het moeten werken. 

Ik krijg echter dit resultaat:

De objecten staan enorm ver van elkaar en - volgens mij - lopen ze verticaal i.p.v horizontaal.

Iemand een idee wat hier aan de hand is?

PS. Het is van deze tutorial: https://vimeo.com/45001565 (vanaf 21:22)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2014, 08:42:57 am »
Ik zou dat gewoon met de hand doen, of als je perfecte symmetrie wilt,
met de mirror over x en y...

Maar het moet natuurlijk wel kunnen... Ik doe niet zoveel met de array modifier,
handig om een rij te maken ....:)

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2014, 09:04:20 am »
Citaat
met de mirror over x en y...

Thanks! Dat werkt perfect  :) Veel eenvoudiger ook dan dit te doen met de Array Modifier  ;)

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2014, 10:27:00 am »
Als je dit met de array modifier wilt doen, dan moet je ervoor zorgen dat het centrum van het object (je weet wel, dat gele puntje) in de oorsprong staat (of beter: de symmetrieas). Zet ook de empty in de oorsprong en roteer die 90 graden over de z-as.

Wat ik zou doen: zet de 3d cursor in de oorsprong (wat is die shortcut ook weer? shift+s voor snap of zoiets). Dupliceer de verteces, druk op r voor rotate, z voor rond z-as en druk 180 in en enter. Selecteer de twee objecten, doe hetzelfde, maar met 90 graden.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2014, 10:52:02 am »
Of nog handiger je hoeft geen empty te gebruiken zet de origin van het rode object in het midden zoals in het filmpje.
met je rode object geselecteerd ga je in edit mode en klik nu rechts in het menu op Spin.
stel een stukje lager de Steps in op 3 en Angele op 270.
succes.

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2014, 21:59:04 pm »
Bedankt voor alle hulp/reacties.  De bladen van de ventilator heb ik gemaakt met jullie aanwijzingen. Werkt perfect  :). Maar gewoon dupliceren, roteren en dan samenvoegen (Ctrl + j) werkt ook prima. Ik ben nog bezig met een mooie compositie, belichting e.d. maar dit is vast een preview:




Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:03:29 pm »
Ziet er mooi uit hoor. Mooie materialen dus met een beetje goede belichting zal het eindresultaat zeker de moeite waard zijn.